Gå til innhold

Forskjellen på stiv og delt bakaksel?

Ranger emnet


high octane

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

stiv bakaksel er slik man finner på "alle" gamle/eldre biler (med bakhjulstrekk) og varebiler/lastebiler. er sitter differensial fast i aksling og er med opp og ned sammen med hjulene når bilen fjærer

 

delt bakaksel, eller uavhengig bakre hjuloppheng finner man på så å si alle biler i dag. her sitter differensialen fast i bilen og det er ledd på drivakslene ut til hjulene.

 

http://www.howstuffworks.com er en fin link til tekniske finurligheter.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stiv aksling kan du kjøre på 2 hjul, hvis eg tolker bildet på Pedersens Racing rett ;)

 

Sierra og Scorpio har delt då? Mtp vinkelen på bakhjulene når de blir segen/senket..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delt tar svinger MYE bedre... en annen verden. Men stiv bakaksling har kommet langt også (er viper stiv? mener å ha hørt det).

 

Viper har vel stivaksell ennå ja, sammen med veldig mange andre Amerikanske biler. Skjønner ikke hvorfor de holder på dette på en sportsbil da??

 

Stivaksel har sine fordeler på en tung bil da. Men det har jo ikke noe på en sportsbil fra 2000 tallet og gjøre da!!!!?;)

Toyota Sportsbil Club Norge www.tscn.no Klubben for deg med Toyota og Lexus!

Biler: Mange Toyotaer, Lexus LS400 og BMW 320i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viper har vel stivaksell ennå ja, sammen med veldig mange andre Amerikanske biler. Skjønner ikke hvorfor de holder på dette på en sportsbil da??

 

Stivaksel har sine fordeler på en tung bil da. Men det har jo ikke noe på en sportsbil fra 2000 tallet og gjøre da!!!!?;)

 

 

Du vet, man bygger ting solid i amerika :usa:

 

Jeg har erfart å treffe flere høye humper med bakhjulene på en stiv aksel i +/-100 Km/t, og da er man desverre "air borne" med rumpa en kort stund. Man mister som regel ikke kontrollen av den grunn,(selv om bakhjulene av og til lander litt lenger mot sidene enn der de letta.) men det er litt "spooky" hver gang.

 

At man tar svingene særlig mye bedre med uavhengig fjæring tviler jeg på (er nok fjæringer som evt må ta skylden her). Den eneste svakheten jeg kan komme på med en stiv baksel det jeg forklarte ovenfor. Ikke det at man skal kjøre fort over humpete vei uansett, men noen ganger ser man dem ikke før det er for sent .:oohh (Hurra for velikehold)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stiv aksling kan du kjøre på 2 hjul, hvis eg tolker bildet på Pedersens Racing rett ;)

 

Sierra og Scorpio har delt då? Mtp vinkelen på bakhjulene når de blir segen/senket..

Stiv aksling/kjøre på to hjul har ingen spesiell sammenheng. Hvis du da ikke tenker på at begge drivhjulene trekker likt (som ikke har noe med stiv/delt bakaksling å gjøre)

 

Sierra/Scorpio har delt bakstilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corvette har IKKE stiv aksel, jeg er 100% sikker på '68-opp til dagens nivå som tidligere Cheyy-mekaniker, usikker på '67-ned ettersom de er for gamle til å være "vanlige" på verkstedet. Viper har ALDRI hatt stiv aksel originalt.

 

Bladfjærer på Corvette blir å blande sammen, da folk tenker "hest og kjerre" og stiv aksel sammen med bladfjærer, da Corvetten har en på tvers bak i.f.m. det uavhengige opphenget bak på '68-opp, som KUN er FJÆRINGSMEDIUM, ikke med på å kontrollere krefter noen annen vei (bærearmer/hjuloppheng ellers). Fra '80-årene ble fjærene byttet ut med komposittfjærer som reagerer mye kjappere (bedre enn stålfjærer), men har mindre egendemping (grunnet lavere friksjon).

 

MYE fordommer og vranginformasjon ute og går om amerikanske biler, enkle og raske Google-søk hadde ordnet det meste, men folk liker jo å rakke ned på ting de ikke har sansen for. Ha et åpent sinn - har du ikke peiling; hold kjeft, ønsker du å vite noe, søk og les, det kan dukke opp mye interessant.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår