high octane Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Hei. Lurer av ren nyskjerrighet på hva forskjellen på på stiv og delt bakaksel er? Noen som kan utdype det litt for meg? (tenker ikke på sperre/diferensial her nå) Siter proud mebmer of FosenRacingTeam Mercedes 190E 1987(rånebil) volvo V70 TDI. 2000(bruksbil) volvo 245GLT. 1989(herjevogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 stiv bakaksel er slik man finner på "alle" gamle/eldre biler (med bakhjulstrekk) og varebiler/lastebiler. er sitter differensial fast i aksling og er med opp og ned sammen med hjulene når bilen fjærer delt bakaksel, eller uavhengig bakre hjuloppheng finner man på så å si alle biler i dag. her sitter differensialen fast i bilen og det er ledd på drivakslene ut til hjulene. http://www.howstuffworks.com er en fin link til tekniske finurligheter. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.TransAm Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Et bilde sier mer enn tusen ord! Siter 1984 Recaro T/A 350 X - 1982 Recaro T/A X - 1984 Chevy G20 X - 1969 Custom Beetle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
high octane Skrevet Juni 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Det var som jeg tenkte ja. Har det noen praktisk betydning om du har stiv eller delt bakaksel? Siter proud mebmer of FosenRacingTeam Mercedes 190E 1987(rånebil) volvo V70 TDI. 2000(bruksbil) volvo 245GLT. 1989(herjevogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Tja. Du kan jo prøve å forestille deg hva som skjer hvis du har stiv aksling og det ene hjulet kjører opp på en stor stein. Da bikker det andre hjulet etter og kontaktflaten med bakken minker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Delt tar svinger MYE bedre... en annen verden. Men stiv bakaksling har kommet langt også (er viper stiv? mener å ha hørt det). Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golfy Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 corvette er vel fortsatt stiv. I hvert fall til og med forrige modell, hvis jeg ikke blander her nå.. Siter 1998 Opel Omega 2,5 V6 1988 Volvo 740-Solgt 1987 Volkswagen Golf-Solgt Fartsgrenser er veiledende! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Med stiv aksling kan du kjøre på 2 hjul, hvis eg tolker bildet på Pedersens Racing rett ;) Sierra og Scorpio har delt då? Mtp vinkelen på bakhjulene når de blir segen/senket.. Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lermax Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Delt tar svinger MYE bedre... en annen verden. Men stiv bakaksling har kommet langt også (er viper stiv? mener å ha hørt det). Viper har vel stivaksell ennå ja, sammen med veldig mange andre Amerikanske biler. Skjønner ikke hvorfor de holder på dette på en sportsbil da?? Stivaksel har sine fordeler på en tung bil da. Men det har jo ikke noe på en sportsbil fra 2000 tallet og gjøre da!!!!?;) Siter Toyota Sportsbil Club Norge www.tscn.no Klubben for deg med Toyota og Lexus! Biler: Mange Toyotaer, Lexus LS400 og BMW 320i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bird T/A Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Viper har vel stivaksell ennå ja, sammen med veldig mange andre Amerikanske biler. Skjønner ikke hvorfor de holder på dette på en sportsbil da?? Stivaksel har sine fordeler på en tung bil da. Men det har jo ikke noe på en sportsbil fra 2000 tallet og gjøre da!!!!?;) Du vet, man bygger ting solid i amerika :usa: Jeg har erfart å treffe flere høye humper med bakhjulene på en stiv aksel i +/-100 Km/t, og da er man desverre "air borne" med rumpa en kort stund. Man mister som regel ikke kontrollen av den grunn,(selv om bakhjulene av og til lander litt lenger mot sidene enn der de letta.) men det er litt "spooky" hver gang. At man tar svingene særlig mye bedre med uavhengig fjæring tviler jeg på (er nok fjæringer som evt må ta skylden her). Den eneste svakheten jeg kan komme på med en stiv baksel det jeg forklarte ovenfor. Ikke det at man skal kjøre fort over humpete vei uansett, men noen ganger ser man dem ikke før det er for sent .:oohh (Hurra for velikehold) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Med stiv aksling kan du kjøre på 2 hjul, hvis eg tolker bildet på Pedersens Racing rett ;) Sierra og Scorpio har delt då? Mtp vinkelen på bakhjulene når de blir segen/senket.. Stiv aksling/kjøre på to hjul har ingen spesiell sammenheng. Hvis du da ikke tenker på at begge drivhjulene trekker likt (som ikke har noe med stiv/delt bakaksling å gjøre) Sierra/Scorpio har delt bakstilling Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OleJohnny Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Corvette har også bladfjærer (2006 mod. C6). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 har sett 4 sierrar kjøre på 2 hjul.. funker fint med de! ikke noe å bety.. teller vel mer om det er låst diff. el hvor mange prosent den er låst det da. Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Juni 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2006 Corvette har IKKE stiv aksel, jeg er 100% sikker på '68-opp til dagens nivå som tidligere Cheyy-mekaniker, usikker på '67-ned ettersom de er for gamle til å være "vanlige" på verkstedet. Viper har ALDRI hatt stiv aksel originalt. Bladfjærer på Corvette blir å blande sammen, da folk tenker "hest og kjerre" og stiv aksel sammen med bladfjærer, da Corvetten har en på tvers bak i.f.m. det uavhengige opphenget bak på '68-opp, som KUN er FJÆRINGSMEDIUM, ikke med på å kontrollere krefter noen annen vei (bærearmer/hjuloppheng ellers). Fra '80-årene ble fjærene byttet ut med komposittfjærer som reagerer mye kjappere (bedre enn stålfjærer), men har mindre egendemping (grunnet lavere friksjon). MYE fordommer og vranginformasjon ute og går om amerikanske biler, enkle og raske Google-søk hadde ordnet det meste, men folk liker jo å rakke ned på ting de ikke har sansen for. Ha et åpent sinn - har du ikke peiling; hold kjeft, ønsker du å vite noe, søk og les, det kan dukke opp mye interessant. Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.