l4rsh Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 Stiv bjelke kan man kalle det...:) ja for det er vel dårlig med akslinger bak på en primera :D Siter xaudi coupe2.8q xpeugeot 205gti xmazda 929lht xford capri2.8i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 Jaja, men den er ihvertfall stiv! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 Det å dra inn framhjulstrekkere i denne diskusjonen er idioti. Der er det et utall forskjellige løsninger, og man kan ikke gi et så stort skille som på rwd/4wd. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 Jaja, men den er ihvertfall stiv! Nei, det er den ikke... Du har en u-profil, i likhet med typiske biler som Golf, Astra, Vectra osv, og er uavhengig ettersom bjelka vrir seg (fungerer også som krengningshemmer, og f.eks Astra og andre har dette i tillegg inni u-profilen for enda mer stivhet) Nok en gang - Viper har uavhengig bakstilling... Og C2 Corvette (63-67) er første med delt/uavhengig bakstilling. Uavfjæret vekt er hovedfienden til stiv bakaksel som nevnt tidligere, men fordeler for motorsterke biler ved å ha stiv aksel er mulighet til å få langt mer anti-squat (modstand mot at bilen "setter seg" bak ved aks) uten at det går utover selvstyring pga krenging, eller problemer med låsing av bakhjulene ved bremsing som man ville fått med uavhengig bakstilling. Ca 25% anti-squat er grensa for uavhengig, før geometrien ødelegges ellers. DeDion ble brukt masse på 40 og 50 tall, og er et steg opp fra stiv aksel pga redusert uavfjæret vekt, men det lider fortsatt av at begge kontaktflatene bak forstyrres ved fjæringsvandring på ene siden. Det er en grunn til at opphenget er dødt på dagens biler, da uavhengig er vesentlig bedre. Siste modell jeg har hørt om DeDion brukt var på Volvo 360, men jeg kan ikke bekrefte/garantere dette. Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henrik^ Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 Jess, 360 bruker vel DeDion. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turboalfa Skrevet Juni 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2006 @chevrolet350; deDion er brukt i senere og langt mer sportsligere biler enn bofors360... Største årsaken til at denne typen konstruksjon ikke blir brukt lengre er vel kostnadene ved produksjon.. Biler som produseres idag skal også være komfortable, og dette er vanskelig med en deDion konstruksjon bak. Men kjøreegenskaper og gokart følelse, det får du. Biler med deDion bakstilling og dobble A-armer foran, utstyrt med 2 liters sugemotorer (umodda) som en gang ga ca. 140hk og har en egenvekt(bilen) på omlag 1100 kg, kjører lett 9minuttere på ringen. Dette bør vel fortelle noe om hvor godt veigrep dette gir... Dette er biler som ble begynt produsert i 1976. Siter Alfa Romeo 75 1,8 turbo Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli Volvo 740GL herregårdsvogn Originaledition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juni 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2006 En ulempe med de fleste uavhengige bakstillinger er bruken av fjærbenstårn. Fjærbens tårnene er bærende, samtidig som de er rustfeller av en annen verden. Ikke alle biler med uavhengig bakstilling har fjærbernstårn. Hverken Corvette eller Jaguar bruker det. Sikkert andre også. Jaguars bakstillling er forresten ganske så genial i og med at den ikke trenger øvre bærearmer. Drivakslene ivaretar den funksjonen. Dermed blir bakstillingen meget "flat" og tar lite plass fra bagasjerom/coupe. Grunnen til at Jaguar lagde den slik var bl.a fordi den måtte passe på modeller med separat ramme. For at ikke bilene skulle bli altfor høye, måtte de ha en så flat bakstilling som mulig. Selve konstruksjonen med drivaksler som øvre bærearmer skriver seg helt tilbake til 30-tallet. Corvettens C3's bakaksel er ikke så veldig ulik. Den har også drivaksler som øvre bærearmer, såvidt jeg husker. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Juni 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2006 Skurk: I \teknisk ligger det en sticky som peker til The Car Maintenance Bibles, av Chris Longhurst. Dette er ett av mine favorittnettsteder når jeg søker teknisk info. Så nå deler jeg dette overflødighetshornet med dere :) Suspension Bible tar for seg det meste på en grei måte med gode illustrasjoner. PS! Ikke glem å lese resten av siten hans da! :thumb Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Juni 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2006 for de som vil ha "for dummies"-versjonen har vi jo http://www.howstuffworks.com Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.