Gå til innhold

Forslag til High-end Subwoofer

Ranger emnet

Kjellpell

Anbefalte innlegg

Genialt!! jeg har bare DD 1010 men jeg er stor fornøyd med den også..Hvor mye måtte du betale for din 3512? og 3515?

Kjell Pell: jeg synes du heller burde prøve Digital Designs!

Jeg betalte ganske mye for de ja. :D Tror veilpris på 3515 i norge er litt over 8k. Jeg fikk supertilbud om å kjøpe en til 7 da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg betalte ganske mye for de ja. :D Tror veilpris på 3515 i norge er litt over 8k. Jeg fikk supertilbud om å kjøpe en til 7 da..

Ja det var veldig mye også det.. men kjøpte du det fra norge eller? åssen forsterker bruker du på de da? jeg bruker en Hifonics bx2005d på min 1010...:partyon

2 x DD 1508

Hifonics bx2005d

2 x DD 1010 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var veldig mye også det.. men kjøpte du det fra norge eller? åssen forsterker bruker du på de da? jeg bruker en Hifonics bx2005d på min 1010...:partyon

Jeg kjøpte de fra statene begge to. Jeg har bare 12'ern i bilen min nå siden jeg har litt liten plass. Driver den med en Soundmagus X-3000. Jeg vurderer å bytte ut denne med en Hifonics jeg og faktisk. Tenkte på Colossus. Men det er fortsatt under vurdering.

Er du fornøyd med Hifonics'en din??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvus og Morel er to merker som i mine øyne ikke kan unngåes å nevnes i sq sammenheng.

Dedikerte Hi-End produsenter med mange års erfaring.

Ingen har nevnt Morel Elate 10, her...

Morel er i allefall karkakterisert som Hi-End produsent noe som de andre nevnte produsentene i denne tråden ikke er.

Trenger ikke all verden med effekt for å spille knall og klarer seg med alt fra 32liter lukket kasse og opp til 80 liter portet.

Bare for å informere...

Og for dere som krangler med effekt v.s vekt (de som maser om at raske biler ikke kan ha stort anlegg) så veier Elate 10 ca 2kg!!! takket være Neodymium magnet istedenfor konvensjonell magnet så kan man bruke en mye mindre magnet som minsker vekten masse samtidig som den takler 1000w peak.

3" spole, 92db følsomhet bare for å nevne noe... ta en kikk på eksakte tall her:

http://www.morelhifi.com/products/mob_subwoofers_elatesw.html

Jeg er langt ifra noen SQ ekspert men vil nå si at 2 slike Elate10 låt som noe jeg aldri har hørt før :) herlig.

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte de fra statene begge to. Jeg har bare 12'ern i bilen min nå siden jeg har litt liten plass. Driver den med en Soundmagus X-3000. Jeg vurderer å bytte ut denne med en Hifonics jeg og faktisk. Tenkte på Colossus. Men det er fortsatt under vurdering.

Er du fornøyd med Hifonics'en din??

Ja jeg er veldig fornøyd med den men det som var litt kjipt det var at remote kontrollen ble ødlagt under sendingen men skal prøve å få tak i en ny. Men åssen side var det du bestilte DD`ene dine fra?

2 x DD 1508

Hifonics bx2005d

2 x DD 1010 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morel sier du? Finnes den modellen i 12" ? Eller holder kanskje med en 10"

Har ikke bestilt enda så er jo fortsatt åpen for forslag! Men ett spørsmål til: Ser at SS RFW har 14-16 mm slaglengde(noe sånn) mens Lotus elementet har 27?? Hvilke fordeler/ulemper har det? Det var jo en god del forskjell. Vil det bli mer trøkk av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på. Så lenge begge tallene er p-p (pol til pol) og membranarealet er likt, vil Lotusen være i stand til å produsere dobbelt så mye lydtrykk. Altså spille 3db høyere enn Soundstreamen. Men med lang slaglengde følger gjerne lav følsomhet også, så for alt jeg vet kan det godt være at Soundstreamen spiller høyere enn Lotusen ved samme antall watt inn.

En god 10-tommer holder lenge for de fleste, som sagt er det følsomhet og slaglengde som bestemmer lydtrykk.

Disse elementene vil være i stand til å produsere like mange db, forutsatt at alt annet er likt:

10 tommer, Sd (membranareale) 125 cm2, Xmax 20mm

12 tommer, Sd (membranareale) 250 cm2, Xmax 10 mm

Men ettersom følsomheten også spiller inn, vil sannsynligvis elementet med kortest slaglengde spille høyest ved f.eks. 50W inn, mens elementet med lengst slaglengde vil tåle mer før det gir opp. Det er verdt å nevne at forskjellen gjør seg gjeldende først ETTER at elementet med kort slaglengde har gått tom for slaglengde.

Det blir som om du skulle løpe om kapp med en kompis. Du hadde vært 10 sekunder kjappere enn kompisen din på de første 100 meterene, men når du hadde gitt opp etter 100 meter kunne han fortsatt i 100 til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kontrollen Epifant!! Takk for godt svar! Men hva vil du tro vil gi mest trykk av de to da? Hvis du sammenlikner dem? Ser du har en teori om det, men gidder du å sjekke dataene på disse og dra en konklusjon? Hadde vært utrolig bra Synes det er vrient å finne ett eksakt tall på følsomheten, iallefall på SS'en! Skal forresten kjøre dem på en 650W monoblokk Kicker Sx650.1!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morel sier du? Finnes den modellen i 12" ? Eller holder kanskje med en 10"

Har ikke bestilt enda så er jo fortsatt åpen for forslag! Men ett spørsmål til: Ser at SS RFW har 14-16 mm slaglengde(noe sånn) mens Lotus elementet har 27?? Hvilke fordeler/ulemper har det? Det var jo en god del forskjell. Vil det bli mer trøkk av dette?

Seas Lotus 12 har en x-max (lineær slaglengde) på 11mm.

Soundstream har lineær x-max på 16mm.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider