Gå til innhold

tømmer batteriet mitt!?

Ranger emnet

tazie

Anbefalte innlegg

Denne hører kanskje ikke hjemme her, siden jeg ikke vet om det er bilstereoen som har skylda.. men jeg prøver:

Har koblet opp cd-spilleren min, med både rød og gul ledning(er det ikke de fargene som skal ha +12v?) direkte til +12v, av div. grunner. Dvs. At jeg må skru av anlegget manuellt før jeg forlater bilen. Men trekker dette noe strøm selv om det ikke er på, når jeg har koblet det slik? Er en pioneer DEH-P70BT. Grunnen til at jeg lurer, er at batteriet plutselig var temmelig flatt igår. Ville ikke starte. Prøvde med startkabler og det gikk greit. kjørte meg en tur og fikk ladet opp litt, kom hjem og prøvde stoppe og starte bilen ett par ganger bare for sikerhets skyld, og alt virket ok igjen. Men så skulle jeg prøve og starte bilen igjen nå akkurat, men da var den flat igjen.... kan det være stereoen min? er en VW passat 89' forresten. Takk for svar

-1990 Mazda 626 GLX Coupè 2.2i

x1989 VW Passat 1.8 GT Stasjonsvogn stjælt..

x1986 Toyota Corolla DX 1.3 vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt av samme problemet.

Noe som jeg er temmelig sikker på er at det ikke er spilleren som "tømmer" bateriet dersom den er AV. Men om den er i "Idle" (det kan nemlig min spiller være.) så tar den strøm.

At du fikk start på den rett etter du var ute å kjørte er mest sansynlig fordi bilen var varm. varm bil er lettere å starte. pluss at når bilen er varm er batteriet også litt varmt, og et varmt batteri er "bedre" enn et kaldt batteri (noen som kan bekrefte dette btw, er ikke helt sikker på det siste utsagnet :) ).

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar av displayet skal den slå seg helt av, men ang. start og stopp av bilen, tenk litt over at det kan ta opp til 30 minutter å lade opp batteriet med den strømmen du brukte for å starte bilen.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. men det jeg glemte om nevne er at anlegget har stått som det gjør nå i snart 1mnd.. så da er det vel litt rart at den plutselig NÅ skal begynne og tømme batteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke bare ann å teste med voltmeter? Om batteriet har 14v spenning når bil sviver så er det IKKE dynamoen det er noe galt med.

Og batteriet bør vel ha 12 - 12,5v når bilen IKKE sviver.

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteri er mer eller mindre nytt, og dynamoen fungerer. Prøver og lade det skikkelig opp inatt, med lader. igår kjørte jeg jo bare en tur. får se hva som skjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være børsteregulator'n eller laderegulator som det også kalles... hvis den er slitt så blir ikke batteriet ladet så bra som hvis den hadde vært ny

Er det spenningsregulatoren i dynamoen du mener?

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er den greia bak på dynamo med 2 sånne børster. hvis den heter spenningsregulator så beklager jeg at jeg skrev feil :)

Hakke peil. har bare hørt om den såkalte spenningsregulatoren som sitter i dynamoen, så jeg lurte på om børsteregulator'n eller laderegulatoren var noen andre navn for samme "dingsen" :)

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider