Gå til innhold

to stemplet dump-ventil

Ranger emnet


AudioX

Anbefalte innlegg

Hei hei. Bilde mitt var bare for og vise vilken dump jeg har.

Står det samme for alle dumper på ebay, denne hks sine osv.

 

Jeg skjønner godt hvorfor det blir en ptsshh lyd av dumper.

Alle burde lage ganske like lyder. Jeg vet godt hvordan lyden hørest ut på turboen min om jeg har så stram dump att den ikke slepper ut luft.

 

Jeg stremte den jeg har så mye, og da hørte jeg det kom lyd turboen,

men jeg lurer på om min går opp og ned mange ganger.

Er det ingen som tror meg så kan dem bare komme og høre på.

 

Om det er noen som ikke er så langt unna molde strøket.

Eller om jeg slennger ut en film med stram og slakk dump..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hører en tynn plystrelyd her..det er dumpen, ta-ta lyden kommer fra røret som luftfilteret skal sitte! var ikke noe filter der jo..blir ikke akkuratt mindre lyd av det:)

 

ikke dumpen som lager ta-ta lyd i dette klippet..

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

 

Jeg stremte den jeg har så mye, og da hørte jeg det kom lyd turboen,

men jeg lurer på om min går opp og ned mange ganger.

Er det ingen som tror meg så kan dem bare komme og høre på.

QUOTE]

 

 

den kan gjenta psssh lyden mer en 1 gang i løpet av en "dump" men det er fordi at trykket varierer inni rørene, sånn at den åpner og stenger fler ganger!kommer ann på stramminga på fjæra..

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toyofan har mest rett av alle her, men jeg skal prøve og utdype litt så det blir helt riktig.

 

surge (vet ikke det norske ordet) er et fenomen som rammer aksial og radialkompressorer. når trykkforskjellen mellom innsug og utblås blir for høy i forhold til turtall og fløde, vil luften i kompressoren stagnere og bli med kompressorbladene rundt som i en karusell istedenfor å bli slynget ut (mottrykket for høyt). kompressoren klarer da ikke pumpe luft.

 

en kompressor i surge krever mye lavere effekt enn en kompressor som er rett på grensen til surge (som også er max trykkforskjell til gitt rpm og fløde). det er derfor turtallet på støvsugere, løvblåsere osv stiger når man blokkerer fløden.

 

når trykket er så høyt som i en turbo, vil luften ikke bare stagnere, men snu retning og og komme ut igjenn feil vei. det er turbulensen bak kompressorbladene som lager den høyfrekvente "pju"-lyden.

 

siden turbinen fortsatt får eksostrykk, og turboen fortsatt har turtall, vil kompressoren lage trykk på nytt med en gang mottrykket nå er borte. kompressoren vil lage trykk helt til den får surge på nytt, reversering i fløden og en ny "pju"-lyd.

 

denne syklusen vil gjennta seg helt til turtallet på turboen ikke klarer å lage trykk nok til å få reversering av fløden. "pju-pju-pju-pju"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toyofan har mest rett av alle her, men jeg skal prøve og utdype litt så det blir helt riktig.

 

surge (vet ikke det norske ordet) er et fenomen som rammer aksial og radialkompressorer. når trykkforskjellen mellom innsug og utblås blir for høy i forhold til turtall og fløde, vil luften i kompressoren stagnere og bli med kompressorbladene rundt som i en karusell istedenfor å bli slynget ut (mottrykket for høyt). kompressoren klarer da ikke pumpe luft.

 

en kompressor i surge krever mye lavere effekt enn en kompressor som er rett på grensen til surge (som også er max trykkforskjell til gitt rpm og fløde). det er derfor turtallet på støvsugere, løvblåsere osv stiger når man blokkerer fløden.

 

når trykket er så høyt som i en turbo, vil luften ikke bare stagnere, men snu retning og og komme ut igjenn feil vei. det er turbulensen bak kompressorbladene som lager den høyfrekvente "pju"-lyden.

 

siden turbinen fortsatt får eksostrykk, og turboen fortsatt har turtall, vil kompressoren lage trykk på nytt med en gang mottrykket nå er borte. kompressoren vil lage trykk helt til den får surge på nytt, reversering i fløden og en ny "pju"-lyd.

 

denne syklusen vil gjennta seg helt til turtallet på turboen ikke klarer å lage trykk nok til å få reversering av fløden. "pju-pju-pju-pju"

 

 

men en ting eg e fortsatt litt kjeptisk til når det gjelder det, når luften slår tilbake på kompressoren, så snur skovlene?!? om det e så tilfelle, vil ikke skovlene på turbin siden også gå motsatt vei? å sende eksos tilbake til motor!?:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men en ting eg e fortsatt litt kjeptisk til når det gjelder det, når luften slår tilbake på kompressoren, så snur skovlene?!? om det e så tilfelle, vil ikke skovlene på turbin siden også gå motsatt vei? å sende eksos tilbake til motor!?:S

 

Hadde turboen gått ifra 100k rpm, til å snudd for hvert gir du skifter, så hadde akslingen på den gått tvert av hver gang..

 

takk for konstruktiv kritikk

 

minner meg om de tider da bilteknikeren postet på forumet her.

det ble sagt en masse dumt i en tråd, så postet bilteknikeren noe vettugt, også handlet resten av tråden om å disse bilteknikeren for han var litt smartere en alle andre - typisk bilforumet.net

 

Du kom tilslutt med en bra forklaring! Men å bruke en av de mest patetiske posterne som har vært her inne som argument her, var jo litt spesielt :D

 

Den mannen postet _sjeldent_ noe vettugt..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men en ting eg e fortsatt litt kjeptisk til når det gjelder det, når luften slår tilbake på kompressoren, så snur skovlene?!? om det e så tilfelle, vil ikke skovlene på turbin siden også gå motsatt vei? å sende eksos tilbake til motor!?:S

 

det er bare luften som snur, ikke kompressorhjulet.

 

nesten litt intressant hvor mye dårligere både komporessoren og turbinen blir hvis de bytter rolle. en kompressor vil ikke fungere som en turbin om den får trykkluft inn i utblåset. en turbin vil ikke fungere som en kompressor om turbinakslingen blir rotert feil vei.

 

det vil fungere litt, men veeeeeldig dårlig !

 

 

ola har fått seg ny bil jo ! klassisk femmerquattro en fine greier (litt understyrt men.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare luften som snur, ikke kompressorhjulet.

 

nesten litt intressant hvor mye dårligere både komporessoren og turbinen blir hvis de bytter rolle. en kompressor vil ikke fungere som en turbin om den får trykkluft inn i utblåset. en turbin vil ikke fungere som en kompressor om turbinakslingen blir rotert feil vei.

 

det vil fungere litt, men veeeeeldig dårlig !

 

 

ola har fått seg ny bil jo ! klassisk femmerquattro en fine greier (litt understyrt men.. :) )

 

 

hørte det svakt denne psjy psjy psjy lyden i dag, da ladet vel turboen rundt 0.3 eller no...men med engang den kommer opp på 0.5-0.6 da åpner dumpen. har en kollevold rally dump, men den blir fort byttet ut snart i en annen større dump. frister ikke så mye med å kjøre uten dump, om det kan skade turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

ola har fått seg ny bil jo ! klassisk femmerquattro en fine greier (litt understyrt men.. :) )

 

Vi får kompansere med mere ladd trykk ;)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20v og greier.

men den kan da umulig gå bedre en e28'n du hadde ?

 

Ikke enda hehe.. Får deler idag, å mangler da kun større IC for å kunne skru opp trykket maks.. Da er vi nok irundt 400hk..

 

400hk 1270kg vs 500hk 1500kg, ikke så stor forskjell :)

 

Men forsåvidt nok off topic..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår