Gå til innhold

Mr. SQ: Project E36

Ranger emnet

Mr. SQ

Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig kommet igang med en av demobilene våre. Det er her snakk om en E36 sedan 320. Bilen var i utganspunktet velholdt, men det holder ikke.

Slik så den ut:

Bilde001.jpg

Bilde004.jpg

Nå ser den mer eller mindre slik ut:

Bilde005.jpg

Bilde006.jpg

Det kommer til å bli gjort svært mye med denne bilen. Det er kjøpt inn nye lykter, Lumma CLR styling kit, Cobra justerbart senkesett mm. Bilen skal også lakkes om. Det er dog ikke helt bestemt fargekombinasjon og utførelse.

Siden vi nylig inngikk avtale med ARPA of America vedrørende distribusjon av Zapco i Norge, kommer denne bilen hovedsaklig til å bestå av Zapco produkter.

Her er listen:

deh_p77mp_large.jpg

Denne spilleren skal stå i frem til Zapco blir ferdig med sin egen spiller.

DC Reference 650.6

Ref_DC650.6.jpg

Høyttalere blir enten:

Reference Blue

RB-16.2.jpg

Eller Reference Red

RH-16.2.jpg

Her vil vi forsøke begge settene for å se hvilke vi føler passer best.

Midlertidig vil vi benytte I force 12D frem til Reference subbene er leveringsklare.

i-12.jpg

Mange lurer sikkert på hvorfor ikke Hertz, grunnen er at når denne bilen er ferdig, så har vi en BMW E39 528 touring som skal benyttes som Hertz bil. Den skal påbegynnes så fort Hertz forsterkere er leveringsklare.

Mer følger

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I og med at DC Reference forsterkeren har en meget god prosessor innebygget, kommer vi til å kjøre hele systemet aktivt, ikke minst for å prøve ut alle mulighetene som ligger i disse forsterkerne. Forsterkerne styres enten via PC, eller via et kontrollpanel forran i bilen. Dette gir mulighet for 10 bånd ekte parametrisk EQ pr kanal, tidskompensasjon, nivå etc. Og selvsagt benyttes Zapco sitt eget balanserte SymbiLink system. DC Reference aksepterer ikke RCA.

I løpet av neste uke påbegynner vi utvendig demontering.

Jeg kommer gjennom hele denne tråden å gi et innføring i de valg, og vurderinger vi gjør. Samtidig gi en begrunnelse for hvorfor vi har valgt nettopp denne løsningen rent akustisk/lydmessig fremfor en annen.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok det du sier her Earthquake.Husker ikke helt hva Glenn sa om akkurat dette.

Det skal bli fart på Zapco i Norge framover.........vi trenger noe nytt,for ikke snakke om at her oser det kvalitet i alle deler.

Vil tro Glenn har store planer framover nå,men han er ikke den eneste;) kommer med hurtige oppdateringer hos meg også nå.

Bare stå på Glenn,du vet hvor du finner meg.Jeg skal jo sørover snart,så da får vi slå av en prat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo som kjent et veldig bra merke med mange gode produkter

er ikke umulig at det kan settes i mine fremtide planer, om jeg har noen da....he,he,he

hehe,jeg ventet på den tore.......tore nå vel være den perfekte prøvekanin for zapco:well

Cosworth,the search for power.

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som har på følelsen av at den litt mer "hardcore" bilstereogjengen kjenner hverandre alle sammen? :-P Virker som alle har sånn nogenlunde kontroll på hvem som gjør hva og forhandler hvilke produkter :-P

Beklager OT, men bare lurer

Forresten så ser dette ut til å bli nok et genialt prosjekt man blir nødt til å følge med på :-D

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som har på følelsen av at den litt mer "hardcore" bilstereogjengen kjenner hverandre alle sammen? :-P Virker som alle har sånn nogenlunde kontroll på hvem som gjør hva og forhandler hvilke produkter :-P

Beklager OT, men bare lurer

Forresten så ser dette ut til å bli nok et genialt prosjekt man blir nødt til å følge med på :-D

da en har vært med noen år og konkurert i emma(gml nasca) så treffer en jo likesinnede. og ettersom en da var på alle treffene så begynte jo praten....he,he,he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis Glenn, blir artig å høre Zapco da jeg har bare sett den men aldri hørt den "live"! hvordan har du tenkt å montere frontsettet? og subben? jeg skal bygge i en mondeo som sansynligvis blir kone bil etterhvert, men vet ikke helt hva jeg skal ha i den enno :) det begynner å bli mange gode produkter å velge imellom nå for tiden men som sagt ikke bestemt meg enno, derfor interesant å lytte til Zapco :driving

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekker for de hyggelige tilbakemeldinger.

Det er moro å få representere Zapco. Produktene er glimrende, og kundeservicen er helt topp.

Tenkte jeg skulle skrive litt om hvordan jeg tenker rundt frontsystemet. Jeg har valgt en dørmontering. Etter å ha veiet fordeler og ulemper med dørmontering og dashmontering ente jeg opp med døren. Det er flere grunner til dette:

1. Dette er en demobil, og derfor velger jeg den montasjen som er enklest å få til for den enkelte kunde.

2. Jeg har relativt liten erfaring med avansert glassfiberstøping, og siden E36 dashen er tungvind å bygge om, måtte jeg trolig bygget nytt. Det har jeg ikke tid til.

3. Det er fullt mulig å oppnå høy lydkvalitet med dørmontering, om dette gjøres riktig. Man vil tape noe på høyde, dybde og muligens bredde i lydbildet, men dette kan jeg leve med. Jeg sattser på klang detaljer og dynamikk, noe som nok er litt enklere å få til ved montering i døren. Særlig når jeg kun skal benytte 2 veis system.

4. Jeg ønsker at bilen skal fungere så og si som originalt, derfor ville en ombygging av dashen ta veldig lang tid med tanke på luftkanaler etc.

Elementene vil monteres langt fremme, nede i døren. Dette gir mulighet for en meget bra vinkling av bassmellomtonen. Jeg må modifisere noe på selve dørbladet for å gi elementene nok luft, men det ser ut til å kunne gjøres uten videre problemer. Som sagt vil en slik montering gi et noe lavere lydbilde enn dashmontering, men det er uproblematisk så lenge musikken gjenis troverdig med tanke på klang, dynamikk osv. En slik dørmontering vil faktisk i denne bilen gi er bedre utgangspunkt enn kickpanel. Både med tanke på vinkling og ikke minst mulighet for å la elementet "puste" riktig. Jeg har et par litt spennde planer, som jeg vil dele med dere etterhvert som prosjektet skrider frem.

Når det gjelder subben så komemr jeg til å montere denne i hattehyllen, så lenge jeg kan få det bekreftet at det er uproblematisk å lage hull i den. Da tenker jeg hovedsaklig på karosseristivhet osv.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser spennende ut, zapco er forholdsvis ukjent for meg, kun hørt omtaler her på forumet. Forskjellen på reference blue & red? fargen eller er det mer spennende forskjeller? :)

Forskjellen på Reference Red og Blue er enkelt og greit at dem er laget for ulike typer musikk. Red er laget for Rock, metal, rap etc, mens Blue passer bedre for jazz, blues, soul etc. Dette er selvsagt i teorien, og det er godt mulig noen vil prioritere Red til Jazz og andre vil like Blue til Black Metal. Derfor skal vi teste ut begge løsningene ganske intenst for å finne ut hvilke vi liker best.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med nytt agentur!! Her har du fått fingra i skikkelig produkter:) Men hva med ARC Audio? Er vel samme fyren som har konstruert mye av produktene.

Joda, er stolt av disse, og takker så mye.

Arc Audio har utrolig spennede produkter. Spesielt forsterkere og subber (som er designet i samarbeid med Image Dynamics). Desverre føler jeg at dem helt klart prioriterer det amerikanske markedet, og derfor blir det ofte lite produkter igjen til oss mindre aktører. For ikke snakke om at alt tar fryktelig lang tid. Litt kjedelig når man bestiller produkter og så tar det fort 1 mnd før man får noe respons på bestillingen.

Jeg er litt usikker på i hvor stor grad Robert Zeff er involvert i utviklingen av Zapco pr i dag. Har gjør jo veldig mye arbeid for bl.a Arc Audio og OEM produsenten Ubuy. Litt innvirkning vil han uansett ha da forsterkerne i dag bygger jo tross alt på tidligere Zapco konstruksjoner.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider