Gå til innhold

Mr. SQ: Project E36

Ranger emnet


Mr. SQ

Anbefalte innlegg

det er jo som kjent et veldig bra merke med mange gode produkter

 

 

er ikke umulig at det kan settes i mine fremtide planer, om jeg har noen da....he,he,he

 

Du er hjertlig velkomme til å ringe meg, eller sende en epost Tore. Har svært lite imot å ha deg med på laget.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De forsterkerne med prosessor ser gromme ut, titta litt på de i Tyskland. Får håpe du får handle de rett fra USA og slipper å ta de gjennom Koncept ACR, som på meg virket veldig grådige og lite interessert i lille Norge.

 

Gleder meg til å få testet DC serien ut skikkelig. Man har skikkelig gode optimaliseringsmuligheter her.

 

Holder meg unna ACR, her går jeg rett på ARPA og får varene direkte fra USA.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke noen priseksempler på zapco utstyr da?

Hvilket prissjikte ligger de i?

 

Forsterkerne ligger fra 2390,- og oppover

 

Komponentsett fra 1990,- og oppover

 

Coax fra 890 og opp til 1590,-

 

Subber ligger fra 2290,-

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette prosjektet gleder jeg meg til å følge med på. Har fått med meg at du har fått passet ditt påskrevet av enkelte her inne for, i realiteten, velmente råd som har blitt oppfattet som negativ kritikk, og for at du har hatt lite å vise til i praksis, men regner nå med at dere med de to prosjektene dere har ventende, kommer til å sette en passe solid stopper for slik passpåskrivelse, om man kan si det slik =) Har også inntrykk av deg som, sammen med ett par andre, en av de mest informerte på bilstereo/lyd her inne, så man har all mulig grunn til å tro at dette prosjektet vil bli bra =) Gleder meg til fortsettelsen, og lykke til med begge bygga =) Sånn for nysgjerrighetas skyld, hva ligger Reference-settet på?

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være jævlig, men hadde ikke du endel imot aktiv deling/tidskomp, Glenn? Ødela ikke det lyden? Du driter ikke litt i eget reir nå? :) Dette er ikke ment som et angrep på din tilsynelatende sarte sjel... ;)

 

Heisann Kenneth,

 

Jeg oppfatter overhodet ikke deg som jævlig når du spør slik.

 

Min sjel er langt fra sart og svak, men ett sted går grensen for useriøse kommentarer og hakking. Jeg har ingen ting imot saklig kritikk og argumentasjon, men når ting går på meg personlig reagerer jeg. Visse kommentarer kan tenkes å vekke ubehagelige minner hos mennesker, og det er det mange som ikke tenker på. Selv om jeg aldri har deltatt i noen konkurranser, vil jeg påstå å ha mer erfaring med lyd enn de fleste. Dette ha seg både på den praktiske siden, og den teoretiske. Det finnes mange sider ved lydgjengivelse, og jeg har viet mye av min tid til å studere endel teori, samt prøve ting ut i praksis. Dette er det tyldigvis tungt å svelge for noen. Den eneste jeg føler jeg har noe å bevise overfor, er meg selv, og jeg kan love at jeg er en hardere kritiker mot meg selv, og det jeg gjør, enn jeg er mot andre.

 

Nå over til det du spurte om.

 

Det er ikke tidskompen i seg selv jeg har negativ erfaring med, eller noe i mot, men hva som skjer med lyden når man benytter forholdsvis billige prosessorer som bl.a er innebygget i spillere. Grunnen til dette er graden av kompressjon som skjer av lydbildet. Tidskomp kommer heller ikke til å bli benyttet til daglig i dette oppsettet, da jeg liker best at begge sider nyter samme lyden, men velger vi å delta med bilen på en EMMA konkurranse, slipper man liksom ikke utenom. Jeg har også fått forsikringer om at prosessoren som sitter i disse forsterkerne er av en meget høy kvalitet, men det gjenstår å se.

 

Ellers er det ganske riktig oppservert det ePiFaNT skriver.

 

Aktiv drift har jeg derimot aldri hatt noe i mot. Det jeg har hevdet er at man kan oppnå like høy lydkvalitet med et skikkelig godt designet passivt filter, og at aktiv drift ikke automatisk er veien til Nirvana. Denne gangen ønsket jeg å leke litt med aktiv drift, neste prosjekt blir hovedsaklig passivt. Man har fordeler og ulemper med begge deler.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette prosjektet gleder jeg meg til å følge med på. Har fått med meg at du har fått passet ditt påskrevet av enkelte her inne for, i realiteten, velmente råd som har blitt oppfattet som negativ kritikk, og for at du har hatt lite å vise til i praksis, men regner nå med at dere med de to prosjektene dere har ventende, kommer til å sette en passe solid stopper for slik passpåskrivelse, om man kan si det slik =) Har også inntrykk av deg som, sammen med ett par andre, en av de mest informerte på bilstereo/lyd her inne, så man har all mulig grunn til å tro at dette prosjektet vil bli bra =) Gleder meg til fortsettelsen, og lykke til med begge bygga =) Sånn for nysgjerrighetas skyld, hva ligger Reference-settet på?

 

Vi får jo se hva som kommer ut av prosjektene. Er ikke sikkert alle vil falle for lyden, men det ville også vært rart.

 

Reference settene ligger på 6990,- komplett, man kan også kjøpes som løse deler for aktiv drift, eller custom oppsett.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tidskompen i seg selv jeg har negativ erfaring med, eller noe i mot, men hva som skjer med lyden når man benytter forholdsvis billige prosessorer som bl.a er innebygget i spillere. Grunnen til dette er graden av kompressjon som skjer av lydbildet. Tidskomp kommer heller ikke til å bli benyttet til daglig i dette oppsettet, da jeg liker best at begge sider nyter samme lyden, men velger vi å delta med bilen på en EMMA konkurranse, slipper man liksom ikke utenom. Jeg har også fått forsikringer om at prosessoren som sitter i disse forsterkerne er av en meget høy kvalitet, men det gjenstår å se.

 

Begynner du å styre med tidskompen som du kaller det, kødder det også med "klokke frekvensen" til det du hører på. Hvor vidt disse bilstereo enhetene og prosessorene deres "ødlegger" lydbildet skal jeg ikke utale meg om.

 

Personlig greier ikke jeg se\høre forskyvningen i klokke frekvensen på mitt system, selv om både bilde og lyd i systemet oppskaleres mer eller mindre i real-time og derfor blir "forsinket". At det blir en tidsforsinkelse i klokkefrekvensen er det ingen tvil om. En person som er trent med å høre\se dette som feks har lang erfaringer fra tid i lydstudio og lignende vil nok høre\se dette.

 

Men for mann i gata tviler jeg personlig på at dette vil være noe stort problem. Hvor bra selve prosessorene i bilstereo komponenter er til å gjøre denne "jobben" du her snakker om skal jeg ikke utale meg om.

Toyota Celica T23 (2000 Modell)

Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg)

Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har jeg brukt litt tid på å bestemme lakk og design på lakkeringen. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å benytte endel orange, men det ser ut som alle går den veien i disse dager. Derfor, etter mye tankeprosesser, falt valget på en kombinasjon av dyp rød metallic og diamantsort.

 

Dette gjorde også at vi automatisk valgte å gå for Reference Red settet. Det ser forøvrig greit ut å jobbe med. Dette gjør også at vi kommer til å velge denne subben så fort den er klar:

ZapcoRefRedSub.jpg

 

I mellomtiden blir det å benytte den tidligere viste I-Force 12"

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paralellt med utseendet av bilen, har jeg gjort endel vurderinger når det kommer til monteringen av frontsystemet.

I mange sammenhenger velger man å montere bass/mellomtonen nede i døra, og diskanten høyere oppe. Dette er gunstig for å gi et løft i lydbildet og en illusjon av luftighet. Dette har jeg valgt bort i denne sammenheng. Grunnen til dette er bl.a fase og frekvensgang. Ved å montere diskanten så pass høyt oppe, vil avstanden mellom diskant og bass/mellomtone bli for lang i forhold til delefrekvensene elementene kommer til å ligge rundt. Dette vil kunne medføre et "hull" i gjengivelsen. Ved å montere diskanten så nært bass/mellomtonen som mulig oppnår jeg større homogenitet, men kan miste noe av høyden i lydbildet. Dette kan jeg fint leve med. Valget stod så mellom å montere diskanten under, eller over bassmellomtonen, på den vertikale aksen. Fordelen med å montere diskanten i samme plan som bass/mellomtonen, men under, er at man vil på bakgrunn av samspill mellom elementene oppnå en tilt i den vertikale spredningsaksen. Desverre vil det i denne sammenheng kunne by på problemer da bassmellomtonen skal vinkles endel. Dette vil kunne medføre en større grad av tilt, enn hva jeg ønsker.

Ved å montere diskanten over bassmellomtonen i den konfigurasjonen jeg her tenker meg, vil jeg kunne oppnå rimelig gode faseforhold, og ingen tilt. Dette vil derimot stille krav til riktig vinkling av elementet.

Foreløpig ser det ut til at valget kommer til å falle på løsning nr 2.

 

Når det gjelder Bass/mellomtonen, kommer jeg i første omgang til å teste denne uten kabinett, da dette til tross for hva mange hevder, er den aller beste løsning lydmessig i mine ører. Dette fordrer dog at elementet fungerer i en slik applikasjon. Elementet bør ha en forholdsvis høy Qts verdi, og være generelt stivt i oppheng. Grunnen til at jeg har en forkjærlighet for denne type applikasjon, er at det i svært mange tilfeller gir en friere spillestil med mindre kompressjon og resonnanser i mellomtonen. Det er ganske utrolig hvor mye styggdom et kabinett kan tilføre. Dette betyr derimot ikke at jeg er i mot kabinetter. I noen tilfeller er det nødvendig, men kan man klare seg uten, eller hvertfall ha mulighet til å lage det stort, uten at elementets beskaffenhet tilsier at det negativt påvirker elementets prestanda, er det en helt klar fordel, mener jeg.

 

mer senere.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En potensiell negativ effekt av å kjøre elementet uten kabinett kan være redusert nivå på midbassen. Dette er særlig aktuelt på elementer med lav Qts verdi. RM-6H.165 har en Q verdi som er over middels, nærmere bestemt 0,52. Dette gjør at elementet sannsynligvis vil kunne fungere uten begrenset akustisk volum bak. Føreløpige simuleringer ser greit ut, men jeg skulle nok i utgangspunktet ønsket en noe høyere Qts verdi for en slik applikasjon. Det er derimot intet problem å øke system Q noen hakk, om det skulle bli nødvendig.

 

Forhåpentligvis er jeg tilbake med litt mer bilder og annen oppdatering i morgen, eller fredag.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår