Gå til innhold

Mr. SQ: Project E36

Ranger emnet


Mr. SQ

Anbefalte innlegg

0,52 bør fungere greit. Jeg vet at det blir brukt elementer med Qts ned mot 0,4 og det skal fungere bra (etter hva jeg har hørt, jeg har ikke lyttet til det selv). Det bør samtidig nevnes at det er elementer med relativt stor Xmax (11-15mm), og generelt litt større dørvolum enn hva som er standard på de fleste europeiske biler. Amerikanske greier altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

planer om å bli ferdig denne sessongen? blir kvalm ved tanken på total hel lakkering jeg,aldrig mere! hehe

ser att det finnes passive delefiltrer med muligheter for en slags tidskompansering,vet ikke om det funker,men hadde vært artig å prøvd. Det hadde vært noe for deg glenn....:thumb

Cosworth,the search for power.

 

 

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,52 bør fungere greit. Jeg vet at det blir brukt elementer med Qts ned mot 0,4 og det skal fungere bra (etter hva jeg har hørt, jeg har ikke lyttet til det selv). Det bør samtidig nevnes at det er elementer med relativt stor Xmax (11-15mm), og generelt litt større dørvolum enn hva som er standard på de fleste europeiske biler. Amerikanske greier altså ;)

 

Joda, det er sant det, men Qts er ikke alt.

 

Kommer sannsynligvis til å legge inn en type restriktor bak elementet for å heve Q verdien noe, uten at det medfører kompressjon. Det er i utgangspunktet ikke noe problem med en system Q på 0,707 eller noe høyere til mellomtone og midbassbruk. På subben sattser jeg på nærmere 0,5.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

planer om å bli ferdig denne sessongen? blir kvalm ved tanken på total hel lakkering jeg,aldrig mere! hehe

ser att det finnes passive delefiltrer med muligheter for en slags tidskompansering,vet ikke om det funker,men hadde vært artig å prøvd. Det hadde vært noe for deg glenn....:thumb

 

Prøver å bli ferdig denne sesongen, men kan ikke love noe.

 

Når det gjelder lakkering, er jeg i en meget heldig situasjon. Vi har komplett lakkutstyr og to av sørlandets beste lakkbokser i verkstedet slik at jeg trenger ikke dra langt. Ulempen er at jeg ikke kan lakke selv, så der henter jeg inn ekspertise.

 

Hertz har delefiltere med tidskomp på Mille serien. Dette skal vi benytte i den andre demobilen vår, men det blir en separat tråd.

 

Som sagt tidligere, har jeg intet imot verken aktiv drift eller tidskomp som prinsipp, men derimot at ikke alt utstyr på markedet har gjort dette på en god nok måte. Samtidig har poenget mitt vært at et passivt system kan låte like bra, så lenge ting er gjort riktig.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppdatering:

 

I dag har jeg fortsatt å demontere bilen. Alt er nå ferdig demontert inni bilen, og jeg har begynt å demontere eksteriørt.

 

Bagasjerom etter demontering:

Bilde008.jpg

 

Noe overflaterust under lister ble avdekket, men langt fra noe alvorlig. Det var også fryktelig møkkete under dekkplater etc i bagasjerom.

 

Bilens bakpart etter demontering:

Bilde007.jpg

 

Det gjenstår litt montering bak, bl.a må hengerfestet bort. Regner med å prøvemontere fangere i løpet av få dager.

 

Begynte også med å fjerne gammel vinyl fra dørsider, noe som var en real drittjobb, da dette hengte fryktelig godt.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva av utstyr har du inne i landet av zapco per dags dato?

 

du kan godt sende meg en mail eller ta kontakt pr tlf på det om du vil....

 

har bare liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitttttttttttttttttttttttt lyst på noe gromt om dagen skjønner du

 

 

he,he,he,he,he

 

 

 

 

97527116

 

Hei Tore,

 

Venter inn en forsendelse Zapco i neste uke, og sannsynligvis en ny uken deretter.

 

Jeg ringer deg jeg.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et spørsmål om hvorfor jeg ikke forsøkte å plassere elementene høyere i døra. Derfor tenkte jeg å ta litt om det.

 

For det første sitter det en vindusheisemekanisme der hvor det kunne vært aktuelt å plassere elementet. Dette skulle jeg nok funnet en løsning på, men det hadde blitt noe mer arbeid, og sannsynligvis ikke blitt så pent resultat. En viktigere grunn, er at elementet hadde kommet vesentlig nærmere øret, noe som vil kunne medføre tap av midbass. Dette er et vanlig problem med nærfeltslytting. Hadde jeg skullet kjøre et 3 veis system, ville jeg selvsagt vurdert dette sterkere med da en høyere plassert mellomtone. Et annet problem er at man øker forskjellen i avstand mellom venstre og høyre, noe som roter til lydbildet, og gjør behovet for tidskompensasjon vesentlig større.

 

I forhold til hensikten med bilen, føler jeg at det beste kompromiss er elementet montert slik jeg har bestemt. Det medfører selvsagt kompromisser, men dette har jeg drøftet tidligere.

 

Subwooferen i dette oppsettet vil bli montert i hattehyllen. Dette er for å få bassen til å spille inn i kupeen, og dermed gi et bedre resultat. Dette medfører dog at man må skjære hull i hyllen, med potensiell svakere konstruksjon som resultat. Derfor vil det være behov for å gjøre en eller annen forsterkning av denne. Jeg har et par ideer på lager, så vi får se hva jeg ender opp med.

Som tidligere nevnt sattser jeg på en lav Q på subwoofer. Grunnen til dette er at jeg mener lav Q systemer fungerer best lydmessig. Sannsynligvis vil dette gjøres ved å kjøre subben IB, eller i en stor kasse. Dette er ikke helt avgjort enda, samtidig vet jeg enda ikke hvordan elementet fungerer rent praktisk i en slik applikasjon.

 

Til neste uke begynner jeg på selve byggingen. Da er forhåpentligvis bilen ferdig ribbet, både utvendig og innvendig. Da vil endel av løsningene jeg tenker meg komme tydligere frem.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg demontert litt mer, og prøvemontert for -og bakfanger.

 

Front

Bilde010.jpg

 

Bak

Bilde009.jpg

 

Er meget fornøyd med kvaliteten på dette Lumma kitet. Er så og si "bolt on" hele veien.

 

Ser virkelig frem til å få litt lakk på bilen nå.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Lumma settet var nice. Blir det klarglass frontlamper, Lexus baklamper osv?

 

hehe, syns jeg så du snakket ledlatende om Alpine sin demobil fordi den hadde kun fokus på utseende. Ser mye av det samme her syns jeg:) Blir jo voldsomt med doble potter på hver side og kjempehull i frontfangeren på en 320:D

 

Blir kult å følge med på prosjektet ditt glenn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjer det ting her Glenn!Er fornøyd med at vi ENDELIG får stereon vår.......makan til oppførsel å vanskeligstilte folk asså!

Nå har jeg en lagt til noen bilder hos meg,så du får ta en titt å se om du liker det du ser!

Ser virkelig fram til tirsdag,men samtidig tenker jeg "MINIMALT med SØVN i dagene etter" ;) hehe. Jobber som bare det for å nå å bli ferdig i tide!

Tror jeg får ta meg turen nedover til deg også å legge inn en hjelpende hånd:)

Stå på videre!

 

Mvh.

Jesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Lumma settet var nice. Blir det klarglass frontlamper, Lexus baklamper osv?

 

hehe, syns jeg så du snakket ledlatende om Alpine sin demobil fordi den hadde kun fokus på utseende. Ser mye av det samme her syns jeg:) Blir jo voldsomt med doble potter på hver side og kjempehull i frontfangeren på en 320:D

 

Blir kult å følge med på prosjektet ditt glenn:)

 

Lumma settet er veldig fint. Det blir klare Angel eyes lamper og blanke baklykter. Er ikke så veldig begeistert for Lexus look lamper på den bilen.

 

En demobil må ha et tiltalende utseende. Det jeg ikke liker med 6'ern til alpine, er at den faktisk ikke lenger fungerer som en bil. Og ikke egner den seg til seriøs lytting, men hver sin smak. Syntes selvfølgelig det er moro med kosmetiske oppgraderinger også, meningen var ikke å gi uttrykk for noe annet.

 

Det kosmetiske er en utfordring for meg. Dette er første bilen jeg bygger fra utsiden og innover, slik at dette er ganske nytt. Jeg har demontert biler innvendig tildigere, men aldri utvendig. Det ser foreløpig ut til å gå veldig greit.

 

Lydbiten av prosjektet bekymrer meg lite, der er jeg trygg. Denne begynner jeg på i løpet av denne uken, regner jeg med.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår