Gå til innhold

Mr. SQ: Project E36

Ranger emnet


Mr. SQ

Anbefalte innlegg

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du, Glenn... Blir det tilstrekkelig stabil montering av elementet når du skrur den rett i dørtrekket? Er vel ingen fordel at trekket har samme vandring som elementet? :)

 

Hei Kenneth,

 

I utgangspunktet har du helt rett, men disse dørsidene er alt annet en originale. På de rette stedene er dørsiden opp mot 4 cm tykk. Hele dørsiden er forsterket med polyuretan støpemasse på baksiden. så denne dørsiden er solid nok til å holde en 10" i full utblåsning.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si annet enn at dette blir interiør med klasse og stil:) Liker den røde sueden sammen med sort vinyl, det er nice.

 

 

Takker Pål,

 

Jeg var veldig skeptisk til å bruke rødt, men liker det mer og mer. Sueden er utrolig fin, og vesentlig lettere å jobbe med enn jeg hadde forestilt meg. Vinylen er i en klasse for seg. Den er vanvittig fin, og ikke minst helt utrolig å jobbe med.

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved siden av jobbingen med interiøret, planlagt ende av bassløsningen. Det er nå definitivt bestemt at jeg velger doble 10" spillende ut av skiposeluken. Rent ideelt burde luken vært større, men det bør ikke by på problemer. Hovedproblemet er bassene jeg sannsynligvis kommer til å bruke. For å holde på det røde temaet, blir det sannsynligvis å benytte Zapco R10H basser. Disse er noen skikkelige spennende monstre som vil passe bilens tema svært godt. Problemet er at jeg sannsynligvis er nødt til å "drite i eget reir" som Kenneth kalte det så fint for en tid til bake. Etter at jeg fikk parametrene på disse bassene, ser det nemlig ut som dem trives best i blafrefleks (bassrefleks). Som de fleste av dere vet, er jeg i utgangspunktet ingen stor fan av denne type kabinett på større elementer om høyest mulig lydkvalitet er målet i bil. Nå har målet hele tiden vært å lage en bil med litt show preg, uten at det går nevneverdig utover lydkvaliteten. Derfor vil muligens en portet løsning kunne fungere greit. Mine innvendinger mot bassrefleks går hovedsaklig på systemets avrulling, og faseproblematikk. Særlig gir dette problemer i bil. Jeg har derfor i noen dager nå, fundert litt på en løsning for å minimere effekten av dette. Stikkord er undertuning, forholdsvis store porter, og en forsinkelse på selve refleksystemet slik at porten blir i fase med membran.

Mange hevder at trykkammer har bedre dynamikk enn refleks, dette er delvis rett. Bassrefleksen lider under det faktum at luften ut av port, er ut av fase med luften som flyttes forran element. Særlig vil systemer hvor port og element sitter på samme baffel kunne bli lidende under dette. I bil vi det derimot kunne medføre større problemer om porten sitter andre steder på kassen, da man overhodet ikke har kontroll på hvordan element og port fungerer sammen. Det som er trikset er å ha luften som kommer fra porten, og luften som kommer fra elementet så fasehomogent som mulig. Nå skal det sies at det er vanskelig å høre fasefeil rent direkte ved lave frekvenser, men det tilkjennegir seg ved noe dårligere dynamikk, og definisjon. Utfordringen ligger derfor i en bassrefleksøsning hvor ulempene ved denne type system er redusert til et minimum.

 

mer følger senere

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye styr og diskusjon med teknisk sjef hos Zapco, ser det ut som bassene kan fungere i trykkammer alikevel. Problemet med disse bassene, er at dem ikke nytter å simulere på. Man får helt merkelige resultater. Samme problemet hadde dem hos Zapco. Dem fikk snåle resultater ved simulering. Alle Zapco sine høyttalere er jo utviklet av søsterselskapet dems ESB i Italia. Dem har en lei tendens til å lage elementer som fungerer meget bra, men som har litt rare parametre. Etter testing ser det derfor ut som at R10H funker bra i kasser fra 25 til 35 liter trykkammer. Når man simulerer på dette elementet i disse kassestørrelsene, oppnår man ekstremt lave Q verdier. Jeg er begeistret for lave Q verdier, men ikke så lave som det ble her. I praksis fungerer elementet alikevel meget bra i denne applikasjonen i følge Zapco. Dette er svært uvanlig, men kan forekomme.

 

Valget faller derfor på trykkammer alikevel. Dette er jeg meget glad for, da refleks ville medført mye mer arbeid for å få det så optimalt som mulig.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digital Designs har samme "problemet". Har prøvd å simulere på de, men da mener winisd at 15 liters kasse funker bra til en 15" i bassrefleks. Tror ikke det du..

 

Det er ganske frustrerende. Jeg har aldri tidligere opplevet å ikke få noe som helst vettugt ut av en simulering, og jeg har simulert ganske mye. Som oftest pleier jeg å få en viss informasjon, men programmet jeg brukte, som normalt gjør en meget godt jobb, ville ikke an gang godta parametrene, og samtidig mente at elementet var en 8". Ganske frustrerende når paramtere er korrekt.

 

Tror jeg må gå over til å bruke SoundEasy igjen. Mye mer tungvindt, men programmet godtar ganske mye mer.

 

Når det gjelder Winisd er jeg ikke videre begeistret for det programmet. Det gir det alt for få friheter.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske frustrerende. Jeg har aldri tidligere opplevet å ikke få noe som helst vettugt ut av en simulering, og jeg har simulert ganske mye. Som oftest pleier jeg å få en viss informasjon, men programmet jeg brukte, som normalt gjør en meget godt jobb, ville ikke an gang godta parametrene, og samtidig mente at elementet var en 8". Ganske frustrerende når paramtere er korrekt.

 

Tror jeg må gå over til å bruke SoundEasy igjen. Mye mer tungvindt, men programmet godtar ganske mye mer.

 

Når det gjelder Winisd er jeg ikke videre begeistret for det programmet. Det gir det alt for få friheter.

 

mvh

 

Glenn

 

Og når den enda mener at jeg skal tune kassa til 28hz så blir jeg også litt frustrert.

 

WinIsd fungerer greit om man skal ha pekepinne på hva man skal bygge, men bruker det til mer enn det.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vilket firma?

 

Musical Transparency

 

Vi holder til på Industritoppen på Stoa, men vi er importør, og ikke butikk.

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår