Marstrander Skrevet Juni 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2006 Heisann. Bare lurte litt på hvordan man regner, eller finner ut kompen i en motor. Bare hyggelig med litt hjelp:well Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet Juni 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2006 Hallo... Kan hende jeg misfårstår nå men du finner ut kompen i en motor med en kompresjons tester du får kjøpt på de fleste bilrekvisitaer... Men kan hende du lurer på hvordan du ender opp med en tall som feks. 9:1 og det lurer jeg også på!? :) Noen som veit det? Mvh... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrulf Skrevet Juni 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2006 det er ganske enkelt, men mye jobb, da du må ha av toppen. kompresjonsforholdet er jo forholdet mellom volumet i sylinderen når stempelet er på øvre og nedre dødpunkt. volumet av en sylinder er ganske enkelt V=radien*radien*pi*høyden. har stempelet utsparringer til ventiler eller "lavkomp-grop" må du finne volumet av det, jeg pleier å helle vann, 1ml=1000mm3. denne metoden må også brukes når man skal finne volumet av forbrenningskammeret i toppen, du må tette rundt stempel og ventiler med fett, ellers kan vannet renne igjennom og du får feil avlesning. du må også dekke til det du skal måle med en glassplate med et hull i så du vet når du har fylt opp, hell vann gjennom hullet. topppakningen må måles komprimert, mål derfor en brukt pakning. pluss alt dette sammen og du har volumet av sylinderen når stempelet er på nedre dødpunkt. svaret skal deles på volumet av sylinderen når stempelet er på øvre dødpunkt vær nøye og vær konstant på bruken av måleenheter, anbefaler mm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrulf Skrevet Juni 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2006 et statisk kompresjonsforhold er ganske forskjellig fra hva man kan måle med komp-tester. i en enkel teori får man i en 9:1-motor 9 bar, men når motoren roterer er det mange faktorer som spiller inn: absolutt trykk (atmosfærisk trykk + turbotrykk - trykktap i manifold osv) varmeutvidelsen av luft som komprimeres (når en gass komprimmeres, dannes varme som igjenn leder til høyere trykk) flex i råden (under høyere turtall vil råde strekke seg og danne lengre slaglengde) lekkasje i stempelringer og ventiler motortempratur (motoren varmer opp lufta, metallet i motoren tetter bedre) pluss masse masse mer alt dette kan man regne på så jeg skjønner at ingienører må ha lang utdanning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Smotti Skrevet Juni 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2006 Dette er litt vanskelig å forklare.. men jeg prøver..:) Dette trenger dere for å regne ut komp.forholdet: Finne slagvolumet (Vs). Det volumet som stempelet fortrenger fra nedredødpunkt til øvredødpunkt. (Slik gjøres det visst du ikke finner det en plass: Vs= pi x d2 (veivradien x veivradien)/ 4 x S (slaglengda)) Du må også vite kompresjonsvolumet (Vk), som er volumet over stempelet når det står i ØD (øvre dødpunkt). For å finne kompforholdet (E) : E= Vs+Vk/Vk.. så er det bare å runde av.... Vanlig verdier for ottomotorer er 7,5-10,5 Dieselmotor: 15-23.... Edit:heh.. en som var litt raskere på avtrekkeren ja....:rolleyes: så.. sånn er det..:well Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaultier Skrevet Juni 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2006 sticky? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henrik^ Skrevet Juni 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2006 ja, sett som sticky! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marstrander Skrevet Juli 6, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2006 Tusen takk for bra svar. bra at det er noen som kan lære oss andre det vi trenger å vite. Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.