Gå til innhold

Hvordan regne ut komp?

Ranger emnet


Marstrander

Anbefalte innlegg

det er ganske enkelt, men mye jobb, da du må ha av toppen.

kompresjonsforholdet er jo forholdet mellom volumet i sylinderen når stempelet er på øvre og nedre dødpunkt.

 

volumet av en sylinder er ganske enkelt V=radien*radien*pi*høyden.

 

har stempelet utsparringer til ventiler eller "lavkomp-grop" må du finne volumet av det, jeg pleier å helle vann, 1ml=1000mm3.

denne metoden må også brukes når man skal finne volumet av forbrenningskammeret i toppen, du må tette rundt stempel og ventiler med fett, ellers kan vannet renne igjennom og du får feil avlesning.

du må også dekke til det du skal måle med en glassplate med et hull i så du vet når du har fylt opp, hell vann gjennom hullet.

 

topppakningen må måles komprimert, mål derfor en brukt pakning.

 

pluss alt dette sammen og du har volumet av sylinderen når stempelet er på nedre dødpunkt. svaret skal deles på volumet av sylinderen når stempelet er på øvre dødpunkt

 

vær nøye og vær konstant på bruken av måleenheter, anbefaler mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et statisk kompresjonsforhold er ganske forskjellig fra hva man kan måle med komp-tester.

 

i en enkel teori får man i en 9:1-motor 9 bar, men når motoren roterer er det mange faktorer som spiller inn:

 

absolutt trykk (atmosfærisk trykk + turbotrykk - trykktap i manifold osv)

varmeutvidelsen av luft som komprimeres (når en gass komprimmeres, dannes varme som igjenn leder til høyere trykk)

flex i råden (under høyere turtall vil råde strekke seg og danne lengre slaglengde)

lekkasje i stempelringer og ventiler

motortempratur (motoren varmer opp lufta, metallet i motoren tetter bedre)

 

pluss masse masse mer

 

alt dette kan man regne på så jeg skjønner at ingienører må ha lang utdanning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt vanskelig å forklare.. men jeg prøver..:)

 

Dette trenger dere for å regne ut komp.forholdet:

Finne slagvolumet (Vs). Det volumet som stempelet fortrenger fra nedredødpunkt til øvredødpunkt.

 

(Slik gjøres det visst du ikke finner det en plass: Vs= pi x d2 (veivradien x veivradien)/ 4 x S (slaglengda))

 

Du må også vite kompresjonsvolumet (Vk), som er volumet over stempelet når det står i ØD (øvre dødpunkt).

 

For å finne kompforholdet (E) : E= Vs+Vk/Vk.. så er det bare å runde av....

 

Vanlig verdier for ottomotorer er 7,5-10,5

Dieselmotor: 15-23....

 

Edit:heh.. en som var litt raskere på avtrekkeren ja....:rolleyes:

 

 

så.. sånn er det..:well

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår