Gå til innhold

gokjenning av 88modell turbomotor i 92 modell bil ?

Ranger emnet


skibstaen

Anbefalte innlegg

hei.. har satt i en b230et motor (88 modell fra 740tic) i min 240.. som er 92 modell... så snakket eg me biltilsynet i egersund.. å da var de ikkeposetive til å gokjenne motoren.. de sa at avgassen fra motoren var får høy... å at bilen min hadde får strenge krav.. så vis eg skulle gokjenne den motoren i min bil måtte eg til et labratorium å få målt avgassen 100%.. har datasprut så avgassen er sikkert ikke får høy...

 

har noen tips til hva eg skal gjøre?

eller kjenner noen som har erfaring me de..

eller kjenner noen greie folk på biltilsynet

Volvo 240GLE Turbo Intercooler

med datasprut å div snacks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har de.. men han på biltilsynet sa de var ikke gått nåkk.....den motoren sko normalt ikkje vær i bilen.. å dæ va umuligt å gokjenna den.. men når eg sa eg har datasprut på den å at den helt sikkert ikkje har så mye avgass så den har me den orginale hjernen.. så sa han at eg måtte gå til et labratorium å få den testet så de fikk bevis.. var vist ikke godt nokk me sån test så de tar på EU-kontroll..

Volvo 240GLE Turbo Intercooler

med datasprut å div snacks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den renser jo avgassen da. og det var det han klagde på..

men du kan fortelle denna stakkars sjela at det var standard med kat i 89 og at den bilen du hadde motoren fra hadde kat.. og da ligger den innenfor krava selv med orginalhjerner.. så ja..

 

og det skal forresten holde med en vanlig avgassmåling..

 

edit: hvorfor sa du modell på motor? det er jo helt uvesentlig så lenge den er inna for krava av hva som er lov den motoren kunne jo like gjerne hvert en 90mod for alt han hadde vist.

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er trasigt.

De sier at det er greit å montere en motor som kommer fra en nyere modell

eller lik modell,

Men når de har funnet ut at motor er av en gamlere modell en bilen, så kan det være vanskelig. spesielt hvis det har kommet spesielle miljøkrav på den årsmodell som bilen din har.

Sjekk med Volvo Norge de er grei å prate med. men da må motor ha original sprut.

Godkjenner volvo Norge den motoren med kat.. så er saken klar.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det du sier der.. B230ET kom jo i 740 også i 92 samme året som bilen er produsert, derfor skal det være problemfritt når det gjelder avgassen!

 

Bare gå å godkjenn den en annen plass, og kanskje skaff deg papirer fra volvo/bevis på at den motoren kom i 92 så skal det gå bra!

 

PS: Du burde for sikkerhets skyld ikke si at motoren din er fra 88:p

1975 Volvo 264 GLE Chevy 350 V8

1996 Toyota Hiace 2,4

2003 Peugeot 307SW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får prøve på et anna bt da... og ikkje prate om formye til dei, ring til volvo norge tlf 66818500.

Har fått hjelp av dei sjølv bt var ikkje heilt medhjelpelig med å godkjenne ombyggingen til turbo.

Men trur det skal gå bra når eg skal inn atte å vise den, har ikkje hat så mye med tid i det siste til å vise den så skal inn no i løpe av månden som kommer:D

 

Lykke til da:)

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med volvo Norge du, og få eit papir fra de om at de godkjenner

88 mod B230ET i en 240 92 mod med kat. og så sier du ikke mer om motoren.

Burde gå det, Hvis ikke så oppsøker du eit nytt bt.

Eg har sett etter i de EU krava for avgass på 92 mod,og der er kun krav til avgass målt ved tomgang(Ikke100% sikker). så datasprut er ikke noe problem å godkjenne.

Det har eg selv gjort på en 88mod. BT lurte nå på hvorfor eg ikke Brukte dette turbosettet som volvo selger.

Eg forklarte at Trykkforgasser settet er gamaldags og veldig

u økonomisk med høyt bensinforbruk og der er ikke noen form for lambda kontroll osv for avgas, da var det greit med datasprut, og du veit der er ikke problem å holde avgaskrava med datasprut, vel å merke om den ikke har 6.5 til 1 i komp da. Men hvis der står eit u originalt gren med en BAMSE TURBO

så blir du sendt til noen for å bremse motoreffekten, Trur dette ordner seg eg. Nyere biler der avgas skal følge en standard over eit gitt turtalsregister og last, der ar vi problemer.

Eg er nå 100% sikker på at eit moderne datasprut Som er inntunet med bredbands lambda klarer biffen.

Men hvor skal vi få papirene på at det er i orden?

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste utvei blir vel å kjøpe en eldre bil, evt en nyere b230et og få bilen godkjent med den motoren, og så bytte tilbake.. Noen som sa stress?

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår