Grev1 Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 Hvor mange kgm/nm skal alufelger trekkes til med? Har alltid pleid å ta det på feelingen, men det bør vel trekkes til med rett moment! Siter Octavia MK2 Golf MK4 RX7 FC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig-Arne Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 rett moment er viktig ja. Selv trekker jeg til med ca 120 nm. Men det viktigste er at det trekkes med samme moment over hele fjøla, og ikke forskjellig moment på hver skru. Men setter du for hardt til kan du bli plaget den dagen du har punktert etter veien å må bytte dekk, da sitter de til tider dønn fast om du har satt for mye moment på. Men hvor mange nm som skal brukes varierer. Siter [/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges [x] Volvo 440 89- 1,7i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 sies at 110nm er optimalt på alufelger/stålfelger :) selv bare drar jeg til sånn passe Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gulbrandsen_Racing Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 skjønner at 20 nm som jeg trodde er helt feil isåfall................ Siter Volvo - Før en drøm, nå en livsstil! JRRacing 240'n min - Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 ta med et langt stål rør på tur. så viss du punkterer å hjulet sitter hardt, så tre den utta på hva du enn bruker til å skru av hjulet med.. får mye mer moment! sikkert mange som viste om det fra før meg.. selv drar jeg til så hardt je klare hjemme.. på jobb bruker vi trykk luft:) Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaikill Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 trykkluft på alu er ikke å anbefale, iallefall ikke med slag da dette ofte ikke gir noe særlig tiltrekkingsmoment i d hele tatt... man skal alltid trekke til for hånd på alu felger. Setter du til for hardt kan du risikere å dra skruene og sveke de betydelig slik at de kan rives av, eller gjengene går og da er d ikke alltid lett å få på igjen :) Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 NÅ må man huske på at alu felger skal dras til mye svakere enn stålfelger. Et godt triks når det gjelder alu er å dra til med krysset til det stopper, og så ta i, ikke alt man kan, men nesten, til det stopper. Drar man alu for hardt så kan felgen sprekke da alu er skjørt. Vel. muttertrekkere kan jo dra til no inni h.. hardt. Skulle få av fastrusta bolter på en stålfelg, vi prøvde å ta i alt vi kunne på krysset... hoppa på det osv. På med 550nm muttertrekker og et trykk var det av. Tør ikke tenke på hvis jeg hadde skrudd til dekka med denne... på maks styrke. Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Suzuki Ac-50 Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 Trodde alu skulle trekkes mer til enn stål jeg da! siden det er et dødt materiale og ikke fjærer slik som stål.. Siter Let´s go, Hammer down! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaultier Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 kjøp dere momentstav til muttertrekkern..da får man ikke skrudd for hardt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrulf Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 alu er et dødt ufjæra matriale ja. derfor skal det skrus til med litt mer kraft, men viktigst av alt: man skal etterstramme. dette fordi aluminiumen setter seg litt der stål bare fjærer. etterstramminga bør skje etter et par dager.. er vel ikke så mange som mister hjul uansett ? jeg bare drar til med latmannen min jeg.. en momentstav vil bare redusere momentet med en gitt faktor (kommer an på momentstaven), har man for sterk muttertrekker hjelper det ikke mye med staven. derfor er slike momentstaver å regne som upålitelige. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grev1 Skrevet Juni 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 hvor mange kgm er 1nm? Siter Octavia MK2 Golf MK4 RX7 FC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrulf Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 0,1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 Momentstaver blir jo brukt på flere verksteder da... Hvertfal på noen av bila... Men dette kan jo komme av at muttertrekker stemmer overens med stavene og utgjør akkurat så mye nm det skal være... ;) Men som Sindrulf sier så er det nok ikke vesentlig for en hjemme mekaniker å bruke rett nm for å bytte hjul... :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrulf Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 blir brukt av en del verksteder ja, men ferre og ferre. muttertrekkerens styrke kommer an på lufttrykket i trykkluftanlegget. lufttrykket kan variere fra dag til dag ettersom temperatur, luftfuktighet osv endrer seg. hvor hardt skruen blir skrudd til er også en funksjon av hvor lenge trekkeren får stå og hamre, og her er mekanikerne ganske forskjellige. de fleste merkeverksteder har fått krav fra importøren om å kun bruke momentnøkkel, da det har vert for mange ulykker (hjul som detter av) ved bruk av muttertrekker. momentnøkkel er det aller sikreste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 Du sier noe... ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.