Gå til innhold

passer 4x98, på 4x100?

Ranger emnet

mcbanan

Anbefalte innlegg

Hvis det er plåtfelg, eller alu som er "flat" eller plan utvendig kan du stramme til to og to bolter horisontalt, rotere 90', stramme, rotere 90' osv.. for å få den sentrert. Men er det dype huller i felgen går det gjerne ikke. Jeg har brukt 4x108mm på 4x110mm. Ikke alle felger som passer der.

PS! Det må nevnes at man generelt IKKE skal bruke felger som kun er festet med hjulboltene. Det er flensen/tappen/ringen i midten som skal ta all vekten. Boltene skal i utgangspunktet kun ta seg av å holde felgen inntil navet, ikke bære bilen. Men dette visste ikke jeg da jeg var ung og dum. :D

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er plåtfelg, eller alu som er "flat" eller plan utvendig kan du stramme til to og to bolter horisontalt, rotere 90', stramme, rotere 90' osv.. for å få den sentrert. Men er det dype huller i felgen går det gjerne ikke. Jeg har brukt 4x108mm på 4x110mm. Ikke alle felger som passer der.

PS! Det må nevnes at man generelt IKKE skal bruke felger som kun er festet med hjulboltene. Det er flensen/tappen/ringen i midten som skal ta all vekten. Boltene skal i utgangspunktet kun ta seg av å holde felgen inntil navet, ikke bære bilen. Men dette visste ikke jeg da jeg var ung og dum. :D

det der er jo helt feil.. er jo boltene som skal ha all vekta.... det har alle bilmekanikere å felgselgere jeg har snakka med sakt.. visst ikke hadde de da ikke brukt plast til senterringene...

vw golf 1 1.1 -83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VW-HS: Er det? Oops.. hehe.. Da må jeg i tilfelle ta det tilbake.

Menne.. Det med plastringene.. er ikke det bare en billigløsning fra felgprodusentene som ikke gidder å lage en felgmodell til hver enkelt bil?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

senterringene skal bare passe på at felgen er sentrert når du fester felgen, om de ikke er der, går det and at felgen sitter litt skeivt på selv om du strammer til boltene diagonalt, så i det boltene er skikkelig teita, har ikke senterringen noen funksjon, men er vel så å si rett at det er en "billigløsning" med plastringer, men det funker bra, og det er lettere å få felger som passer bilen:)

vw golf 1 1.1 -83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både feil og rett her, senterhullet må stemme, for det bæres jo felgen på, samma om de er plast eller ei, lages de av rett plast kan det jo bære mye! 4x98 kan det nok flytes lett til fra 4x100.

den der er jeg ikke helt enig i... har du sett slike plastringer? er nesten ikke brukt plast i det hele tatt, og jeg kjøpte noen felger med senterringer i plast som hadde blitt ovale fordi han hadde slurva med å etterteite boltene... men er vel ikke så mye å krangle om siden det er ganske så OT:p

vw golf 1 1.1 -83

Lenke til kommentar
Del på andre sider