Gå til innhold

hvordan finner jeg ut om jeg har catalysator?

Ranger emnet


Trollet_

Anbefalte innlegg

hei jeg har en honda accord 2,0EX fra 1987 og lurer på om jeg har catalysator? er vel ikke vanlig at biler før 1989 har catalysator, men står i reparasjonshåndboka at enkelte modeller har det og det er en "mellompotte" på bilen med varmeskjold rundt!? tjener man noe effekt på og fjerne catalysatoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg har en honda accord 2,0EX fra 1987 og lurer på om jeg har catalysator? er vel ikke vanlig at biler før 1989 har catalysator, men står i reparasjonshåndboka at enkelte modeller har det og det er en "mellompotte" på bilen med varmeskjold rundt!? tjener man noe effekt på og fjerne catalysatoren?

 

Om du har en kat på bilen din er lett å sjå for en som er litt bilkyndig,har som regel en spesiell form også.

Katalysatoren stjeler litt effekt pga struping/motsatand i eksosen,men noen formidabel økning blir det ikkje av å fjerne den så lenge den ikkje er gått tett eller noe. Effekten av å fjerne denne eller å montere effektanlegg er avhengig av om du har stort nok eksostrykk ut frå motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men da skal jo fjerne katalysatoren også... er jo kjempehøyt trykk i eksosen slik som den er nå... hvis jeg holder handa ca 75cm bak enderøret kjenner jeg jo trykket når bilen står på tombang.

 

Det eg vil anbefale for å få størst virkning(viss ikkje allerede montert) er først og fremst å bytte ut eksosmanifoilen med et grenrør. Da unngår du å strupe og bremse eksosen i utgangsfasen av motoren slik at en får utnytta utgangshastigheten på eksosen best. Restriksjoner=brems på en 4 takter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men er ikke disse grenrørene veldig dyre? tengte jeg skulle holde kostnadene på denne bilen veldig lave da dette er min første bil, men vet at accordene fra 1990-1992 ble levert med 2,2, vet ikke noe om det er lignende motorer men kan manifolden fra en slik bil være større og eventuelt mulig og bytte ut med hvis jeg fant en brukt en på dynga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men er ikke disse grenrørene veldig dyre? tengte jeg skulle holde kostnadene på denne bilen veldig lave da dette er min første bil, men vet at accordene fra 1990-1992 ble levert med 2,2, vet ikke noe om det er lignende motorer men kan manifolden fra en slik bil være større og eventuelt mulig og bytte ut med hvis jeg fant en brukt en på dynga?

 

Veit ikkje om denne manifoilen fra 2.2'en kan passe men er kansje(litt) større.

Men hovedforskjellen mellom "vanlig" eksosmanifoil og grenrør er at manifoilen fører eksosgassen frå den enkelte sylinder sammen til en utgang noken titalls cm frå toppen. Då blir farten og rotasjonen på eksosen hindra pga obstruksjon og vinkler i manifoilen. Grenrøret fører eksosen i adskilte rør med anna vinkling et lengre stykke separat før det blir ført isammen,gjerne nederst av torpedoveggen(sammenlign distanse med manifoil). Då får en bedre utnytta hastigheten,rotasjonen og ikkje minst hurtig tømming av sylinderen!

 

Men du kan prøve om den fra 2.2 passer,men noen voldsom effektforskjell får en ikkje ved standard motor uten mods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe:) ja, du får iværtfall ha tusen takk for de gode svarene, men når det gjelder andre mods tengte jeg kanshe at når jeg bytter topp-pakninga snart, om jeg skulle prøve og sette på en tynnere pakning for og øke kompresjon en smule:) dette mulig? hvor får man kjøpt slike grenrør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe:) ja, du får iværtfall ha tusen takk for de gode svarene, men når det gjelder andre mods tengte jeg kanshe at når jeg bytter topp-pakninga snart, om jeg skulle prøve og sette på en tynnere pakning for og øke kompresjon en smule:) dette mulig? hvor får man kjøpt slike grenrør?

 

ur welcome:)

Veit om at en får tjukkere toppakning,både orginalt og uorginalt. Men tynnere veit eg ikkje om,men det finns sikkert. Går jo an å planslipe toppen litt for å få samme effekten. Tynnere toppakning kan være meir risiko med pga pakningen trykkes ihop endel for å tette når den monteres,en tynnere vil bli både svakere,tynnere(of course) og dermed mindre egnet for formålet vil eg påstå enn f.eks å planslipe.

 

Grenrør finns(viss ikkje org kan skaffes) enten hos private personerf som er flink med sveiseapparat o.l eller hos firma som spesiallager til ulike modeller. Men sistnevnte er ofte veldig dyre. Går fint ann å lage sjøl med rustfritt og et TIG apparat.:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser for meg at det blir billigere med et rør:) så kan jeg jo sette på catalysatoren når jeg skal til EU-kontroll, vet at på enkelte volvo verksteder skrur av catalysatoren, setter et spedd inn i ene enda og slår med en slegge på spettet og at "steinene" inni der ryr ut da. noen tips om verksteder som plansliper da? og hvor mye man burde ta ? sliter vel mer på motoren hvis man øker kompresjon? :) hehe, er ikke meninga og bombadere dere med spm men ble bare litt gira:) :cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser for meg at det blir billigere med et rør:) så kan jeg jo sette på catalysatoren når jeg skal til EU-kontroll, vet at på enkelte volvo verksteder skrur av catalysatoren, setter et spedd inn i ene enda og slår med en slegge på spettet og at "steinene" inni der ryr ut da. noen tips om verksteder som plansliper da? og hvor mye man burde ta ? sliter vel mer på motoren hvis man øker kompresjon? :) hehe, er ikke meninga og bombadere dere med spm men ble bare litt gira:) :cab

 

Eller kappe den åpen og ta ut innmaten og sveise igjen.

Div verksteder har plansliper,noen yrkesskuler har vel også.

Ikkje ta meir enn noen få mm. Sliter og sliter......Bruk 98oktan og vær obs på tenningsbank,event juster tenninga litt tebakers så går det nok bra m'm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår