Gå til innhold

Audi 100tq problem

Ranger emnet


spazz

Anbefalte innlegg

Heisann!

En kompis av meg har en Audi 100 2.2 tq med motorkode HX/KU.

 

Det som er problemet er at den mistet plutselig ladetrykket. Av og til er det spåpass ladetrykk at man kan høre pop-offen blåse såvidt.. Men det er ytterst sjeldent. De hadde sett på turboen, og fant ut at det var litt slakke i den, men skal den ikke lade opp likevel?

 

Noen som har en ide på hva som kan være feil siden turboen ikke lader?

07 BMW 530xdat

07 Mercedes E220 CDI

x-02 Volvo V70 2.4d

x-98 Audi A8 2.5 tdiQ

x-95 Audi A6 2.5 tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

En kompis av meg har en Audi 100 2.2 tq med motorkode HX/KU.

 

Det som er problemet er at den mistet plutselig ladetrykket. Av og til er det spåpass ladetrykk at man kan høre pop-offen blåse såvidt.. Men det er ytterst sjeldent. De hadde sett på turboen, og fant ut at det var litt slakke i den, men skal den ikke lade opp likevel?

 

Noen som har en ide på hva som kan være feil siden turboen ikke lader?

 

Kjenner ikkje til motoren som sitter i denne,men har du målt ladetrykket og funnet ut kor mykje avvik det er? Kan være litt ymse feil: tett eksos/kat,turbotrykks-styring(viss ikkje normal/ekstern wastegate),innsprut-systemet(for liten forbrenning fører til lavt ladetrykk),nødprogram(viss innlagt i EPROM) ?????

 

Er jo en plass å begynne(start med eksosen)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikkje til motoren som sitter i denne,men har du målt ladetrykket og funnet ut kor mykje avvik det er? Kan være litt ymse feil: tett eksos/kat,turbotrykks-styring(viss ikkje normal/ekstern wastegate),innsprut-systemet(for liten forbrenning fører til lavt ladetrykk),nødprogram(viss innlagt i EPROM) ?????

 

Er jo en plass å begynne(start med eksosen)!

 

På den orignale turbotrykksmåleren i audien viser den topp på 1.3, men det er ikke bestandig den kommer så langt heller. Den skal vel ligge på 2.0 eller 2.2 når turboen lader normalt.. Eksosen kan være verdt å sjekke kanskje ja. Har tenkt litt på wastegaten, kan man ikke sjekke denne ved å sette bare en slange mellom wastegaten og på intercoolersiden på turboen? Eller er det fare for å smelle motoren da? Nødprogram vet jeg ikke om finnes på den? Er gamle biler da, 85-88 modeller.

07 BMW 530xdat

07 Mercedes E220 CDI

x-02 Volvo V70 2.4d

x-98 Audi A8 2.5 tdiQ

x-95 Audi A6 2.5 tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den orignale turbotrykksmåleren i audien viser den topp på 1.3, men det er ikke bestandig den kommer så langt heller. Den skal vel ligge på 2.0 eller 2.2 når turboen lader normalt.. Eksosen kan være verdt å sjekke kanskje ja. Har tenkt litt på wastegaten, kan man ikke sjekke denne ved å sette bare en slange mellom wastegaten og på intercoolersiden på turboen? Eller er det fare for å smelle motoren da? Nødprogram vet jeg ikke om finnes på den? Er gamle biler da, 85-88 modeller.

 

Reknar ikkje med at den lader 2.o eller 2.2 bar??? Det er vel i kraftigaste laget viss ikkje den er heftig modda den motoren,hehe.... Må være pluss atmosfæretrykket da i såfall(1kg).

 

Ta av eksosen etter downpipen og prøvekjør.Sjekk slangen til BTR for lekkasje. Kan være lekkasje i rørgata(trykksida) på turboen,sjekk nøye etter lekkasje helt frå pumpehuset på turboen frem til innsug. Wastegaten er som regel i orden viss ikkje den henger eller wastegate-ventilen ved turbinhuset er brent eller har lekkasje. Kan testes ved bruk av flyktig væske rundt ventil.

Slange mellom wastegate og intercoolersiden(trykk) av turboen blir akkurat det samme resultatet som der slangen står idag. På så gammel bil er det ikkje nødprogram nei. Prøv dette og gi en tilbakemelding,då har en eliminert noe og kan eventuelt gå videre. Men les av trykket næræst mulig toppen(innsuget eller noe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reknar ikkje med at den lader 2.o eller 2.2 bar??? Det er vel i kraftigaste laget viss ikkje den er heftig modda den motoren,hehe.... Må være pluss atmosfæretrykket da i såfall(1kg).

 

Ta av eksosen etter downpipen og prøvekjør.Sjekk slangen til BTR for lekkasje. Kan være lekkasje i rørgata(trykksida) på turboen,sjekk nøye etter lekkasje helt frå pumpehuset på turboen frem til innsug. Wastegaten er som regel i orden viss ikkje den henger eller wastegate-ventilen ved turbinhuset er brent eller har lekkasje. Kan testes ved bruk av flyktig væske rundt ventil.

Slange mellom wastegate og intercoolersiden(trykk) av turboen blir akkurat det samme resultatet som der slangen står idag. På så gammel bil er det ikkje nødprogram nei. Prøv dette og gi en tilbakemelding,då har en eliminert noe og kan eventuelt gå videre. Men les av trykket næræst mulig toppen(innsuget eller noe).

 

Det er med atmosfære trykket ja. De digitale audi målerene viser med atmosfære trykket.

Skal ta å få kikket på dette jeg :)

07 BMW 530xdat

07 Mercedes E220 CDI

x-02 Volvo V70 2.4d

x-98 Audi A8 2.5 tdiQ

x-95 Audi A6 2.5 tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår