Skody Skrevet Juni 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2006 B21F with a turbo, was introduced with a compression ratio of 7.5:1 mated with a Garrett T3 turbocharger and a T camshaft. Additional turbo variants, not offered in the US market, were the B19ET and the B21ET, based off of the B19E and B21E respectively. The turbocharger increased power output to 122 hp (91 kW) for the B21FT, and 180hp (134 kW) for the B21ET. Also new for the 1981 model year was the B23, with a displacement of 2.3 liters (80 mm stroke and 96 mm bore). Aside from the increased bore size, the engine is identical to the B21. Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B21_engine men det finnst noen steder hvor jeg finner 155hp også :/ Jeg har alltid hørt 155hk i B21ET, og med IC blir det 165hk ev 170hk. Spørs hvem du spør. Det jeg VET, er at B23ET har 173hk orginalt. Denne har IC, og elektronisk hjerne. Ikke "mekatronisk" som på B21ET. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frankjakobsen Skrevet Juni 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2006 Jeg har alltid hørt 155hk i B21ET, og med IC blir det 165hk ev 170hk. Spørs hvem du spør.Det jeg VET, er at B23ET har 173hk orginalt. Denne har IC, og elektronisk hjerne. Ikke "mekatronisk" som på B21ET. Jeg får med L-jet eller hva det nå heter på denne motoren som skal i :) Siter Audi A6 Allroad -01 Audi RS2 -94 KTM Duke 690 -09 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frankjakobsen Skrevet Juni 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2006 Motorfester som ikke passer? B21 ikke konstruert for å stå beint? Hvorfor i alle dager har det noe å bety med vinkelen på motoren? Skulle da tro at det ikke var noe geni-trek å plassere den skeivt med tanke på akslinger o.l. Siter Audi A6 Allroad -01 Audi RS2 -94 KTM Duke 690 -09 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ric Skrevet Juni 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2006 B21 ikke konstruert for å stå beint? Hvorfor i alle dager har det noe å bety med vinkelen på motoren? bare noe jeg har snappet om en plass. sikkert ikke noe å bry seg om. sjekk ut denne siden. er ikke alltid den virker like bra, men da må du prøve igjen senere. http://www.geocities.com/iadr1/techphotosmystuff.html Siter '73 142 -- solgt '87 245 -- solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krishell Skrevet Juli 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2006 Hvorfor ikke søke? er jo ørten stk på dette forumet som har gjort slik som dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krishell Skrevet Juli 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2006 Det med olje kanalene er det at kammen ikke får nok smøring ( KAN SKJE). hvis du parkerer bilen din i den kuleste skråningen du finner og ruser den i 10min. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frankjakobsen Skrevet Juli 2, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2006 jeg ser ikke helt hvorfor kammen ikke får smøring.. Oljetrykket er jo på 1bar+++ uansett så da burde det vel ikke ha mye å bety med hvordan motoren står? f.eks. BMW har motoren veldig mye på skrå, men hvorfor kan man plutselig rette opp motoren i en 142 uten at det har noen betydning? Det er jo en grunn til de store motorprodusentene har plassert motorene sine sånn i bilene! Siter Audi A6 Allroad -01 Audi RS2 -94 KTM Duke 690 -09 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ric Skrevet Juli 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2006 Det kommer jo an på hva motoren er konstruert for. Går ut ifra at ingeniørene tenker på hvilken vei motoren kommer til å bli montert og tar det med i designen. Hvorfor de plasserer motorene slik ? En tanke er jo at de blir lavere under panseret, samt at skakken vil vel kanskje motvirke vridning ved gasspådrag ? Siden tyngdepunktet blir liggende til sides. Men hvis det hadde vært eit stort problem med å rette opp en b21 tror jeg nok det hadde vært kjent blant mange. Er jo ikke som om det ikke har blitt gjort før. Siter '73 142 -- solgt '87 245 -- solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krishell Skrevet Juli 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2006 jeg ser ikke helt hvorfor kammen ikke får smøring.. Oljetrykket er jo på 1bar+++ uansett så da burde det vel ikke ha mye å bety med hvordan motoren står? f.eks. BMW har motoren veldig mye på skrå, men hvorfor kan man plutselig rette opp motoren i en 142 uten at det har noen betydning? Det er jo en grunn til de store motorprodusentene har plassert motorene sine sånn i bilene! på min 405 topp så virka det som om kammen hadde " plaskesmøring" . hvis man rettstilte så fikk liksom ikke kammen sååå mye av denne muligheten. monterte bare et jern som jeg satt fast med sika så olja ikke skulle renne ut så lett på den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frankjakobsen Skrevet Juli 2, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2006 på min 405 topp så virka det som om kammen hadde " plaskesmøring" . hvis man rettstilte så fikk liksom ikke kammen sååå mye av denne muligheten. monterte bare et jern som jeg satt fast med sika så olja ikke skulle renne ut så lett på den hmm det var kankje en løsning.. har du tatt bilde av dette? Hadde vært kjekt å sett hvordan det så ut Siter Audi A6 Allroad -01 Audi RS2 -94 KTM Duke 690 -09 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krishell Skrevet Juli 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2006 sorry men har ikke bilde. Men jeg tok et ca 10mm høyt og 2mm bredt flattjern og limte det mot lagringa til kammen med sikaflex. så olja ikke ville renne bort da. jeg har ikke gjort det på denne nye motoren ( glemt bare ). men har ikke merket noe forskjell. ikke noe mer klikk og klakk en vanlig. eneste som var dritt med hjemme laga plaskesmøringa vi laget var at vi ikke kom til topploks boltene. men det kan sikkert løses. husker ikke helt hvordan det ser ut inni der nå. lenge siden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
142turbo Skrevet Juli 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2006 jeg ringte å sjekka litt her for en stund siden.. å di sa til meg at det gikk nesten kun på dreimomentet, at du ikke fikk godkjent en b21 fordi den hadde for mye dreimoment..!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fsl Skrevet Juli 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2006 Går det ann å få et klart svar ang motorbytte i Volvo 140? Er det helt umulig å få godkjent med B230FT/ET f.eks? (B21ET er uaktuelt da den har forgasser) Siter - 04 RAM 2500 Cummins - 92 Civic EG9 VTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krishell Skrevet Juli 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2006 hadde du søkt så hadde du funnet ut det var mulig ja! B21ET har ikke forgasser! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo242 Skrevet Juli 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2006 er bare å rettstille b21-23 motorene. må bare bytte bunnpanne og oljepumpe til B20. ellers blir det krøll med at oljepumpa vil suge luft ved kjøring. B21ET har mekanisk K-JETRONIC innsprut der alle dysene spruter samtidig heletiden:D B21AT derimot har trykkforsterket solex cd175. Siter http://www.wetterhusracing.no http://www.bakaxel.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.