Gå til innhold

142 med B21ET

Ranger emnet


Frankjakobsen

Anbefalte innlegg

B21F with a turbo, was introduced with a compression ratio of 7.5:1 mated with a Garrett T3 turbocharger and a T camshaft. Additional turbo variants, not offered in the US market, were the B19ET and the B21ET, based off of the B19E and B21E respectively. The turbocharger increased power output to 122 hp (91 kW) for the B21FT, and 180hp (134 kW) for the B21ET. Also new for the 1981 model year was the B23, with a displacement of 2.3 liters (80 mm stroke and 96 mm bore). Aside from the increased bore size, the engine is identical to the B21.

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B21_engine

 

men det finnst noen steder hvor jeg finner 155hp også :/

Jeg har alltid hørt 155hk i B21ET, og med IC blir det 165hk ev 170hk. Spørs hvem du spør.

Det jeg VET, er at B23ET har 173hk orginalt. Denne har IC, og elektronisk hjerne. Ikke "mekatronisk" som på B21ET.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har alltid hørt 155hk i B21ET, og med IC blir det 165hk ev 170hk. Spørs hvem du spør.

Det jeg VET, er at B23ET har 173hk orginalt. Denne har IC, og elektronisk hjerne. Ikke "mekatronisk" som på B21ET.

 

Jeg får med L-jet eller hva det nå heter på denne motoren som skal i :)

Audi A6 Allroad -01

Audi RS2 -94

KTM Duke 690 -09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B21 ikke konstruert for å stå beint? Hvorfor i alle dager har det noe å bety med vinkelen på motoren?

 

bare noe jeg har snappet om en plass. sikkert ikke noe å bry seg om.

 

sjekk ut denne siden. er ikke alltid den virker like bra, men da må du prøve igjen senere.

 

http://www.geocities.com/iadr1/techphotosmystuff.html

'73 142 -- solgt

'87 245 -- solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser ikke helt hvorfor kammen ikke får smøring.. Oljetrykket er jo på 1bar+++ uansett så da burde det vel ikke ha mye å bety med hvordan motoren står? f.eks. BMW har motoren veldig mye på skrå, men hvorfor kan man plutselig rette opp motoren i en 142 uten at det har noen betydning? Det er jo en grunn til de store motorprodusentene har plassert motorene sine sånn i bilene!

Audi A6 Allroad -01

Audi RS2 -94

KTM Duke 690 -09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva motoren er konstruert for. Går ut ifra at ingeniørene tenker på hvilken vei motoren kommer til å bli montert og tar det med i designen.

 

Hvorfor de plasserer motorene slik ? En tanke er jo at de blir lavere under panseret, samt at skakken vil vel kanskje motvirke vridning ved gasspådrag ? Siden tyngdepunktet blir liggende til sides.

 

Men hvis det hadde vært eit stort problem med å rette opp en b21 tror jeg nok det hadde vært kjent blant mange. Er jo ikke som om det ikke har blitt gjort før.

'73 142 -- solgt

'87 245 -- solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser ikke helt hvorfor kammen ikke får smøring.. Oljetrykket er jo på 1bar+++ uansett så da burde det vel ikke ha mye å bety med hvordan motoren står? f.eks. BMW har motoren veldig mye på skrå, men hvorfor kan man plutselig rette opp motoren i en 142 uten at det har noen betydning? Det er jo en grunn til de store motorprodusentene har plassert motorene sine sånn i bilene!

på min 405 topp så virka det som om kammen hadde " plaskesmøring" . hvis man rettstilte så fikk liksom ikke kammen sååå mye av denne muligheten.

monterte bare et jern som jeg satt fast med sika så olja ikke skulle renne ut så lett på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min 405 topp så virka det som om kammen hadde " plaskesmøring" . hvis man rettstilte så fikk liksom ikke kammen sååå mye av denne muligheten.

monterte bare et jern som jeg satt fast med sika så olja ikke skulle renne ut så lett på den

 

 

hmm det var kankje en løsning.. har du tatt bilde av dette? Hadde vært kjekt å sett hvordan det så ut

Audi A6 Allroad -01

Audi RS2 -94

KTM Duke 690 -09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry men har ikke bilde. Men jeg tok et ca 10mm høyt og 2mm bredt flattjern og limte det mot lagringa til kammen med sikaflex. så olja ikke ville renne bort da. jeg har ikke gjort det på denne nye motoren ( glemt bare ). men har ikke merket noe forskjell. ikke noe mer klikk og klakk en vanlig. eneste som var dritt med hjemme laga plaskesmøringa vi laget var at vi ikke kom til topploks boltene. men det kan sikkert løses. husker ikke helt hvordan det ser ut inni der nå. lenge siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår