Gå til innhold

Mistet førerkort, kjøre opp i Polen?

Ranger emnet

Pirium

Anbefalte innlegg

Jeg bruker profilen til samboeren min, skulle hatt tak i noen med egen erfaring rundt dette. Jeg mistet fredag mitt førerkort fordi jeg ikke ventet lenge nok med å kjøre bil dagen derpå.

Jeg har lest litt på nettet om at det er mulig å ta førerprøven i Polen, og bruke dette i alle Eu og Eøs-land, selv om man har mistet sitt norske kort.

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/03/20/461192.html

Noen som har gjort dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det med polsk bosettelse er det flere som fikser der nede. Man må ha polsk bostedsadresse, men det får man der nede for et par hundre.

Og hva i den posten tilsier at det ikke går? Alt jeg har lest om det (VELDIG mye) tilsier at det går..

ikke hvis du leser regelverket. uansett hvor mye utenlandsk førerkort du har, så kan politiet ilegge kjøreforbud, slikt de gjør når du mister lappen. da hjelper det ikke og komme drassende med et polskt et, du har fortsatt kjøreforbud..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke hvis du leser regelverket. uansett hvor mye utenlandsk førerkort du har, så kan politiet ilegge kjøreforbud, slikt de gjør når du mister lappen. da hjelper det ikke og komme drassende med et polskt et, du har fortsatt kjøreforbud..

Hvilken lov og paragraf sier det? Eller er det bare noe du tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du hendvise til denne i lovdata? Finner ingenting på det? :S

klart det :)

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-20040119-0298.html

§ 11-3. Utenlandske førerkort

I saker om kjøreforbud (tap av førerett i Norge) for innehaver av utenlandsk førerkort gjelder samme regler som ved tap eller tilbakekall av førerett og beslag av norsk førerkort, så langt det passer og ikke annet er fastsatt.

For personer som ikke er fast bosatt i Norge gjelder følgende:

1. Førerkort utstedt i EØS: Når det foreligger endelig vedtak om kjøreforbud, oversendes førerkortet til utstederlandet med melding om årsaken. Det samme gjelder internasjonalt førerkort. For førerkort utstedt i Danmark, Finland eller Sverige skal underretning sendes utstederlandet også når det treffes avgjørelser før endelig vedtak.

2. Førerkort utstedt utenfor EØS: Førerkortet oppbevares hos politiet så lenge kjøreforbudet gjelder, eller inntil vedkommende forlater landet hvis dette skjer tidligere. Internasjonalt førerkort gis før tilbakelevering påtegning om den tid det gjelder kjøreforbud i Norge.

For personer som er fast bosatt i Norge oppbevares førerkortet hos politiet så lenge kjøreforbudet varer. § 11-1 gjelder tilsvarende. Ved gjenerverv av føreretten utstedes norsk førerkort etter reglene for innbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står jo ganske kklart i lovverket at det ike er lov å bruke utenlandsk kort om man ha mistet det norske ja... rart at ikke folk i vegvesenet og politiet VET det..

synes jeg og :)

er et høringsforslag ute som skal "rydde" opp i alle missforståelser omkring dette.. selv om det står ganske klart fra før ja :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker profilen til samboeren min, skulle hatt tak i noen med egen erfaring rundt dette. Jeg mistet fredag mitt førerkort fordi jeg ikke ventet lenge nok med å kjøre bil dagen derpå.

Jeg har lest litt på nettet om at det er mulig å ta førerprøven i Polen, og bruke dette i alle Eu og Eøs-land, selv om man har mistet sitt norske kort.

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/03/20/461192.html

Noen som har gjort dette selv?

:offtopic Personer som kjøre i påvirket tilstand, selv om det er dagen der på har bare godt av å gå en stud...

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vi bodde i sverige, så mistet min mor lappen pga en eldre herre som ikke kunne reglene skikkelig.. men det gikk ut over min mor, som da presterte å kjøre på denne herren! (ikke spør meg hvordan,og hvorfor!)

men hun brukte da sitt norske sertifikat til å kjøre bil!

greit nok at hun ikke kjørte noe serlig i sverige med dette, men i norge brukte hun det flittig når vi var på besøk!

(nå skal det nevnes at hun presterte å kjøre ut i grøften på norske vinter veier i samme periode da.. hehe! men uten at snuten ble koblet in. men far måtte fint kjøre derfra og hjemover.. hun turte ikke mere..hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider