Gå til innhold

Nytt batteri eller dyanmo?

Ranger emnet

Kjellpell

Anbefalte innlegg

1: Hva burde jeg kjøpe av nytt batteri og en ny dynamo?

I bilen står det vel en 65A dynamo og ett helt standard batteri. Husker ikke Amp/H på det.

2: Er dette originale godt nok til 1000W RMS?

3: Og er det slik at hvis jeg kjøper ett nytt batteri så skal det stå bak ved forsterkeren eller skal det erstatte det gamle?

4: Hvis det er slik at det skal stå bak, vil jeg da bare kunne spille lenger uten at bilen sviver, eller får jeg mer strøm tilgjenngelig konstant? Spiller aldri uten at bilen sviver.

5: Hvor mange Amp/H burde ett batteri være på? Har 1000W RMS

6: Gjør ett godt batteri en kondensator overflødig til disse 1000Wene?

Dette ble mye :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. dynam går alltid før batteri. for om dynamoen er sterk nok belastes ikke batteriet i det heletatt når motoren er i gang uansett.

derimot om du planlegger å spille mye med motoren i gang vil et bra batteri være lønnsomt.

2. som regel holder der orginale, men kommer an på hvor mange A det klarer å levere uten å falle for mye i spenning.

3. det enkleste er å oppgradere. men skal du ha 2 batterier setter du det beste bak ved forsterkeren for best ytelse til stereoen. hvis standardbatteriet er ganske slitt bør du bytte. er det i ok stand kan du fint koble de sammen.

4. med 2 batterier kan du spille lengere uten motoren i gang ja. men hvis det bare er ett batteri du bruker varer det like lenge uansett hvor du plasserer det.

5. ikke se bare på Ah. det forteller bare hvor lenge batteriet varer (kapasiteten). se på startstrømmen batteriet kan levere for å finne ut hvor mye strøm det kan levere i korte perioder. jo høyere jo bedre. men uansett, skal du ha et rimelig batteri bør du gå for for eksempel et gult optima eller et maxxima 900 batteri eller lignende (koster rundt 2000,-). disse har mer enn nok strøm til å drive den forsterkeren pluss mye mer uten å falle spesielt mye i spenning, og holdbarheten på batteriene er veldig god.

6. som regel, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider