Gå til innhold

Problemer med ABS'n

wirrumsen

Anbefalte innlegg

Som headingen sier; det er litt trøbbel med ABS-systemet på bilen min (Primera P11). Problemet er ikke at det IKKE virker, men heller at det virker litt for ofte. Det har seg nemlig slik at i lav hastighet, rolig oppbremsing (som aldri noensinne skulle tilsi at hjulene låses), som regel i forbindelse med rattutslag (sving), så merker jeg at ABS'en trår i funksjon. Det lugger litt i bremsepedalen, og jeg må trå den hardere inn for å få bilen til å stoppe.

Lampa på ABS'en lyser normalt ikke, men i dag lyste den på en av kjøreturene. Nå i ettertid lyser den ikke. Det er bare av og til at dette problemet dukker opp. Ganske irriterende/frustrerende.

Noen som har anelse hva det kan være?

Det svekker tydeligvis ikke sikkerheten, for bremsene fungerer fint som f... Det er bare at i de minst dramatiske situasjonene, hvor jeg foretar en rolig oppbremsing, så skjer det inniblant.

Nå skal det også sies at det er bittelitt heng i bremsene foran, men ikke mye. Kan det ha noen sammenheng? Og hva er det for øvrig som forårsaker heng i bremsene? Er det kaliperne som må/bør skiftes? Bremseklossene er ca et halvt år gamle, og har ennå mye igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

Da er det nok ikke behov for mer bekymring over ABS'n!

Fikk ikke verkstedtime før midten av august, så verkstedene gikk glipp av grunkene fra min konto.

Har nemlig solgt bilen. Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Var en kar som ringte meg lørdag i forrige uke, og var interessert i bilen. 10 minutter senere møttes vi slik at han kunne se på bilen sammen med et par kamerater. De tok seg en prøvetur, kom tilbake, og var fornøyd. Kanskje ikke så rart, for i ettertid har jeg innsett at den bilen faktisk var helt strøken å kjøre. Ikke så rart at fyren på NAF samt folk på verkstedet jeg pleide å bruke ga tommelen opp for bilen. Presis i styringa, ingen slark, går bra og rent, sitter meget godt på veien.

Uansett, dagen etter tok han kontakt igjen. Han ville ha bilen. Vi møttes, skrev salgsmelding og kjøpskontrakt, og mandag ble bilen omregistrert. Bilen ble solgt som den var, og jeg informerte om ABS'en. Tror han ikke kommer til å gjøre noe med den på ei stund. Det har ingen praktisk betydning for kjøringa, heldigvis.

Først nå i ettertid har jeg virkelig angret på salget. Spesielt etter at jeg dro til Trondheim nå i helga, i en annen bil (Golf 3, 94-modell). Natt og dag i forskjell. Å kjøre langtur var en fryd med Primera'en, og jeg gledet meg til enhver tur. I dag da jeg skulle kjøre hjem til Ålesund tenkte jeg heller "åhnei, må jeg virkelig tilbringe mine neste timer i dette spetakkelet?"...

Jeg savner "min" Primera...

Men på den annen side så er det jo godt å ha litt penger på kontoen! Og det er jo ingen vits i å ha bilen stående når jeg drar til Østerrike i høst (og blir der til midten av februar). Har regnet ut at i spart verditap, forsikringspremie og driftsutgifter vil jeg spare 20000-25000 kroner disse månedene. Så får vi se hvilken bil jeg ender opp med i februar/mars neste år :)

Men uansett; takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider