Gå til innhold

Noen tips til en 92 Jetta 1.8

Ranger emnet

JETtArne

Anbefalte innlegg

Da er drømmebilen i havn, hehe. En ganske strøken 92 Jetta 1.8.

Dette er min første bil å har samlet opp litt penger for å pynte litt på den.

Planene er å lakkere den hvit, har 17" hvite O.Z racing felger og må vel skaffe en tøff Jetta spoiler. Får se hvordan det blir med bodykit, det er jo veldig dyrt.

Er det noen som har noen tips/småting man kan gjøre med bilen for at den skal se bra ut?

Jeg lurer også på om noen har noe lurt man kan gjøre med motoren, selv har jeg ikke stort peiling på bil men er ivrig etter å lære, blir vel et KN filter og simmons eksos anlegg.

Bilen har vel 90 gamp originalt å den er jo ganskel lett, så det er vel litt drag i den.

Alle tips mottas med stor takk. :thanks

92 - VW Jetta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleng ut noen bilder av bilen, så skal jeg komme med noen tips til deg jeg:)

Og før du spør om hvordan du legger ut bilder, så kan du lese det her.

Slenger også med inspirasjonstråden til Polo Classic. Bilder av mange pene Golf'er der, så da får du en pekepinn på hvordan det burde gjøres. Litt skummelt at du tenker på "bodykit":op Men din bil, din smak og ikke minst dine valg.

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, en kvassere kam, grenrør, effektanlegg og filter er vel stort sett det du kan gjøre. Men det koster. Kan jo alltids sette på 2 doble Webere, så vil du nok få økt effekten litt, samt du får en grom lyd:)

aha, Har du noen linker til sider som selger dette? Har ærlig talt ikke vært borti noen, å jeg har vært litt overalt :p Tar gjerne med en litt grunding forklaring av weber og kam mens du er i gang.

92 - VW Jetta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å forklare tekniske ting på kam/gasser etc, så kan jeg ikke hjelpe deg stort. Men Weberen sørger ihvertfall for å gi bilen mer bensin/luft noe som resulterer i at den går bedre.

Hvis du har noen spørsmål angående trimming av Golf/Jetta, så tror jeg at Böhser Onkäl, Polo Classic eller Quattro 73 (?) på forumet kan være til bedre hjelp med å svare på diverse tekniske spørsmål om hvilken kam/Weber/grenrør etc du burde ha. Vil tro en av de kan gi litt mer fyldig informasjon enn det jeg klarer. Får sende PM til dem så vil jeg tro du blir klokere angående hva du skal velge, hvor mye jobb det er osv. Vil også tro de kan linke til noen websider med delene, men dette er også noe du kan finne brukt om du leter litt. På høggerier blant annet. Der kan du også oppdrive en Webergasser, sitter mye av det på eldre Ford ol. etter hva jeg kan huske:)

Men husk, det blir fort kosten litt penger uansett hva du skal gjøre med en bil, og trimming av motorer uten turbo kan fort bli dyrt i lengden. Ikke umulig å skaffe en GTi/GTi 16v/G60 delebil til en overkommelig pris. Da får du også med alt du trenger til ombygging eventuelt, bremser, ledningsnett osv.

Få slengt ut noen bilder av Jetta'n fortløpende da, alltid like moro å se potensialet i andre sine biler;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så masse for svarene dine, er til stor hjelp. Bildene skulle da egentlig komme opp i kveld, men får vist ikke henta bilen før i morgen å da skal de komme opp asap ;) *glede seg som et barn*

Når det kommer til pris o.l, Så blir det masse cash på meg i sommer, er bare spørsmålet om hva jeg vil putte i den.

Men kjenner jeg meg selv rett så er det vanskelig å stoppe når en først har starta :p

92 - VW Jetta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ja. Fikk du endelig lagt ut bilder! Pen bil du har fått deg:)

Det første jeg ville gjort er:

-Skifte ut alle lykter/blinkere med noen i klarglass

-Muligens montert Golf front. 2/4 lykter

-Emblemfri grill

-Grillist (kun hvis du skar beholde Jettafronten)

-Kjøpt et justerbart senkesett, dette lønner seg i lengden, for da har du muligheten til å få bilen så lav som du vil.

Hadde du gjort dette så hadde jo bilen i utgangspunktet vært mer enn pen nok, men siden du nevnte lakkering så kan jeg ramse opp et par ting til:)

-Lakkere bilen i hvit perlemor, eller matt hvit (ja, matt hvit er fint)

-VR6 leppe fra 3'er Golf (om du skal kjøre 90stil)

-Noen skikkelige kantfelger (f.eks 9x16 ET 15 eller 8x15 ET 25) Kan godt legge ut bilder av felger om ønskelig, så du får en liten pekepinn på hva jeg mener gjør seg bra på 2'ere;)

-Beholdt de originale kanalskjørtene/bredderne, samt beholdt de svarte, og kun lakkere fangerne i det midterste feltet. Hvit bil med svarte brytninger ser utrolig bra ut!

-Tone rutene med den lyseste solfilmen

-Monopusser kan du lage selv, eller kjøpe ferdig

-Skiftet ut interiøret med GTi interiør eller helst skinn om du kan få skaffet dette. Ligger vel forøvrig et skinninteriør til salgs på Kjøp og Salg delen på forumet. Dette er komplett til 5 dørs

Er jo også mye annet du kan gjøre, men du har ikke nevnt noe om hvor mye penger du skal legge i bilen, eller hvilken stil du skal kjøre, så blir litt vanskelig å vite. Om du vil ha bilder av no av det jeg har skrevet, så kan jeg prøve å skaffe det samt adresser til nettsteder som som selger dette;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det er hva jeg kaller en stor liste med forslag :p

Er nok masse her jeg må se igjennom, lyktene osv er jo ganske greie å bytte, bilen har helt nytt momo senkesett, så vet ikke om det er noe vits å bytte det, er litt problemer da, enten så er bilen senket litt for mye eller så er det noe som må kuttes vekk, for ved hard høyre sving så kommer hjulet borti en plastikk-kant å skraper (IKKE BRA) så det må jeg få fixa.

Akkurat nå har jeg rivd ut alt av interiør for å bytte ut gulvplater og vasket ned til ramma, liker å ha det litt reint vettu :p

Hadde som sagt tenkt på lakkering, men bilen er veldig fin i lakken så jeg vurderer å beholde den svart, selv om hvit var fargen jeg hadde tenkt til å lakkere til.

Felgene er som sagt helt nye så tror ikke jeg gidder å bytte dem, pluss at jeg er en liten fan av O.Z felger :p Men du kan jo altids linke noen, om jeg finner noen som er drit fete kan jeg jo bare selge disse.

GTi interiør er veldig fristende å jeg driver å kikker litt rundt nå.

Kunne du forresten gitt meg litt info om hvilke GOLF deler som passer til en Jetta2? lykter, lepper osv osv, kjekt og vite. Driver også å kikker litt på nye motorer, er vel GTi motorer som blir lettest og montere ville jeg tro.... men har litt problemer med å finne folk som seller det.

92 - VW Jetta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder deler som passer fra Golf, så er det alt, utenom det fra C-stolpen og bakover. Jetta er jo tross alt en Golf med rumpe, eller sedan som det så fint hetter:)

Ombygging til GTi/GTi16v/G60 gjør du enklest med å skaffe en komplett delebil så du bare kan flytte over motor, girkasse, ledningsnett, bremser etc. Her er bilde av en liste du må følge om du skal få godkjent bilen som GTi 16v:

16v-papirer.jpg

Det å oppdrive en GTi som er dårlig i karosseri, men med bra motor ol er ikke noe problem i seg selv, bare man tar seg tid til å lete litt på forskjellige nettsider som AutoDB, Finn.no etc.

Når det gjelder felger så er disse noen av mine favoritter:

BBS RS:

rs_rm_pt.jpg

BBS RM:

BBSrm15x6-5et33top.jpg

Schidt Modern Line:

schmidt-ml-3tlg-gr.jpg

Schmidt TH Line:

schmidt-th-15-gr.jpg

ATS Cup:

CUPgr.jpg

ATS Classic:

CLASSICgr.jpg

Også noen som du kanskje har litt mer sansen for, noen "standard" 9x16 felger:

RH Cup:

img1063618119.jpeg

Borbet A:

borbet-a.jpg

Borbet T:

borbet-t-gr.jpg

Brock B1:

brock-b1-85x17-lack-gr.jpg

Brock B2:

brock-b2-85x18-poliert-gr.jpg

Brock B6:

Brock%20B6.jpg-300.jpg

Brock har forøvrig mange andre felger som er fine i 9x16 også, men orker ikke å legge ut bilde av alle:op

Keskin KT1:

keskin-kt1-gr.jpg

Keskin KT2:

kt2-2.JPG

Keskin KT5 ;):

keskin-kt5-gr.jpg

AEZ Paron X (har disse i 9x16 selv:)):

AEZ_Paron_X_big.jpg

++++ Er så mye pent å velge i, men om dette er no som faller i din smak aner jeg ikke. Jeg, som mange andre Golf folk, har en liten forkjærlighet for kantfelger som gjerne er litt breiere enn lovlig:)

Hvis bilen din subber når du svinger, så vil jeg anbefale å ha av skjermbuelistene foran forså å skjære vekk den kanten nederst på framskjermen. Altså den som går innover igjen mot demperne. Kan også skjære vekk litt av selve buen, dette gjør ikke noe om du skal ha skjermbuelister uansett. Husk også å ha på Tectyl, Syregrunning eller lakk for å unngå at skjermene ruster bort etter noen måneder:) Gjorde dette på min Golf, og subbing ble ikke no stort problem lenger da, selv med 9x16 ET 15 og 65-75 mm senk foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep, takk skarru ha Massern, fant den kanten som skjærer i dekket, kanten på skjermbuelistene var bøyd rett ned mot hjulet, så inntil jeg får kuttet dem av så klarte jeg å bøye de oppover så dekket kommer borti en avrundet del istedet, lager en liten subbelyd men ingen skader på dekket.

Jeg sitter også å ser litt på hekkskjørt til bilen, synes den trenger noe bak for at den skal se bedre ut, finner ikke så mye til Jetta egentlig men får man montert hekkskjørt fra Golf'er?

Du nevnte også bytte ut lykter og blinkers med klarglass, jeg har ikke funnet noe av dette til Jetta.

Så nevnte du Golf front, en spesiell du tenker på?

92 - VW Jetta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin bil.

viss du skal ha hekkskjørt til jetta så finner du det på ebay.de. eller du kan kjøpe ein golf II skjørt og forlenge den.

slik har eg gjort men min bakfanger. er diffuser fra golf III. er tilpassa litt og forlenga mot hjulbuane.

nyhekk2.jpg

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider