Gå til innhold

Forskjell på TDI motorene ??

Ranger emnet


Ray

Anbefalte innlegg

Hva er hovedforskjellen på 90,110 evt 130hk motorene ??

 

Er på jakt etter bora med TDI, ser formeg en 110hk, de på 130 er litt dyre, men va er den fysiske forskjellen på 90hk og 110hk ?? Er 90hk veldig lat ??

-97 VW Passat TDI

x-92 VW Golf 3 1.8 R.I.P

x-94 Opel Astra sportive stv Solgt

x-85 Volvo 740TIC Solgt

x-88 Toyota Carina ll XL -Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

90 og 110hk er "vanlige", mens 130hk er pumpedyse. I tillegg til ekstra hestekrefter er det mer moment i PD motorene i forhold til HK.

130hk får man også en del mer ut av ved chipping. 175+ hk og 380+ nm med en god chip. Dette er reelle tall som kan bekreftes med en dyno.

Bånn gass sparer tid!

VAG TDI Power

02 Passat PD130 på steroider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 og 110hk er "vanlige", mens 130hk er pumpedyse. I tillegg til ekstra hestekrefter er det mer moment i PD motorene i forhold til HK.

130hk får man også en del mer ut av ved chipping. 175+ hk og 380+ nm med en god chip. Dette er reelle tall som kan bekreftes med en dyno.

Og når det gjelder 150hk TDI PD så har jeg sett chip som skal gi 190hk og 420nm, men denne motoren er jo noe sjelden da.m'm

Kan ikke være kjedelig å kjøre diesel da iallefall.

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder 150hk TDI PD så har jeg sett chip som skal gi 190hk og 420nm, men denne motoren er jo noe sjelden da.m'm

Kan ikke være kjedelig å kjøre diesel da iallefall.

 

Forskjellen på 130 og 150 er stort sett bare FMIC som er litt større en den lille sidemonterte som står i 130hk.

Jeg tror også at det er en del i turboen som er litt anderledes slik at den skal tåle høyere trykk over tid, men selve turboen er den samme. Like stor etc.

Med FMIC på en 130hk burde de vært fult mulig å hente ut det samme som av en 150hk. Muligens med noe redusert levetid på turboen.

Eksos, dyser, kompresjon, topp etc er likt. Dysene er gode for 240hk, så de er ikke noen hidring med det første.

 

Det er ikke helt umulig at jeg kommer til å teste dette en dag. Jeg går med planer om å montere en FMIC. Da synes jeg nesten at jeg må mappe den samtidig.

Skulle jeg ta livet av turboen så får jeg en god grunn til å montere en større. Har lyst på en VNT20. Med denne så resten være godt for 220+ hk :)

Bånn gass sparer tid!

VAG TDI Power

02 Passat PD130 på steroider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår