Gå til innhold

Kjøp av Einser

Ranger emnet


VW-HS

Anbefalte innlegg

Jeglurer på å kjøpe meg en Einser til prosjektbil, og då tenkte jeg at jeg skulle høre om noen har noen råd, ting jeg skal se etter og slikt, noen motortyper jeg må styre unna? noen "farlige" plasser de ruster lett? skal vere i "vrak-klassen" (1500-5000) så forventer ikke at bilen er strøken, men litt greit å høre hva folket sier:)

vw golf 1 1.1 -83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motortyper jeg må styre unna? skal vere i "vrak-klassen" (1500-5000)

 

Styr unna alle sammen :P Første bilen i den kategorien som dukker opp er mitt neste prosjekt :P

 

 

Men, for å være litt seriøs også, gå for så stor motor som mulig... Helst Gti, mest moro for pengene

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående rust, så er det vanlig at det er rust i fremkant av innerskjermene, forekommer også på a stolpen som nevnt over her.

 

Vindusrammen foran kan også være i laber tilstand.

 

Videre er jo kanaler ganske kjent for å ruste. Løft gjerne opp teppet og skrap med en skrutrekker der hvor gulvet møter innerkanalen.

 

Hjulnbuer bak og området rundt og over bensinpåfyllinga er også vanlige steder.

 

Videre vil du sannsynligvis finne rust i de nedre hjørnene bak, reservehjulsbrønnen og bakluka.

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Einsere av nyere årgang (modellår fom. 1981 tom. 1983) finner man ofte rust her:

 

- Kanaler, spesielt rundt jekkfestene. Ofte har ikke folk vært flinke nok til å stake opp dreneringshullene.

- Hjulbuer bak. Selv biler som har bra hjulbuer oppe er gjerne dårlige i sprutsonen bak og helt nederst i forkant.

- Sveiseskjøten mellom hekkblekk og bakskjerm (dette ligger midt i sprutsonen).

- Under vinduspakninger. Dette er spesielt kjipt i underkant av frontruta og i bakre hjørne på bakre sidevinduer.

- Hjulbrønnen i bakkant.

- Rundt tanklokket.

 

 

På biler som ikke har hatt plastinnerskjermer (og spesielt for biler modellår eldre enn 1981):

 

I tillegg til alle punktene ovenfor kommer dette:

 

- Innfestingene til bakakselen (generelt bakre rammevanger).

- Hele A-stolpen, fom. kanalen og opp til ca 10cm opp på vindusstolpen.

- Toppen på innerskjermene/skrukanten til forskjermene.

- Forkant på innerskjermene/overgangen mellom innerskjerm og radiatorvegg. I ekstreme tilfeller er radiatorveggen løs.

- Bakskjermer/vegg i bagasjerommet. Dette skjer gjerne i området der innfestinga til rulla til baksetebeltene er (på biler som er så nye at innfestingene er der).

 

I ekstreme tilfeller har gulv og innerkanal skilt lag, og i enda verre tilfeller er avstiveren som danner framre festepunkt for forsetene løsna. Slike biler er i 11 av 10 tilfeller ressursbiler. Dører, panser og bakluke gidder jeg ikke å nevne spesielt. Om dette er dårlig er det bare å finne seg nye på høggern. Eventuelt ta tida til hjelp.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om høyre hjulkasse og bakskjerm ( rundt tankpåfylling), der ruster det mye.

 

Jeg ville anbefalt en 82-83 modell ( med mindre du sikler på små baklykter, kromfangere osv.), og kanskje en som har gått ute på landet et sted ( der de ikke salter). Jeg kjøpte meg en rustfri, men litt bulka einser i går for 2500,-. Den trenger nytt hjullager og frontrute samt retting av bakskjerm, men det beste av alt, null rust og den er sprek som f...!

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkler litt etter einser nå altså, er veldig beredt på å fyre opp sveiseapparatet uansett, er kalr over at en er heldig om en kommer over noe nesten rustfritt, og siden jeg ikke har tenkt å reise så langt for å hente bil, so blir det straks enda mindre å velge i, men golf blir det!

vw golf 1 1.1 -83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja, så gal er vel en liten stund til jeg blir... lakt ut annonse i lokalaviser i destriktet å håper på at sønnesønnen til ei gammal dame ser det å ringer å sier at bestemora har en golf 1 stående som ikke har hvert ute på vinterveier på 20 år fordi hun ikke liker å kjøre på vinteren, og ellers har bilen blirr kjørt ca 80 000 km om lakken er strøken siden den har stått i garasje hele tida, og at hun selger den for vrakpanten fordi hun hun har regulert farta med cluchen slik at den må skiftest:p er vel låv å håpe, er ikke det det?

vw golf 1 1.1 -83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heheheheh det er vel det som er den store drømme til oss alle :P men har prøvd det selv et par ganger og det funker til en viss grad, man får jo telefoner fra luringer som tror det sitter på gull. men det er jo låv å prøve seg :P noen som veit hva en GTi motor og gear er verdt ? har en jeg kanskje ikke trenger, men gidder ikke selge bare for å få det bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår