p10 Skrevet Juni 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2006 Jeg har et amperemeter som jeg vil montere i bilen. Jeg mener å ha sett ett eller annet sted på nettet at det er mulig å få tak i en føler for å koble til dette amperemeteret slik at man får det til å fungere. Såvitt jeg husker var denne føleren slik at det var nok å tvinne den rundt den ledningen man ville lese av, man slapp å koble seg inn på ledningen.... Noen som vet hva jeg snakker om, og eventuelt hvor jeg kan få tak i en slik? Siter Nissan Primera LX '92 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrulf Skrevet Juni 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2006 en hver leder med en elektronstrøm vil danne et magnetfelt. dette magnetfeltet kan måles og man kan fastslå ampere-tallet. kalles blant annet tang-amperemeter, der man slenger en tang rundt og leser av strømmen. en sånn permanent løsning som du snakker om har jeg faktisk aldrig hørt om. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kremt Skrevet Juni 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2006 Dette brukes masse i elektriske installasjoner, både med en og to ledere gjennom en trafo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tortilla Skrevet Juni 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2006 Dette brukes masse i elektriske installasjoner, både med en og to ledere gjennom en trafo. Ja, for elektriske installasjoner med vekselstrøm. Bildet ditt viser en strømmåletrafo som vanligvis gir ut 5A 50 Hz ved fullast, som kan være fra 50A til 200kA. Denne kan IKKE brukes i vanlige biler. For likestrømsanlegg som i en bil må man enten benytte seg av en shunt eller en giver med Hall-element. Shunten er kun en passiv motstand av svært lav motstandsverdi som gir f.eks 60 mV ved fullast. Denne spenningen koples til et voltmeter med følsomhet f.eks. 100A/60mV. "Amperemeteret" er dermed egentlig et voltmeter koplet over en shunt.som har en skala med benevnelsen A, Amps eller Ampere. Alle passive Amperemetere (typisk analog med målernål) fungerer på denne måten, noen har intern shunt andre har ekstern. Hall-elementet føler på magnetfeltet runt en leder og kan med rett elektronikk måle både veksel- og likestrøm. Den krever dessverre endel elektronikkmikkmakk for å fungere og kan være ustabil over tid. HE finner man i AC/DC tangamperemetere. Et shuntbasert meter er langt å foretrekke pga sin simplisitet, robusthet og overlegne pris. Tor Siter '88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI '00 Spacestar,'95 Spacewagon TD, '98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N '66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621 '73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagnusBF Skrevet Juni 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2006 Ja, for elektriske installasjoner med vekselstrøm. Bildet ditt viser en strømmåletrafo som vanligvis gir ut 5A 50 Hz ved fullast, som kan være fra 50A til 200kA. Denne kan IKKE brukes i vanlige biler. For likestrømsanlegg som i en bil må man enten benytte seg av en shunt eller en giver med Hall-element. Shunten er kun en passiv motstand av svært lav motstandsverdi som gir f.eks 60 mV ved fullast. Denne spenningen koples til et voltmeter med følsomhet f.eks. 100A/60mV. "Amperemeteret" er dermed egentlig et voltmeter koplet over en shunt.som har en skala med benevnelsen A, Amps eller Ampere. Alle passive Amperemetere (typisk analog med målernål) fungerer på denne måten, noen har intern shunt andre har ekstern. Hall-elementet føler på magnetfeltet runt en leder og kan med rett elektronikk måle både veksel- og likestrøm. Den krever dessverre endel elektronikkmikkmakk for å fungere og kan være ustabil over tid. HE finner man i AC/DC tangamperemetere. Et shuntbasert meter er langt å foretrekke pga sin simplisitet, robusthet og overlegne pris. Tor Akkurat som jeg skulle sagt det selv...!!! Skjønte i alle fall hva du mente! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
optus Skrevet Juni 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2006 du kobler lade+ fra dynamo inn på den ene polen på amp meter, den andre polen på amp meter, videre til + på batt, ta vekk den gamle ladekabel som går fra dynamo til batt, da skal det virke Siter ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MichaelV Skrevet Juni 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2006 du kobler lade+ fra dynamo inn på den ene polen på amp meter, den andre polen på amp meter, videre til + på batt, ta vekk den gamle ladekabel som går fra dynamo til batt, da skal det virke Men det er en mye dårligere løsning.. Siter 66 Chevrolet El Camino Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kremt Skrevet Juni 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2006 du kobler lade+ fra dynamo inn på den ene polen på amp meter, den andre polen på amp meter, videre til + på batt, ta vekk den gamle ladekabel som går fra dynamo til batt, da skal det virke Direkte måling tror jeg blir litt hardt, husk at all strømmen da må gå gjennom meteret :chairshot Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Juni 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2006 Er vel også ganske pinglete ledninger på desse amp målerene også vil eg tru??!!:puke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Juni 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2006 Optus, Kremt og Actros: Helt riktig. Husker noen slike i Golf2. Ikke sitér meg på dette, men husker folk sa at det var en styggedom pga spenningsfall/startproblemer og/eller at det går varmt og blir en brannfelle. Fint om noen som kan mer om dette enn meg, kan avkrefte eller bekrefte dette utsagnet. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
optus Skrevet Juni 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2006 kan nok bli varmt med litt tynne ledninger. hadde det kobla sånn i over 4 år på en bil jeeg hadde, før jeg solgte den. eneste problemet jeg hadde,var at først sto måleren på siden av spilleren i orginalinnmat til klokke i en ascona c, fikk da litt støy på spilleren. flyttet den så til a-stolpen, da forsvant støyen Siter ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.