Gå til innhold

Føler til amperemeter

Ranger emnet


p10

Anbefalte innlegg

Jeg har et amperemeter som jeg vil montere i bilen. Jeg mener å ha sett ett eller annet sted på nettet at det er mulig å få tak i en føler for å koble til dette amperemeteret slik at man får det til å fungere. Såvitt jeg husker var denne føleren slik at det var nok å tvinne den rundt den ledningen man ville lese av, man slapp å koble seg inn på ledningen....

 

Noen som vet hva jeg snakker om, og eventuelt hvor jeg kan få tak i en slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette brukes masse i elektriske installasjoner, både med en og to ledere gjennom en trafo.

 

8000415.jpg

 

Ja, for elektriske installasjoner med vekselstrøm. Bildet ditt viser en strømmåletrafo som vanligvis gir ut 5A 50 Hz ved fullast, som kan være fra 50A til 200kA. Denne kan IKKE brukes i vanlige biler.

 

For likestrømsanlegg som i en bil må man enten benytte seg av en shunt eller en giver med Hall-element. Shunten er kun en passiv motstand av svært lav motstandsverdi som gir f.eks 60 mV ved fullast. Denne spenningen koples til et voltmeter med følsomhet f.eks. 100A/60mV. "Amperemeteret" er dermed egentlig et voltmeter koplet over en shunt.som har en skala med benevnelsen A, Amps eller Ampere. Alle passive Amperemetere (typisk analog med målernål)

fungerer på denne måten, noen har intern shunt andre har ekstern.

 

Hall-elementet føler på magnetfeltet runt en leder og kan med rett elektronikk måle både veksel- og likestrøm. Den krever dessverre endel elektronikkmikkmakk for å fungere og kan være ustabil over tid.

HE finner man i AC/DC tangamperemetere.

 

Et shuntbasert meter er langt å foretrekke pga sin simplisitet, robusthet og overlegne pris.

 

Tor

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for elektriske installasjoner med vekselstrøm. Bildet ditt viser en strømmåletrafo som vanligvis gir ut 5A 50 Hz ved fullast, som kan være fra 50A til 200kA. Denne kan IKKE brukes i vanlige biler.

 

For likestrømsanlegg som i en bil må man enten benytte seg av en shunt eller en giver med Hall-element. Shunten er kun en passiv motstand av svært lav motstandsverdi som gir f.eks 60 mV ved fullast. Denne spenningen koples til et voltmeter med følsomhet f.eks. 100A/60mV. "Amperemeteret" er dermed egentlig et voltmeter koplet over en shunt.som har en skala med benevnelsen A, Amps eller Ampere. Alle passive Amperemetere (typisk analog med målernål)

fungerer på denne måten, noen har intern shunt andre har ekstern.

 

Hall-elementet føler på magnetfeltet runt en leder og kan med rett elektronikk måle både veksel- og likestrøm. Den krever dessverre endel elektronikkmikkmakk for å fungere og kan være ustabil over tid.

HE finner man i AC/DC tangamperemetere.

 

Et shuntbasert meter er langt å foretrekke pga sin simplisitet, robusthet og overlegne pris.

 

Tor

 

Akkurat som jeg skulle sagt det selv...!!! Skjønte i alle fall hva du mente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kobler lade+ fra dynamo inn på den ene polen på amp meter, den andre polen på amp meter, videre til + på batt, ta vekk den gamle ladekabel som går fra dynamo til batt, da skal det virke

Direkte måling tror jeg blir litt hardt, husk at all strømmen da må gå gjennom meteret :chairshot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optus, Kremt og Actros: Helt riktig. Husker noen slike i Golf2. Ikke sitér meg på dette, men husker folk sa at det var en styggedom pga spenningsfall/startproblemer og/eller at det går varmt og blir en brannfelle.

 

Fint om noen som kan mer om dette enn meg, kan avkrefte eller bekrefte dette utsagnet.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan nok bli varmt med litt tynne ledninger. hadde det kobla sånn i over 4 år på en bil jeeg hadde, før jeg solgte den. eneste problemet jeg hadde,var at først sto måleren på siden av spilleren i orginalinnmat til klokke i en ascona c, fikk da litt støy på spilleren. flyttet den så til a-stolpen, da forsvant støyen

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår