Gå til innhold

Føringshastighet - Lakkmengde ?.

Ranger emnet


kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Fikk for en stund siden min første ordentlig lakk sprøyte (Devilbiss, FLG3).

Har brukt den to ganger til nå, ble fornøyd begge gangene. (lakket først en vindskjerm til scootern, så en front plate/grill til en caravelle).

 

Uansett, jeg lurer litt på dette med lakkmengde / føringshastighet.

 

Jeg ser titt og ofte på discovery, og har lagt merke til at de fleste fører sprøyta ganske fort, men alikevell virker det som t lakken dekker ganske bra, de lakkerer jo med bra overlapp, men det virker som at 2 sveiper over samme område holder til at det skal dekke.

 

Jeg må sveipe mange ganger over før at det dekker, og lurer på om jeg skal tørre å justere opp lakkmengden litt?.

 

Hvis jeg justerer opp lakkmengden, bør jeg øke luft trykket litt for å få riktig forstøvning av lakken?. (atomisering).

 

Per dags dato har jeg justert lakk mengde skruen ut helt til den første gjengen vises, slik som det stod i instruksjons boka.

 

Det kan vell egentlig være gunstig for en nybegynner å operere med en mindre lakkmengde enn en proff, hvis man har stor lakkmengde og plutselig beveger sprøyta ujevnt, så vil det vell slå mere ut på jevnheten, i værste tilfelle sig.

 

Kunsten er vell å lakke tjukt nok slik at lakken flyter utover og appelsin effekten forsvinner, man må vite hvor grensa går til at lakken begynner å sige.

 

En annen sak jeg lurer på, er hvor man skal starte når man lakkerer noe.

 

Bør man spraye over kantene først, for å sikre at dem blir dekt?.

Kan man justere ned sprøytebildet litt for å få det til å dekke fortere?. Eller, vil man ved å øke lakkmengden, som jeg sansynligvis bør gjøre, ikke trenge det?.

 

Hadde vært kjekt om noen kunne sagt noe om førings teknikker og slikt! :).

 

På forhånd takk!.

 

 

Joakim

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hvem som holder sprøyten.

 

Gjenerelt skal du ha lik avstand, som bredden på sprøytemønsteret.

Hastigheten bestemmes av visositeten. Du kan jo ikke la det renne :)

Det er desverre ingen fasit.

Alt etter hvilken lakk som er i, lufttemperatur bla bla bla

 

Noen farger dekker bedre en andre.

Selv om det er samme produsent.

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist du lakker med en god gammel tynner basert lakk, så krever de fleste produsentene at du legger 2 strøk i full flyt, men det er vist du jobber proff da ! vist du først bare legger ett tynnt lag først så får du frem mange reaksjoner, så slipper du at du får reaksjoner når du har lagt et 100% strøk ! men skal du ha et 100% strøk må jo alt harmonere ! jeg holder sprøyte ca 15-20cm unna objektet men farten på sprøyta må du prøve deg frem til selv. det er egentlig bare en trenings sak når du veit litt om saken :D

lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for replys! .

 

NSR160, hvis man justerer ned sprøyte bildet , så vil lakken dekke fortere på det området som bildet dekker, hvis man da holder sprøyta nærmere og i tillegg har lite sprøyte bildet, så blir det jo helt ræva.. ?.

:). Hvis sprøyte bildet er 5cm bredt, og man holder sprøyta like nært, så kan det jo ikke gå bra?.

Jeg syns bare det hørtes så pussig ut.. men du har sikkert rett, bare jeg som overdriver.

 

Det lureste er vell egentlig å prøve spraye, slik som man egentlig alltid skal gjøre, se hvor mye som skal til for at det renner.

 

Tomelitn, hva mener du egentlig med reaksjoner?. Appelsinhud?.

 

Hmm må finne noe mere jeg kan lakke.. .

 

Hvordan er det å lakke med metallic lakk?. Er det vanskeligere enn med vanlig tett farge?.

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med enkelte tynnerbaserte baselakker kan du få reaksjoner som koking når du legger første strøk i 100% flyt, dvs at basen reagerer med den gamle lakken, grunningen,

Appelsinhud kommer av for stor avstand, for rask sprøytebevegelse, for mye luft i forhold til matings mengde, feil sprøyte temp, for rask herder, ikke lagt god nok flyt.

 

Det kan også lønne seg og legge 3 strøk istedet for å mate for mye får å få full dekk med 2 strøk på en transparang farge.

Dei fleste farger/lakker har normal overlapping på 50%, mens noen krever 75% overlapp.

 

På metallic skal du være forsiktig med å justere inn sprøytebildet og med å gå altfor nært siden det forandrer nyansen på fargen, for nær =for mørk, for langt ifra = for lys

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grunna bilen min i går! Første gangen jeg prøvr sprøyta skikkelig.. tok si tid før en får nogen lunde teknikk!

 

Jeg fikk det ikke til å forstøve seg skikkelig før på rundt 2,5 - 3 bars trykk, Var også alt for gjerring, fløyt ikke godt utover mange plasser..

 

Enda var lakkmengden skrudd helt ut!! Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for replys! .

 

Tomelitn, hva mener du egentlig med reaksjoner?. Appelsinhud?.

 

Hmm må finne noe mere jeg kan lakke.. .

 

Hvordan er det å lakke med metallic lakk?. Er det vanskeligere enn med vanlig tett farge?.

 

 

reaksjoner kan man egentlig få fra alt mulig, så det er egentlig ganske viktig så slipper man mye ekstra arbeid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for replys! .

 

NSR160, hvis man justerer ned sprøyte bildet , så vil lakken dekke fortere på det området som bildet dekker, hvis man da holder sprøyta nærmere og i tillegg har lite sprøyte bildet, så blir det jo helt ræva.. ?.

:). Hvis sprøyte bildet er 5cm bredt, og man holder sprøyta like nært, så kan

 

For å sette det litt på spissen.

 

Om man legger sprøyten inntill bilen, blir det riper.

Alt innenfor rimelighetens grenser.m'm

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår