Gå til innhold

Pipelyder, kanskje hjullager?

Ranger emnet


thomasekeli

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som topic sier; jeg har en forferdelig pipelyd. Forekommer helst når jeg kjører sakte, svinger litt, og mest av alt når jeg svinger til venstre..

Ofte kan pipelyden komme når jeg bremser, mens noen ganger slutter det gjerne å pipe hvis jeg trør i et litt kraftig brems....

 

Har lurt på om dette kan være hjullagrene fremme, siden det piper så mye under kjøring, og ikke nødvendigvis bremsing..

 

Skal alltids finne frem til hva som er galt, vil jeg tro, men det jeg virkelig lurte på er om det er svære jobben å bytte hjullagrene fremme?

 

Hørte noe om at det var et lite hel.... på framhjulstrekte biler..?

 

Skal gå over bremsene i morgen/over i morgen, men uansett feilen hadde det vært gøy å vite om det er så vanskelig å bytte de hjullagrene fremme, slik som folk sier..

 

 

På forhånd; Takk for mange gode svar! :D

 

 

Mvh

 

Thomas

Her skulle det vært en link til min prosjekttråd. Men jeg har ikke hatt tid til å lage en prosjekttråd. Men det er tanken som teller, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som bremser det ja. Er ingen problem og bytte framhjulslager på bilen din. Spindlene må av og lagrene må presses ut. Hvis det er ønskelig så kan jeg godt legge ut en detaljert beskrivelse på hele prossesen:cool:

I just love 2 see their faces when they been whiped out by what they thaught was just a boy racer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som bremser det ja. Er ingen problem og bytte framhjulslager på bilen din. Spindlene må av og lagrene må presses ut. Hvis det er ønskelig så kan jeg godt legge ut en detaljert beskrivelse på hele prossesen:cool:

 

Ok. Har bare hørt at det er litt av drittjobb å få presset ut og inn igjen de lagrene?

Jeg hadde satt utrolig stor pris på om du kunne lagt ut en detalsjert beskrivelse på hele prossesen! :) da er det nemlig bare å trø i gang! ;)

 

Når hjullageret er gåen merker du det i svinger som du nevner over, lyden er ikke til å unngå.

 

Om det er hjullageret, må du uansett ha ny forstillingskontroll.

Har hatt samme prob, måtte vel ut med 3 laken...

 

3 høvdinger?? Men da tok du hele jobben på verksted, da? Har hatt litt lyst til å prøve på dette selv... Men har kvia meg litt etter at jeg ble advart om at det å presse ut og inn igjen de lagrene er så pass vanskelig... :-/

Hva slags verksted(?) fikk du gjort jobben på til den summen, da?

Her skulle det vært en link til min prosjekttråd. Men jeg har ikke hatt tid til å lage en prosjekttråd. Men det er tanken som teller, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når et hjullager går så piper det vanligvis ikke da romler det. Men om du fortsetter å bare kjøre og kjøre så kan det nok oppstå andre lyder også ja. Du trenger ikke å ta forstillingskontroll etter å ha skifta lager. For og kontrollere evntuelt sjekke et lager er det bare og snurre på hjulet og lytte etter ulåter så kontrollere det for slakk. Hjula må da selfølgelig være avlasta.

 

For og bytte Framhjulslager på Polo 6n går du fram på følgende måte:

 

Jekk opp bilen ta av hjulet løsne sentermutter på drivledd NY mutter medfølger. Ta av calipper endeledd bærekule og ledning til ABS om du har det da. Så løsner du fjærbein fra spindel merk deg gjerne åssen denne står da det er litt justeringsmuligheter der. Så vips så har du spindelen av bilen du tar da av bremseskjoldet. Legger spindelen i pressa og presser navet ut av lageret. Du kommer da til en låsering denne tar du av også kan du presse hele lageret ut av spindelen. Så presser du det nye lageret inn i spindelen monterer på NY låsering som medfølger. Det hender gjerne også at inneringen på det gamle lageret sitter igjen på navet. For og få det av må du ta av ABS kransen også kan du ta en meisel og slå ut inneringen eller presse det ut, alt ettersom det sitter. Så setter du på ABS kransen igjen og presser navet inn i det nye lagert som nå allerede står på spindelen.

Så setter du på bremseskjoldet & Voila så er spindelen klar for montering på vogna:cool:

 

Nå vet jo ikke jeg noe om dine mekaniske kunnskaper menne du får skrike ut om det er noe som var uklart i beskrivelsen. Er en stor fordel med luftverktøy tilgjenglig men absolutt ikke påkrevd. Du må også ha en 30mm 12 kant pipe for å løsne muttern på drivleddet. Tok også utgangs punkt i en polo med ABS tror det var de første i 95 som ikke hadde det. Men ble vel standard i 96.

 

Lykke telcheers

I just love 2 see their faces when they been whiped out by what they thaught was just a boy racer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann! Se her, ja! Så flott! Full pakke her :D

Det satte jeg enormt stor pris på! Tusen takk :) :)

 

Mine mekaniske kunnskaper kunne for all del vært bedre.. Men jeg får spørre fatter'n om hjelp, han er utdanna lastebilmekaniker så noe må han da kunne hjelp med! Hehe

Ellers er det jo bare å kaste seg ut i det! ;)

 

Nok en gang; Hjertelig takk for hjelpa så langt! Så får vi se hvordan dette går...! ;)

Her skulle det vært en link til min prosjekttråd. Men jeg har ikke hatt tid til å lage en prosjekttråd. Men det er tanken som teller, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår