Gå til innhold

Laderoblemer, dynamo som er problemet?

Ranger emnet


sthol

Anbefalte innlegg

Har til en viss grad noe ladeproblemer på min '97 Opel Vectra CD 1.8

 

For 3 uker siden var bilen plutselig helt tom for strøm etter 2 timer med litt rengjøring og småfiksing innvendig. (stått med dører åpne og da tenner 7 lys inne i bilen, men tror disse kutter etter en stund..?)

Synes det var lite som skulle til for å tømme batteriet og tenkte at da var det vel dårlig. Målte voltstyrken som var veldig lav. Ladet litt og målte igjen og den hadde økt voltstyrke betraktelig. Målet også at med motoren igang ladet dynamoen: volt øket fortsatt. (hadde ikke mulighet til å måle ampere da.) Fikk målet syremengden/syrekvalitet etter en hel natt lading og alle celler var veldig ulike så jeg byttet dermed batteriet som stod i -var på 44Ah (ikke originalt batteri, men så ut som det var en del år). Kjøpte meg et 62Ah batteri av typen Sonnak. Dette hadde et "øye" på toppen der man kan se status på batteriet: Ved grønn farge i øyet er batteriet i orden, ved sort må det lades, og ved hvitt må batteriet repareres står det. Øyet var grønt ved montering for 3 uker siden.

 

I går skulle vi skifte ojle og oljefilter og når jeg hadde åpnet panseret ser jeg tilfeldigvis med på batteriet som nå viste sort farge i øyet (=batteri må lades). Skjønner ikke helt hvorfor dette skulle være nødvendig. Fikk målet syremenge/kvalitet og da var det nederst på det gule, nesten på rødt. Men alle celler var veldig jevne. Volt lå på ca 12.5 som hvilespenning, ca 13 når motoren var igang, altså lader dymanoen tenker jeg. Fikk også målet ampere, og med bare lys på og da lader den med ca 20 amperer tror jeg det var. Guffer på alt som er - langlys, grøftelys, tåkelys, varmetråder, setevarmere, varmeapparat - og da ladet den med 80-85amp på litt turtall. Man hører også at dynamo lager mere motstand, blir litt hvinelyd. (trodde egentlig jeg hadde 70amp dynamo, men må vel være 100 siden den lader opp mot 85amp?)

 

Altså dynamo lader bra etter måligene å bedømme, dette var med bilen i ro i garasjen.

Likevel har væske i batteriet falt ned på gult nivå (rett over den røde streken på måleren) og dette på bare 3 uker..

Når dynamoen blir nødt å lade mere ved at jeg f.eks setter på varme i bakruta og speil så lager den litt hvine-lyd, dette _tror_ jeg ikke den gjorde før, lagt merke til det de siste par ukene.

Holder den på å ta kvelden?

Målte 12.5V hvilespenning i går. er vel nesten 14V nå etter en helt natts lading, men gikk ned litt etter bilen hadde gådd litt. Regner med 14V er for mye hvilespenning likevel..

Testet også å ta av kabelen fra minuspolen og dytte denne borti selve polen flere ganger for å se etter gnister for å vite om det er noen forbrukere på som stjeler strøm også når motoren ikke er i gang. Med ble sjelden gnister, bare bitte bitte litt av og til. Er vel pga klokke og slikt skal huske tid/dato/kjørecomputerverdier..

 

Så holder dynamoen på å ta kvelden selv om den lader med 85amp med masse belastning? Lader jo fint nå, men kan det være at den fusker innimellom? Ladelampen i dashen lyser forresten normalt, kun når tenning er på før motoren starter, ellers lyser den ikke. Er jo den hvinelyden som kommer når jeg slår på varmetrådene..

Noe må jo være årsaken til at batteriet var på tur til å bli utladet, helt nytt batteri, brukt 3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til en viss grad noe ladeproblemer på min '97 Opel Vectra CD 1.8

 

For 3 uker siden var bilen plutselig helt tom for strøm etter 2 timer med litt rengjøring og småfiksing innvendig. (stått med dører åpne og da tenner 7 lys inne i bilen, men tror disse kutter etter en stund..?)

Synes det var lite som skulle til for å tømme batteriet og tenkte at da var det vel dårlig. Målte voltstyrken som var veldig lav. Ladet litt og målte igjen og den hadde økt voltstyrke betraktelig. Målet også at med motoren igang ladet dynamoen: volt øket fortsatt. (hadde ikke mulighet til å måle ampere da.) Fikk målet syremengden/syrekvalitet etter en hel natt lading og alle celler var veldig ulike så jeg byttet dermed batteriet som stod i -var på 44Ah (ikke originalt batteri, men så ut som det var en del år). Kjøpte meg et 62Ah batteri av typen Sonnak. Dette hadde et "øye" på toppen der man kan se status på batteriet: Ved grønn farge i øyet er batteriet i orden, ved sort må det lades, og ved hvitt må batteriet repareres står det. Øyet var grønt ved montering for 3 uker siden.

 

I går skulle vi skifte ojle og oljefilter og når jeg hadde åpnet panseret ser jeg tilfeldigvis med på batteriet som nå viste sort farge i øyet (=batteri må lades). Skjønner ikke helt hvorfor dette skulle være nødvendig. Fikk målet syremenge/kvalitet og da var det nederst på det gule, nesten på rødt. Men alle celler var veldig jevne. Volt lå på ca 12.5 som hvilespenning, ca 13 når motoren var igang, altså lader dymanoen tenker jeg. Fikk også målet ampere, og med bare lys på og da lader den med ca 20 amperer tror jeg det var. Guffer på alt som er - langlys, grøftelys, tåkelys, varmetråder, setevarmere, varmeapparat - og da ladet den med 80-85amp på litt turtall. Man hører også at dynamo lager mere motstand, blir litt hvinelyd. (trodde egentlig jeg hadde 70amp dynamo, men må vel være 100 siden den lader opp mot 85amp?)

 

Altså dynamo lader bra etter måligene å bedømme, dette var med bilen i ro i garasjen.

Likevel har væske i batteriet falt ned på gult nivå (rett over den røde streken på måleren) og dette på bare 3 uker..

Når dynamoen blir nødt å lade mere ved at jeg f.eks setter på varme i bakruta og speil så lager den litt hvine-lyd, dette _tror_ jeg ikke den gjorde før, lagt merke til det de siste par ukene.

Holder den på å ta kvelden?

Målte 12.5V hvilespenning i går. er vel nesten 14V nå etter en helt natts lading, men gikk ned litt etter bilen hadde gådd litt. Regner med 14V er for mye hvilespenning likevel..

Testet også å ta av kabelen fra minuspolen og dytte denne borti selve polen flere ganger for å se etter gnister for å vite om det er noen forbrukere på som stjeler strøm også når motoren ikke er i gang. Med ble sjelden gnister, bare bitte bitte litt av og til. Er vel pga klokke og slikt skal huske tid/dato/kjørecomputerverdier..

 

Så holder dynamoen på å ta kvelden selv om den lader med 85amp med masse belastning? Lader jo fint nå, men kan det være at den fusker innimellom? Ladelampen i dashen lyser forresten normalt, kun når tenning er på før motoren starter, ellers lyser den ikke. Er jo den hvinelyden som kommer når jeg slår på varmetrådene..

Noe må jo være årsaken til at batteriet var på tur til å bli utladet, helt nytt batteri, brukt 3 uker.

 

"Normal" ladespenning ligger på litt 0ver 14volt uten masse forbrukere. Et oppladet og bra batteri har en kvilespenning på 12,6volt.

Det virker som om det er noe som stjeler strøm,enten på pluss siden eller minus siden av kretsen. Sjekk dette med en fluke/multimeter,ta av batteripolen og mål mellom batteripolen og batterikontakten på kvar pol. Då finn du forbruket. At dynamoen lager litt ekstra lyd ved mangen forbrukerer påslått kan være den økte indre motstanden(går tyngre).

 

Happy hunting for el-feil:puke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fant du ut av dette STHOL?

 

Har samme problemet på min, har nettopp skiftet til ny 90A Dynamo (gammel 65A) og et nytt 68A batteri (gammelt 54A), har samme type Synnak batteri med slik indikator.. Denne falt fra grønt (100%) til svart (50%) etter ca halv times kjøring.. Har ikke hatt tid ennå til å leite etter hva som evt tapper strøm, men noe må det jo være.. :wonder

86 VWGolf2 1.6 cl --> Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har egentlig ikke funnet ut av dette.

Jeg hadde jo lading på batteriet to netter på rad, da kom det opp til grønt igjen, og etter det har jeg hatt masse langturer så da har det jo fått ladet veldig masse igjen. Får se når ferie og slikt er over og det blir masse småkjøring igjen om det samme skjer. Er jo for dårlig om batteriet skal tape seg i strøm selv om jeg bare bruker den til/fra jobb og butikken +litt "råning" av og til :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår