Gå til innhold

skifte av reg reim

Ranger emnet


D-1

Anbefalte innlegg

Hei hei. fruen har altså en 92 mod vectra med en 2.0I 16 ventiler OHC motor som jeg skulle ha fått skifta reg reim på. Noen som har en link til,eller som kan skrive en step by step forklaring på hvordan jeg skal gå frem for og gjøre dette på denne modellen? Selv er jeg ikke så inne på Opel mekking,så da hører jeg litt her med dere som sannsynligvis har mye mer peiling på Opel enn det jeg har

 

 

Vidar

itj sant

Skrapbil med mange farger snart renovert til vidunder bil med samme farge! he he.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat fra http://www.calibra.no;)

 

Skifte registerreim 16v/C20XE

 

Denne jobben tar deg ca 1 time fra start til stopp.

 

Du trenger følgende verktøy:

Umbraco bits til momentnøkkelen som bygger lite.

Stålbørste

Diverse umbraco nøkler

 

Kjøp deg ett registerreim sett. Da skal strammehjul og løpehjul følge med.

Du burde og bytte boltene i både løpehjulet og strammehjulet da en del faktisk har fått havari pga disse knekker.

Vannpumpa kan være vrien å få løs, men her er slegga din venn :)

 

Par tips før du starter:

Koble fra minus polen på batteriet.

Ikke vri veiva eller kammene når reima er demontert. Det kan føre til at ventilene kræsjer med stemplene og det KAN være fatalt.

Skru ut tennpluggene for å lette vridning av motoren.

Vri alltid motoren i den naturlige retning så lenge ingenting annet er beskrevet.

IKKE vri motoren etter kamhjulene.

Sjekk moment på alle bolter du skrur til.

 

1. Start med å jekke opp bilen og skru av hjulet på passasjer siden.

 

 

2. Demonter luftfilter og luftmengdemåler.

3. Demontert Dynamo og Servoreim

4. Demonter registerdekselet

 

 

5. Vri veiva til nedre reimhjul står på merket sitt.

6. Skru ut de 6 braco boltene som holder nede reimhjul. Disse kan være så tilgriset at du ikke ser de. Bruk stålbørsten for å rense de før du begynner å skru.

 

 

7. Løsne strammehjulet og ta det helt av.

 

 

8. Løsne løpehjulet og ta det helt av.

9. Ta av reima.

10. Pass på å hive reima, løpe og strammehjulet med en gang så du ikke forveksler de med de nye.

11. (Valgfritt) Skru løs de tre skruene på vannpumpa og løsne denne.

12. (Valgfritt) Sett inn ny vannpumpe og sørg for at pakningen kommer riktig på plass. Skru til boltene. (Sjekk riktig moment i Haynes)

13. Sett på det nye løpehjulet med ny bolt. Stram bolten med moment (sjekk Haynes)

14. Tre på den nye reima på nedre reimhjul og sett på ytre reimhjul. Lurt å bruke nye bolter her. De skal strammes med 20nm. Pass på at veiva fortsatt står på merket sitt.

15. Tre reima opp langs løpehjulet og over kammene. Pass på at den er stram hele veien her.

16. (Kan kreve ett par ekstra hender). Tre reima over vannpumpa og sett på stramehjulet og entre skruen.

17. Holdt igjen kammene forsiktig og vri veiva forsiktig slik at all eventuell slakk blir tatt opp på strammehjul siden (venstre på illustrasjonen).

18. Stram opp strammehjulet og skru til med moment.

19. Sjekk at allt fortsatt står på merkene sine.

20. Dra motoren en runde på veiva og se at allt fortsatt står på merkene sine.

21. Ta av ledningen fra coilen til fordeleren og dra den noen runder på starteren.

22. Montert ledningen og start bilen opp. Allt skal være perfekt nå :)

23. Monter registerdeksel

24. Monter servo og dynamoreim.

25. Monter luftfilter og LMM

26. Monter hjulet og jekk ned bilen.

27. Klar for 60 000 nye KM.

opel zafira opc 2007

opel vectra stv 20 DTH 1997

opel calibra 20 i 16v 1991

http://www.calibra.no/showcase.aspx?id=533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du.Genial forklaring.nå skal dette gå som en lek. he he. tusen takk ja. Må vell sørge for at bilen hennes lever litt lengre enda da. Virker liksom som at når en først har startet på skifte av deler så kommer det mye mere i tilegg som vill bli skiftet ut. har skiftet manifold pakningen nettopp,så måtte plutselig opphengskulene skiftes,gjorde dette.Så måtte jeg skifte drivknute på venstre siden,gjorde dette.så gjikk det en liten uke så måtte jeg skifte drivknuten på andre siden også. Og nå er det da altså reg reima sin tur. Blir jo snart som ny denne bilen. he he...

itj sant

Skrapbil med mange farger snart renovert til vidunder bil med samme farge! he he.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår