Gå til innhold

Portet kontra lukket kasse

Ranger emnet

TrustNo1

Anbefalte innlegg

Jeg driver for øyeblikket å bygger stereo i min MR2 mk2. Ikke en bil man har all verden av plass i, men jeg tenkte å utnytte hver cm ved å bruke glassfiber på mest mulig.

Sub'n skal bestå av 8" elementer, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvordan jeg skal bygge den. Valget står mellom 6x 8" elementer i lukket kasse, eller 4x 8" elementer i porta kasse.

Det er meget begrenset med plass, så dersom jeg bygger porta, vil den muligens bli en tanke for liten.

Derimot med lukket så skal jeg fint få plass til nok volum for 6 elementer, da disse ikke krever mye kassevolum.( RF HX2)

Forsterkerkraft har jeg uansett nok av, da dette skal drives av en RF T20001 på 2000W rms.

Noen forslag på hva som vil spille best?

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg den rette på å svare på dette spørsmålet, men jeg prøver meg.

Du vil jo få forskjellig kurve på hz-skalaen med portet og lukka. Så det blir vel kanskje en smak-sak, og hvordan musikk du hører på. Jeg foretrekker alltid portet, da er som regel de dypeste tonene mer representert enn i lukka. Men 6 elementer er jo mye fetere bygg å se på, kontra 4 ;)

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dypeste tonene kan potensielt sett fås fra en lukket konstruksjon, det som ofte misforståes som dypåbass i porta kasser er rånedunken rundt 50Hz - 60Hz. Ramler kassa noe særlig under tuningfrekvensen synker lydtrykk og bassgjengivelse til et minimum ganske raskt.

En lukket kasse er, når den er riktig konstruert, mer presis, trøkker mer og gir bedre lydkvalitet. Det eneste en får med en porta kasse i mine øyne er heving i lydtrykk og den velkjente rånehumpen i området 50 - 70 Hz som alle fjortiser

blir så imponert over :P

Prøver en å få en normal porta kasse til å spille f.eks 16Hz kan en ronere elementet totalt om en gir på for mye, men i lukka kasse kan det være rett gøy :D

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hevingen av lydtrykket i en porta kasse kommer jo ofte av at den peaker på en frekvens, og at den trenger bare halvparten av effekten for å spille like høyt som en portet (sånn teoretisk omtrent)

Så du vil jo klart få mer trøkk med 4 stk i portet enn 6 stk i lukket med samme forsterker. Men du vil få ett gjevnere trøkk over hele frekvensområdet med lukket fremfor portet.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurven jeg fikk på de to ulike løsningene ser slik ut http://trustno1.kicks-ass.net/kurve.JPG

For meg ser det egentlig ut til at portet blir vesentlig bedre uansett. Lukket er ikke bedre før under 20hz, og da har det vel svært lite å si.

Men da er spørsmålet: Dersom jeg lager en kasse som i utgangspunktet skal være 3 stk i lukket, hva skjer om jeg da dytter to porter i denne for å teste? I utgangspunktet så er jo kassen da alt for liten for 3 elementer med port. Vil den spille like bra som to elementer med port (som da blir omtrent riktig), eller vil den faktisk spille dårligere med tre elementer enn to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Da var bygget mitt nesten ferdig, og kassen ble endel mindre enn jeg først hadde planer om. Jeg startet med å lage en relativt stor kasse, men følte ikke at den noe snodige konstruksjonen ble solid nok, og valgte å kutte bort endel slik at jeg fikk en mindre, men mer kompakt og stiv kasse.

Vanskelig å regne nøyaktige mål, men den ligger på mellom 30 og 35 liter vil jeg tro.

Elementene mine ble 2x kicker solobaric L7 8" i hver kasse. Jeg er fortsatt litt i tvil på om jeg skal kjøre porta eller lukket kasse. Anbefalt minimumsmål for lukket kasse for to elementer er ca 37 liter. Hvilke problemer vil det by på om jeg porter kassen og den egentlig er noen liter for liten?

Jeg vurderer også å eventuelt legge portene på utsiden av kassen for å spare innvendig volum, er dette noe som kan fungere greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider