Gå til innhold

Hjelp.. montering av demper m\fjør forran

Ranger emnet


høggeren

Anbefalte innlegg

Du treng en kuleleddavdrager dersom kuleledda er nagla i berearmene. Og NB! Det er ikkje sikkert det er alle avdragere på markede det er plass til. Eg måtte kjupe Wurth på min bil og det var så vidt det var plass til å få inn den.

Dersom kuleledda kan skruast fra enten fjørbeina eller berearmene er ikkje dette noke stress.

 

Så treng du kanskje ein spessialnøkkel for å skru fast "lokket/mutteren" (som støtdemperakslingen stikk ut av) på fjørbeinet. Denne nøkkelen kan du sveise til sjøl alt etter korsen "mutteren" på støtdemperane dine er laga".

Eller du kan bruke ei rørtang, men 1: det blir stygge hakk i mutteren 2: eg skal mobbe deg dersom tanga glepp og du riper opp demperakslingen og 3: du aner ikkje kva moment du har dratt åt med.

 

Og så treng du enten eit spessialpipesett for montering av støtdempere eller ein kråkefot og det verktøet som passer i enden av demperakslingane (dette kan vere unbrako, pipe, etc. alt etter produsent)

Dette for å halde akslingen still medan du strammer mutteren.

Er du riktig heldig har du plass til å stramme åt mutten med fastnøkkel, men da har du ikkje anledning til å dra åt med nøyaktigt moment.

Til nød kan du skru åt mutteren med pneumatisk muttertrekker, men dette er ikkje anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, gløymte eg å skrive fjørklemmer. Sorry, prøvde ikkje å drepe deg.

 

Viss fjører og dempere kommer ferdig montert treng du ikkje fjørklemmer for å montere. (Er det coilovers det er snakk om?)

På somme biler står fjørbeinlageret igjen i tårnet når du løyser mutteren på støtdemperakslingen. På andre følger fjørbeinlageret med.

Dersom fjørbeinlageret står at i tårnet må du ha fjørklemmer for å løyse fjørbeina fra tårna. Eller så må du løyse mutrane som står rundt fjørbeinlageret for at det skal føle med ned og holde fjøra til fjørbeinet medan du løyser det fra tårnet.

Det spørs altså om du har justering for camber på tårnet eller ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår