Gå til innhold

SRS-varsellampe lyser

Ranger emnet


larsverm

Anbefalte innlegg

Nå har varsellampen for airbagen begynt å lyse. Dette betyr åpenbart at noe er galt, men det skal vel ikke bety at den står i fare for å eksplodere...?

 

Det står et sted at airbagen bør kontrolleres eller skiftes ut etter ti år. Jeg tviler på at det har blitt gjort. Er dette dyrt å ordne?

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du mekke på airbag/airbag ratt så må du ta av batteripolen og vente et par min..den lampa di er bare ei feilmelding på airbagen, hva som helst kan være galt liksom..ledning, hjerne, pakka+++ uansett hva som er feil med airbagen så lyser den lampa. kan være stor feil, kan være liten feil!få bilen på verksted! ikke noe fare for at den skal eksplodere, den har innebygd en sikkerthets krets!

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg får meddele publikum hvordan dette gikk:

 

Diagnoseenheten hadde registrert en forhøyet motstand et sted, som altså kunne tyde på dårlig kontakt. Men nå er feilmeldingen "nullet ut", og det røde lyset har ikke kommet tilbake igjen - ennå. Man kan jo håpe på at det er en "tilfeldighet"...

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta deg en tur på volvo.. de veit nok mye om hvor den forhøyee motstanden ligger. sannsynligvis i en kontakt nær fukt (gulvet) eller slepekontakten bak rattet.

 

siden du har airbag bør du faktisk investere litt i å beholde den. det er ekstra sikkerhet men du kan bli drept om du utløser den ved uhell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forøvrig et verksted som er spesialist på "bilelektrisk" som ordnet og vurderte dette, så jeg synes ikke jeg burde ha grunn til å frykte at airbagen flyr i nesen på meg i utide.

 

En annen sak er at sikkerhetsbeltevarsleren ikke alltid er "konsekvent" - finnes det kontaktpunkter mellom disse systemene som kan påvirke hverandre på noen måte...? (Evt en skummel tanke...?)

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytte airbag på nye type V70 i forrige uke. Denne satt da på siden i forsetet. Tok den ut, monterte ny.

 

Så kom det artige, vi som driver på verkstedet er pålagt å "ødelegge" airbagen før vi kaster den slik at den ikke kommer i fare for de som tømmer søppel osv hvis den er ladd og skulle gå av.

 

Da er det bare å finne en skøtledning og kople den til bagen og putte den på 230V anlegg. PANG! Sprenger greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår