Gå til innhold

Kaskoforsikring og tid

Ranger emnet

Javel

Anbefalte innlegg

Spørsmål til noen som evt har peiling:

Om man har fått noen små bulker/skjevhet i bildører på grunn av at kraftig vindkast rev den ut av hånda på deg, hvordan kan man forvente at en forsikringsvurdering vil bli? Må man regne med bonustap?

Har det noe å si hvor lenge etter det skjedde man sier i fra i sånne tilfeller, noen spesielle grenser der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Nå har jeg forsikring i gjensidige, og er Naf medlem. Da har de en ordning at du slipper å betale egenandel en gang pr. år, men det er visst visse unntak.

Og så har de noe som heter "alltid bil". Det betyr at Naf overtar bilen, du får en leiebil i ubegrenset tid, og Naf tar seg av alt og leverer deg bilen når den er etterkontrollert og ferdig.

Om alt dette vil gjelde, men jeg får bonustap, vil jeg vurdere å kanskje ta det på forsikringen.

Men om jeg ringer forsk. selskapet og melder dette, så blir det vel en forsikringsak uansett. Går det an å melde inn en skade, og så trekke seg om man synes selskapets avgjørelse blir for dårlig?

Siden jeg har denne ordningen, tenkte jeg på om det kanskje kunne være en idé å først stikke innom Naf og høre litt med dem hva de mener?

Vet ikke om jeg kan regne det som småskade, for det blir vel enten bytte av hele dørene eller mye lakkeringsarbeid. Kanskje jeg skulle høre med et uavhengig karosseriverksted også først?

Men det var dette med tiden jeg lurte mest på egentlig. Noen som har peiling på det, hvor lenge en kan vente før man melder en sånn skade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Nå har jeg forsikring i gjensidige, og er Naf medlem. Da har de en ordning at du slipper å betale egenandel en gang pr. år, men det er visst visse unntak.
Ved medlemskap i NAF får du redusert egenandel med 4000, en gang pr år. Har du derimot 75% på 6. år kan du ha en kaskoskade uten engenandel. Husk at ved bonustap bruker du flere år på å komme deg opp på samme nivå igjen.

Og så har de noe som heter "alltid bil". Det betyr at Naf overtar bilen, du får en leiebil i ubegrenset tid, og Naf tar seg av alt og leverer deg bilen når den er etterkontrollert og ferdig.

Er nok ikke ubegrenset tid, max 10 dager. Men gjensidige vurderer hvor lenge man trenger leiebil i forhold til rep.tid. I ditt tilfelle er bilen kjørbar og du får leiebil i den tiden bilen er på verksted. Kan nok tenke meg at i dette tilfellet blir det 3 dagers arbeid på bilen.

Har selv en tilsvarende lakkskade, som desverre gikk på kaskoen, med en merkostand på forsikringen på 22000. Sjekk: http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/4350496.html

VW golf V 1.9TDi Sportline-05

x BMW 320d-01

x Nissan Primera SRi-97 (R.I.P.)

x Nissan Primera "gt"-98

x Nissan Sunny 1.4lx-92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved medlemskap i NAF får du redusert egenandel med 4000, en gang pr år. Har du derimot 75% på 6. år kan du ha en kaskoskade uten engenandel. Husk at ved bonustap bruker du flere år på å komme deg opp på samme nivå igjen.

Er nok ikke ubegrenset tid, max 10 dager. Men gjensidige vurderer hvor lenge man trenger leiebil i forhold til rep.tid. I ditt tilfelle er bilen kjørbar og du får leiebil i den tiden bilen er på verksted. Kan nok tenke meg at i dette tilfellet blir det 3 dagers arbeid på bilen.

Har selv en tilsvarende lakkskade, som desverre gikk på kaskoen, med en merkostand på forsikringen på 22000. Sjekk: http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/4350496.html

(ved "alltid-bil" ordningen tror jeg man har leiebil hele tiden..Naf tar seg av alt)

Takk for den du, det tror jeg kanskje avgjør saken - at jeg ikke bruker kaskoforsikringen på dette her

Har allerede bare 50 %, og vil nødig gå ned igjen. Den FBI artikkelen sa jo sitt.

Nå er det bakdøra(varebil) det er kommen en "kink" som gjør at den må presses litt ekstra for å gå igjen, Man kan se kinken(se bilde 2), men det tok faktisk noen dager før jeg oppdaget den selv :rolleyes:

Og så tenker jeg litt på det; at om jeg tar det på forsikringen..og så får jeg en bil pang i ræva litt senere, sånn at alt likevel ble bortkastet. Tror jeg bare lar den være..

Så var det en liten flikk i kanten på førerdøren( ja 2 dører altså, burde jo unngått den ene selvsagt :rolleyes:). Slipte det litt ned og flekket over det tidligere, men det ser litt stygt ut synes jeg (bilde1). Kan kanskje snakke med et verksted som gjør det ganske rimelig (rett i neven) om å ta det. Bakdøra må vel antagelig byttes, men kan jo høre med dem, og evt noen andre versteder hva de sier..

doer1.jpg

doer2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider