Gå til innhold

Hva irriterer deg mest i trafikken?

Ranger emnet


Gjest Volvo_gutten

Anbefalte innlegg

Dem som irriterer seg over syklister og mopeder i trafikken har jo veldig lite å klage over. Skaff dere en bil som går bedre så dere klarer å kjøre forbi da, men hvis dere ikke klarer å gire, clutche, gasse og ratte samtidig så skjønner jeg det kan bli litt vanskelig.

Tøffe i kjeften er dere men vet ikke konsikvensene hvis dere kjører ned en myk trafikant.

Så en syklist som ble påkjørt for 3 uker siden av en svimmel yrkes sjåfør

som ikke overholdt vike plikten sin,det gikk forholdsvis bra med syklisten, brak gragebeinet og en kraftig hjernrystelse.

Lappen til sjåføren blei tatt på stedet, jeg stod der som vitne og fortalte det som hadde skjedd.

Hadde ikke mye til overs for han som kjørte bilen, han påstod at han ikke hadde sett noe pga sola. Håper han ikke får igjen lappen med det første:iconsm

 

jeg er yrkessjåfør selv (lastebil) og tro meg, det er mange ganger man sitter der, har sola inn gjennom panorama vinduet og ser knappe driten foran deg azza! og da ska det en del til for å se en syklist som kommer fra siden, når man i tillegg konser seg for å ikke kjøre på noen foran deg!

at han ikke holdt vikeplikten kommer av det at han ikke så syklisten! så hadde han sett han, så hadde han stoppet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg er yrkessjåfør selv (lastebil) og tro meg, det er mange ganger man sitter der, har sola inn gjennom panorama vinduet og ser knappe driten foran deg azza! og da ska det en del til for å se en syklist som kommer fra siden, når man i tillegg konser seg for å ikke kjøre på noen foran deg!

at han ikke holdt vikeplikten kommer av det at han ikke så syklisten! så hadde han sett han, så hadde han stoppet!

 

 

Dette du sier stemmer med mange men ikke med alle dessverre.

Det er kommet endel/noen lastebil førere som gir faen, som blant anna legger seg til høyre fil kun når noen skal inn på motorvei. Greit, en skal liksom holde høyre fil, men når en først ligger i venstre, og kommer til en påkjøring, og noen skal inn på veien, så kan en da holde venstre fila 400m til.

Det gjør jo mange av bilistene oven for lastebiler som skal på motorveien.

(desssverre en del bilister som gjør det samme som jeg hevder en del lastebil førere gjør) :wonder Kanskje det er samme folka?? Bare noen ganger i jobb, andre ganger i fritiden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem som irriterer seg over syklister og mopeder i trafikken har jo veldig lite å klage over. Skaff dere en bil som går bedre så dere klarer å kjøre forbi da, men hvis dere ikke klarer å gire, clutche, gasse og ratte samtidig så skjønner jeg det kan bli litt vanskelig.

Tøffe i kjeften er dere men vet ikke konsikvensene hvis dere kjører ned en myk trafikant.

Så en syklist som ble påkjørt for 3 uker siden av en svimmel yrkes sjåfør

som ikke overholdt vike plikten sin,det gikk forholdsvis bra med syklisten, brak gragebeinet og en kraftig hjernrystelse.

Lappen til sjåføren blei tatt på stedet, jeg stod der som vitne og fortalte det som hadde skjedd.

Hadde ikke mye til overs for han som kjørte bilen, han påstod at han ikke hadde sett noe pga sola. Håper han ikke får igjen lappen med det første:iconsm

Tipper lastebilsjåføren ønsket å kjøre syklisten ned :ass

 

Tenk nå litt menesklig da.

Hadde syklisten sett denne lastebilen og ikke fått øyekontakt med han kunne jo syklisten bremset. Syklistene står jo bare på sin rett hele veien jo.

Når man kommer på en sykkel i trafikken er man jo bare en liten gelè klump.

Bør jo være forsiktig da istedet.

 

Trangsynte folk

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper lastebilsjåføren ønsket å kjøre syklisten ned :ass

 

Tenk nå litt menesklig da.

Hadde syklisten sett denne lastebilen og ikke fått øyekontakt med han kunne jo syklisten bremset. Syklistene står jo bare på sin rett hele veien jo.

Når man kommer på en sykkel i trafikken er man jo bare en liten gelè klump.

Bør jo være forsiktig da istedet.

 

Trangsynte folk

 

Får du sola i øya skal du ikke kjøre. Så denne bilisten stiller ikke sterkt i en eventuell sak. Søker du øyekontakt med alle i trafikken?

“Thank god there’s no 48-hour race anywhere in the world, because chances are nobody could beat Porsche in a 48-hour race. They’re probably the only cars in the world that would stand-up for something like that.”

 

Carroll Shelby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- folk som kjører med langlys/tåkelys bak midt på dagen! heeeelt utrolig!!!!

 

Tåke-/kurvelys (avhengig av hvem man spør...) irriterer meg, men ikke nødvendigvis midt på dagen. Problemet er når det er mørkt og folk bruker dette i tillegg til kjørelysene.

 

For mange er ikke dette et problem, men jeg føler at det blender. Er det i tillegg vått på veien slik at man får refleksjoner i veibanen fra det blir det ennå værre.

 

Og trafikkfarlig er det også for de som kjører med dette. Tåkelys+parklys er lovlig i dagslys, men enkelte kjører med det også i mørket, noe som reduserer sikten særdeles mye samtidig som fører flytter fokus til like foran bilen. Samme gjelder for så vidt også med kjørelys+tåkelys, men ikke i like stor grad vil jeg tro. Med at det blir opplyst like foran bilen "ødelegger" man også det naturlige mørkesynet, dvs. at øynene tilpasser seg til at det er mørkt.

 

En del SUVer har åkelysene såpass høyt også at det blender ekstra når de har det i tillegg til kjørelys. Ellers skulle man nesten tro at f.eks. Toyota Rav4 ble levert fra fabrikk med tåkelysene påslått og bryteren gjemt vekk :-|

 

(har hatt lappen i over ti år nå, og kun EN gang har jeg hatt behov for _tåke_lysene pga. det var så tett tåke... kjørte da i 30-50 km/t fra Gardermoen til Oslo...)

--

CM

06 VW Touran TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

clasm skrev: en del SUVer har tåkelysene såpass høyt også at det blender ekstra når de har det i tillegg til kjørelys.

 

Grøfte lys blir også justert i % sånn som kjøre lys. Jo høyere lysa står mere ned lyser dem. Så da skjønner jeg ikke hvordan grøfte på suver kan blende deg mer? Hvis det er gamle biler med etter montert grøfte lys som ikke er justert skjønner jeg at dem kanskje dem kan blende. Men det å bli blendet av grøfte lys har jeg aldri opplevd. Har du prøvd å ikke stirre i lysa til den som kommer mot deg?

“Thank god there’s no 48-hour race anywhere in the world, because chances are nobody could beat Porsche in a 48-hour race. They’re probably the only cars in the world that would stand-up for something like that.”

 

Carroll Shelby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøfte lys blir også justert i % sånn som kjøre lys. Jo høyere lysa står mere ned lyser dem. Så da skjønner jeg ikke hvordan grøfte på suver kan blende deg mer? Hvis det er gamle biler med etter montert grøfte lys som ikke er justert skjønner jeg at dem kanskje dem kan blende. Men det å bli blendet av grøfte lys har jeg aldri opplevd. Har du prøvd å ikke stirre i lysa til den som kommer mot deg?

 

Om disse lysene på en del modeller er felt så mye nedover kan vel diskuteres. Det kan vel varierer hvordan disse lysene defineres i henhold til justering. Man får i hvert fall langt mer lys -- og såklart, jeg prøver å følge høyrekanten av veibanen i stedet for å stirre på lyskilden. Dog, spesielt når det er våt veibane og mørkt blir jeg en del ganger bledet.

 

Nå er dette en lyskombinasjon som har vært forbudt en del år nå. Det virker imidlertid som få vet det. Det kan vel også virke som en del ikke vet at de kjører med de på. En del slår de kanskje på fordi de da ser at det er lys foran bilen....

--

CM

06 VW Touran TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg aldri irritert meg over grøftelys :) :)

merker heller aldri noe til dem.De fleste av dem her i området kjører med dem fremfor nærlysene. Mener dem bare er svakere enn nærlysene.

Er vel pga looken de fleste kjører med dem.

Trodde det var bare gamle tanter med for sterke briller som hadde problemer med slikt :P

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper lastebilsjåføren ønsket å kjøre syklisten ned :ass

 

Tenk nå litt menesklig da.

Hadde syklisten sett denne lastebilen og ikke fått øyekontakt med han kunne jo syklisten bremset. Syklistene står jo bare på sin rett hele veien jo.

Når man kommer på en sykkel i trafikken er man jo bare en liten gelè klump.

Bør jo være forsiktig da istedet.

 

Trangsynte folk

Det er en ting at jeg kan buse forbi et kryss i 50 og si jeg har forkjørsrett, men er det en svær hekk før krysset setter jeg ned farten litt, kommer det først noen som ikke overholder vikeplikten er jeg bedre stilt SELV om jeg ikke har noe juridisk ansvar. En person på dette forumet har en signatur jeg liker godt, husker ikke hvem.

 

"Forkjørsrett er ikke påkjøringsrett".

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde noe som irriterte meg nesten litt for mye (vel, jeg gjorde en idiotisk forbi kjøring, men det gikk bra)

 

En kar kjørte forbi meg i 60sone (jeg holdt 70)

Når vi kom bort til 80 sone, så la han seg i 65. Jeg skal jo kjøre i 80 - 90.

Dette er noe jeg aldri har forstått, selv om det regna kraftig ...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er stort sett at de få kilometerne med nye fine gang- og sykkelveier du nevner der ligger på helt andre steder i landet enn der jeg ferdes. I Trondheim er de fleste oppsprukne og fulle av hull og kanter. Og knuste flasker.

 

 

Fanden heller SeaLion: Her hadde jeg tenkt å skrive litt til dem som klager på syklistene, og så har du skrevet ALT som jeg skulle skrive og mere til! :thumb

Jaja, får vel legge til at det ikke bare gjelder i Trondheim det med dårlige gang/sykkelstier da. :(

 

Jooo, en ting til: Bilister som står i kø som ikke ligger godt ute til siden for å slippe enten to-hjulinger (med/uten motor) eller ikke minst: uttrykningskjøretøy frem, DE kan ta seg en bolle! Snakker om å hindre andre trafikanter unødvendig! knock

 

Forøvrig er det noe som sier meg at det er samme type bilister som klager på syklistene i veibanen som parkerer bilen sin på gang/sykkelstien....

 

Det koker vel egentlig bare ned til å ta hensyn til hverandre, og å forstå at man ikke er alene i verden. Det gjelder selvsagt for ALLE. m'm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er mange av syklistene som "fighter" med lastebiler/trailere o.l. som vet hvor lang strekning det trengs for en _sikker_ forbikjøring f.eks. hvis syklisten fortsetter å holde 35-40 km/t. Det er ikke akkurat akselerasjon som en normal personbil på en tungt lastet trailer med henger.

--

CM

06 VW Touran TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår