Gå til innhold

Hva irriterer deg mest i trafikken?

Ranger emnet


Gjest Volvo_gutten

Anbefalte innlegg

Det som irriterer meg mest i trafikken er bilister som absolutt må kjøre forbi syklister og deretter bremser, f.eks for ei fartshump eller en bilkø tjue meter lengre framme.

 

Å sykle forbi ei lang rekke med biler som står på rødt lys (hvorav mange nettopp har kjørt forbi syklisten), og legge seg helt forrest før det skifter til grønt, det er det noe av det morsomste med å sykle til og fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I følge trafikkreglene er syklister kjørende, og kjørende skal i følge de samme reglene ferdes i veibanen. Så slutt å irritere dere over syklister i veibanen, de har full rett til å være der, og det er også det tryggeste stedet for syklister som ferdes fortere enn gangfart.

 

vel, vet ikke om du vet dette, men det står skrevet i den gode boken du snakket om der,

at om man er i hinder for andre SKAL man vike/gi plass!

og HVOR MANGE SYKKLISTER GJØR DETTE?? 0, ingen, nada, zipp!

har ikke problem med sykklister, om de bare hadde oppført seg der etter og!

men 90% har denne mentalitetetn at "jeg er her, jeg SKAL være her, biler og harde gjenstander får bare flytte seg! meg først!"

 

og dette med "er man i hider for andre", vel.. jeg kjenner ikke mange som klarer å sykkle i 50-60-70-80 og 90 km/h! gjør du?

50-60 kan gå med medvind,hjemmelengsel og bakke! men ikke F om du får hr.hansen på 45 som sykkler til og fra jobb i sine rosa spandex bukser til å

1. flytte seg om det er trangt, og biler kommer bak!

2. sykkle i den farten grensa tilsier at det er der!

 

og dette med dårlige fortau?? er du svett i øra?? det er flere km med fortau i dette landet som ser ut som om de kommer rett fra autoban jo!! breiere enn veien sidnav, finere en veien sidnav og ikke minst, nyere enn veien sidnav!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, vet ikke om du vet dette, men det står skrevet i den gode boken du snakket om der,

at om man er i hinder for andre SKAL man vike/gi plass!

Om nødvendig, står det, om nødvendig. Og dette kan skje ved f.eks å redusere farten. Hvis du har store problemer med å kjøre forbi en vanlig syklist, bør du kanskje innse at du ikke har de nødvendige ferdighetene for å ferdes i trafikken. Neste punkt er da muligens å levere førerkortet til politiet.

 

Dette står i punkt 4 i §12 i trafikkreglene:

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og dette med dårlige fortau?? er du svett i øra?? det er flere km med fortau i dette landet som ser ut som om de kommer rett fra autoban jo!!

Problemet er stort sett at de få kilometerne med nye fine gang- og sykkelveier du nevner der ligger på helt andre steder i landet enn der jeg ferdes. I Trondheim er de fleste oppsprukne og fulle av hull og kanter. Og knuste flasker.

 

Og trafikkreglene er ganske klare når det gjelder sykling på fortau og gang- og sykkelbaner:

§ 18 punkt 3.

Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

Dette betyr altså at sykling på fortau og på gang- og sykkelbane ikke er tillatt hvis syklisten ferdes fortere enn gangfart. Og det gjør de fleste syklister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om nødvendig, står det, om nødvendig. Og dette kan skje ved f.eks å redusere farten. Hvis du har store problemer med å kjøre forbi en vanlig syklist, bør du kanskje innse at du ikke har de nødvendige ferdighetene for å ferdes i trafikken. Neste punkt er da muligens å levere førerkortet til politiet.

[/i]

 

er ikke bare bare å kjøre forbi 3 syklister som ruller nedover veien SKULDER MOT SKULDER! hvertfall ikke når veien er svingete, og jeg kommer bak med lastebil/semi (ja, jeg kjører dette!!)

og jeg har merket, jø større bil, jo mere faen gir de på sete foran deg!

(dødsønske? hva vet jeg!)

 

jeg respekterer de som svinger ut og slipper forbi, da hilser jeg tilbake som takk! men de som plager er de som holder på sin "rett" og tror at de er de eneste som er på veien! (Joda, vet det finnes mange av de i biler og men! sykler det gjelder her nå..hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Sånne som The Cowboy burde legge seg dette på hjertet. ;)

 

kan regelverket, bare ikke ordrett, og kan godt hende jeg bommer på enkelte småting! og takker da for enhver rettelse jeg får!

men først og framst så er veien til for de som kjører der! er vi som betaler for at den i heletatt er der!! mye skatt betaler du for å sykle på den? bomavgifter osv?? hehe

 

men man skal og respektere sin neste man på veien, og det er der maaange syklister feiler stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye skatt betaler du for å sykle på den? bomavgifter osv??

Jeg betaler den samme inntektskatten som deg, så jeg bidrar altså omtrnt like mye til felleskapet. Jeg har også en bil jeg betaler årsavgift på (som alle andre bileiere), selv om jeg knapt bruker bilen til og fra jobb. Ingen tohjulinger betaler bomavgifter verken de med motor eller de uten. Er du like sur på motorsyklister for at de også slipper bomavgifter?

 

Mine smale og lette sykkeldekk spiser ikke opp like mye av asfalten som bilhjula gjør, selv ikke piggdekkene jeg har på sykkelen om vinteren. Så hvorfor skal jeg betale like mye som bilistene?

 

Og tre i bredden? Når så jeg noe sånt sist? Det er i alle fall lenge siden. De fleste syklister her omkring sykler etter hverandre. Det føles lettere også, for de som slipper å ligge først og "dra" feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal og respektere sin neste man på veien, og det er der maaange syklister feiler stort!

Enig. Og det er omtrent like mange bilister dette gjelder for. Men de fleste som ferdes i trafikken oppfører seg ordentlig, dette gjelder både syklister og bilister, det er dessverre noen få som ikke oppfører seg ordentlig som blir lagt negativt merke til og som ødelegger for alle de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg er: bobiler, syklister som er nødt til å sykle på vegen og ikke på sykkelstien som går paralellt med vegen.

Disse får en god omgang med hornet og en finger, og er jeg full, så får de en skjennepreken.(kjører ikke selv da)

Folk som holder god fart inn mot forkjørsveg, for så å bråbremse, folk som ikke bruker blinklys, folk som ikke kan kjøre rundkjøring.

Ungdom som tror de kan kjøre bil, som egentli ikke kan det.

Folk som kjører forbi uten å forsvinne.

Jeg har det som regel: kjører man forbi skal man forsvinne i løpet av det første strekket eller de første svingene.

Klarer jeg ikke å forsvinne kjører jeg IKKE forbi.

Folk med små biler som klager på trange parkeringsplasser, folk som ikke slipper meg forbi ennå jeg kjører heelt oppi rompa på dem MIL ETTER MIL!!!!

Folk som kjører SUV, som ikke kan kjøre.(har lagt merke til at folk med volvo XC70 kutter svinger, og kjører styggsakte i svinger og fort på flatene. Tror den bilen er jævlig å kjøre)

Det er mitt syn på saken.

Komenter meg gjerne.

:hello:

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som irriterer vettet av mange syklister og fotgjengere er bilister som stanser eller parkerer på gang- og sykkelveier. Ikke er det lov heller:

§ 17. Stans og parkering

1. Det er forbudt å stanse

c) helt eller delvis på fortau, gangveg eller sykkelveg

La oss nå si at en syklist som passerer en sånn feilparkert bil, kommer borti bilen og lager en bulk eller ripe i forbifarten. Tro om forsikringselskapet dekker en slik lakk-/karosseriskade som følge av bilistens egen feilparkering? Neppe ...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår