Gå til innhold

Prøvekjøre bruktbil - vanskelige selgere

Ranger emnet

Ultronic

Anbefalte innlegg

Hei

er 24 år og går med planer om å bytte bil.

Lurer på om det er normalt at man skal ha bekreftelse fra banken på at man får lån før man skal prøvekjøre en bruktbil? Skal selgeren ringe banken for å høre? Skal jeg søke om lån før jeg har funnet bil?

Jeg ville jo bare prøvekjøre en bil. Det første jeg fikk høre var hvordan jeg hadde tenkt å finansiere bilen. Jeg vet jeg får lån, men har ikke noe bekreftelse på dette. Etter en stund sa selgeren "jeg får ta deg på ditt ord" og han gikk med på å la meg prøve bilen. Til kl 16:00. Klokke var 15:30. Butikken har åpent til 19:00 på torsdager.

Jeg tror ikke jeg kommer til å kjøre bil der. En av byens største bilbutikk behandler kundene slik.

Jeg har vært hos andre og prøvekjørt helt nye biler. Har ikke vært noe problem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og prøvekjørte en prelude forrige dagen. Er 18 år, og hadde absolutt ikke noen problemer med å få prøvekjørt den! Selv etter at butikken var stengt. (La skiltene i bagasjen, la igjen en lapp og tok med nøklene hjem...)

Nyengen bil på Sørumsand. Bilen er for dyr, har funnet andre prelude'r til 30 000 mindre i bedre stand, men likevel, kjempebra service! :)

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Hyundai Coupe '06 - solgt.

Audi A4 Cabrio '03 solgt.

Hyundai Coupè '04 - solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo helt latterlig å behandle kunder\potensielle kunder på den måten. Har sett det samme mange ganger før.

Hvordan kan bilforhandlere som behandler 18-20åringer som dritt forvente å gjøre forretninger om noen år framover i tid når "alle" som kom dit som ungdom fikk dårlig service?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig forskjellig hvordan de forskjellige forretningene praktiserer dette. Vi har jo "ryktet" mot oss, der noen av våre "brødre" har opptrått og kjørt bilene på en slik måte at vi har fått et stempel.

Hvordan du er som person tror jeg har mye å si. Dette er ikke dagen for de slaskete holdningene. Se ut som du faktisk er ute etter bil og ikke bare stå med henda i lomma og se dum ut.

Jeg var hos en BMW forhandler og så på bruktbiler, og etter en 15 minutts samtale kunne jeg mer enn gjerne få prøve hvilken av bilene (bruktbilene) jeg ville ifølge selgeren (snakket mye om BMW, og selger virka å være entusiast).

Da var jeg 19 år. Iført "vanlig" olabukse og jakke. Snakk saklig.ALLTID.

Skal nevnes at jeg kom i E30 og hadde en BMW logo på overarmen på jakka :D

Men litt mer ONtopic:

Mange selgere eier ikke "folkeskikk". I butikken burde alle kunder være på lik linje, men jeg forstår selgere som først går til de som står iført dress og dyre gjenstander og glor på en bil i 500k klassen enn en som står iført "vanlige" klær og ser på en mer "vanlig" bil.

Men som nevnt over, vi er alle potensielle kunder i fremtiden. Men det virker som om selgerne driter i det så lenge de får det månedtlige honoraret sitt for bilsalgene.

Det var faktisk en episode på BMW Car Club forumet der en av miljøets mest profilerte skikkelser kom inn på en BMW forhandler og ble nektet prøvekjøring av en nybil. Dette ble det skikkelig sak av og folk i BMW miljøet sendte kvasse mail og brev til den aktuelle butikken for å irettesette vedkommende og at slik oppførsel ikke var akseptabel. Respekt man! :D

Personlig handler jeg ikke av bilbutikker hvis det ikke skal dreie seg om nybilkjøp (noe som ikke er aktuelt på lenge). Ser det som å 25% for mye penger ut av vinduet.

Mvh

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar

http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ReVolvolution

Hvis dem er vanskelig, så slenger du knyttneven i bordet og skriker ut mens det er masse kunder i lokalet:

Forbanna butikk, forbanna dårlig service

Pleier som regel å fungerere. Har ikke hatt noen problemer selv med å få prøvekjøre biler, men jeg kjøper aldri bil hos forhandlere.. Er mest bare for å "prøvekjøre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et godt eksempel.

var på opel i kr.sand og så på bruktbiler med dama. kikket og kikket, fant et par bruktbiler jeg likte (ikke opel) til rundt 150000,- ikke faen om vi fikk hjelp.. det satt folk på dataene og gikk rundt og virra. vi var de eneste kundene der. sto lenge og venta i "lobbyen" , om man kan kalle området mellom alle selgerne det.. noen gikk tillogmed rett forbi oss.. tenkte at her var de ikke særligt intresert i salg. gikk over gata på volvo, bilforum sør, der ble vi godt mottatt, så på et par biler, fikk nøkla til en 2003 s40 som hadde gått 12k bare ,og fikk kjøre oss en runde. etterpå var det inn hos selgeren, han fixa meget bra volvo finans , billig volvo forsikring, og kaffe og kjeks:) likte bilen og kjøpte den for 230000,-

fikk tillogmed en blomsterkvass på døra et par dager etterpå med takk for handelen.. snakker om service der..

men den beste bilselgeren jeg har opplevd noengang må være per christian thaulow, fra need4speed.no . makan til kjempekar skal du lete lenge etter. må få skryte litt av han. kjøpte btw en mazda mx5 black special hos han for ca 4-5år siden.. kjempe bra kvalitet på den, fikk heldigvis svigers til og kjøpe den når vi skulle selge.. så jeg kan kjøre den når vi er hjemme på ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel i Tromsø er kjernekarer, fikk prøvekjøre en 2006 Astra med 240hk her om dagen. :D Tror nok ikke det var noen bombe at jeg ikke var i markedet for en bil i 500 tusen kronersklassen, men likevel gøy å prøve. Fikk et svært godt intrykk og vurderer en Astra GTC med litt mindre motor.

Selgere ser deg vel an i bilforretninger som alle andre steder så om man opptrer seriøst og ikke ser ut som en knarker så er de vel hyggelige og imøtekommende. De skal tross alt selge biler, og en 18åring er kanskje ikke i markedet for en 2006 modell, men de fleste forhandlere har biler i alle prisklasser.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... har en kjempedårlig erfaring med mitshubishiforhandleren her i byen.

Historien er slik at jeg og en venn stakk innom dit for å titte på bruktbil, og da vi kom inn til resepsjonen for å spørre dem noe anng. hvilke andre biler de hadde (noen er i garasje etc) så ble vi rett og slett ignorert!

Det var to folk i resepsjonen, og han ene satt i telefonen leeeengeee og snakka tull med en kjenning tydligvis og han andre stakk fram og tilbake med kaffekoppen sin i handa... vi prøvde å få tak i han, men han dro alltid inn i "kun personell døra" -.-

Så dette endte opp med at vi venta i 1time, og da det kom inn en motorsykklist på rundt 30 med en cbr så la mannen på røret og smilte til han og lurte på hva han ville... .WTF????

og da gikk vi!

fikk iallefall lest igjennom en del pauseromblader... >.O

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..stakk innom merceforhandleren på ensjø for ett par år siden..parkerte utenfor og var på vei inn..samtidig kom en annen voksen kar i dress og kåpe og skjerf og greier..han rakk inn før meg..så jeg tenkte at vel..da får vel han hjelp først..han ene selgern som var ledig..gikk rett forbi han og kom bort til meg..hoho..følte meg litt cool da...

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

er 24 år og går med planer om å bytte bil.

Lurer på om det er normalt at man skal ha bekreftelse fra banken på at man får lån før man skal prøvekjøre en bruktbil? Skal selgeren ringe banken for å høre? Skal jeg søke om lån før jeg har funnet bil?

Jeg ville jo bare prøvekjøre en bil. Det første jeg fikk høre var hvordan jeg hadde tenkt å finansiere bilen. Jeg vet jeg får lån, men har ikke noe bekreftelse på dette. Etter en stund sa selgeren "jeg får ta deg på ditt ord" og han gikk med på å la meg prøve bilen. Til kl 16:00. Klokke var 15:30. Butikken har åpent til 19:00 på torsdager.

Jeg tror ikke jeg kommer til å kjøre bil der. En av byens største bilbutikk behandler kundene slik.

Jeg har vært hos andre og prøvekjørt helt nye biler. Har ikke vært noe problem der.

Hva med folk som har kontanter,og ikke må låne penger? Må du ha med bankutskrift uhhmmwhat?

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider