Gå til innhold

Hvordan identifisere utveksling på bakakselen?

Ranger emnet


Volvo245TIC

Anbefalte innlegg

Står en lapp på venstre hylsa til stikkaksel (utvendig såklart) der det står et nummer samt at det står utvekslinga. På gamle typer (usikker på om dette er på 1031) sitter det en stålbit i framkant der det er gravert inn utveksling, nummer og noe mere skrot. Eller så er det å legge seg i fosterstilling og grine...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du gjør er at du skrur av lokket oxo teller du antall tenner på det store hjulet og det lille hjulet, så deler du det storre på det lille....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av lokket og tørk rent siden på kronhjulet.

Der står delenummeret og noe annet rart,men det du skal se etter står som et delestykke f.eks 39:11 eller 41:11 osv...slå inn på kalkulatorn og vips,har du utvekslinga...

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller vis man ikke gidder og skru av en dritt finns det en enkel løsning:

 

jekk opp bilen bak med to bukker.merk et punkt på mellomaxeln og merk et punkt på dekket feks.

vri mellomaxeln runt til dekket har gått nøyaktig en runde og tell antall omdreininger på mellomaxeln!

 

får du 3,5runder har du 3,54:1

får du 3,3runder har du 3,31:1

får du 3.9runder har du 3.91:1 osv

 

as aesy as uno dos tress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller vis man ikke gidder og skru av en dritt finns det en enkel løsning:

 

jekk opp bilen bak med to bukker.merk et punkt på mellomaxeln og merk et punkt på dekket feks.

vri mellomaxeln runt til dekket har gått nøyaktig en runde og tell antall omdreininger på mellomaxeln!

 

får du 3,5runder har du 3,54:1

får du 3,3runder har du 3,31:1

får du 3.9runder har du 3.91:1 osv

 

as aesy as uno dos tress

 

Og med litt slark både i splines på stikkaksel og litt i utvekslinga blir nok det der nøye gett...

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrer du mellomakslingen så mange ganger at hjulene gjør flere omdreininger enn bare en (f eks 10 eller 11...), skal du nok få en bra presisjon - hvis du teller riktig.

 

 

da går det raskere å skru av lokket og så være heelt sikker.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår