Gå til innhold

Hjelp Til planlegging av 16v Turbomotor

Ranger emnet


Volvo245TIC

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å sanke deler til 16V Turbomotor og vil gjerne ha tips og innspill fra dere der ute...

 

Poenget er å få noe som ikke koster så mye, ca 300+ holdbare hester og gjerne masse dreiemoment, og ikke minst skal den ikke bruke så mye bensin!!

 

Har allerede skaffet:

Komplett B234F 16V (Hva med å porte denne for bedre bånndrag?)

96 mod. B230FK blokk med underspyling

SVÆR Lastebilintercooler med 3" ut og inn

3" eksos hele veien

Filter, slanger og rør

 

Det jeg mangler:

Turbo

Datasprut (lurer på å kjøpe VEMS med elektronisk tenning og hele pakka..)

Turbomanifold

+++ Masse småtteri

1975 Volvo 264 GLE Chevy 350 V8

1996 Toyota Hiace 2,4

2003 Peugeot 307SW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

porte 16v????

du trenger ikke 16v for 300hk og 16v mener jeg å huske flower ca. 40% mer enn 8v 531 :p kan være jeg husker feil tall, men mer flower den iallefall.

 

ps. du må ha noe triks for å få på reimhjul.. feks sånn som http://www.ovlov.net selger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

porte 16v????

du trenger ikke 16v for 300hk og 16v mener jeg å huske flower ca. 40% mer enn 8v 531 :p kan være jeg husker feil tall, men mer flower den iallefall.

 

ps. du må ha noe triks for å få på reimhjul.. feks sånn som http://www.ovlov.net selger

 

Stemmer!

1975 Volvo 264 GLE Chevy 350 V8

1996 Toyota Hiace 2,4

2003 Peugeot 307SW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tips:

bruk B234 blokka og ok kjøp original turbo manifolden på volvo. monter en mitsju 19T.

fiks ett skikkeli sprut, og en skikkelig mann som kan justere = 300hk

 

Hmmm, hørte jo forsåvidt billig ut..

Men Denne blokka tåler vel ikke så mye som FK blokka, og dessuten så må jo stemplene byttes til lavkomp, så skruing blir det uansett!

Har dessuten funnet en billig løsning på Regreim og spennrulle!

Planen er nemlig å trimme litt mer etterhvert.. Mye vil ha mer... og jeg vet at jeg ALDRI kan si at jeg har nok hester:p

1975 Volvo 264 GLE Chevy 350 V8

1996 Toyota Hiace 2,4

2003 Peugeot 307SW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16V toppen holder jo 500hk i original tilstand den så den trenger du vel ikke gjore stort med...

Bruk 19mm reim fra Fiat 124 Coupe og cosworth strammehjul, det gjør jeg funker godt det...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da kan du bare ta den ut med en gang da....

drei 16v stempla 3mm da får du ca 8:1

 

Mener du at jeg bør putte 16v stempla i FK blokka og dreie de ned?

Hvor mye tåler disse stemplene?

Må bytte stempla i FK blokka pga liten skade uansett så hvis 234 stempla tåler like mye så er jo det fett:)

1975 Volvo 264 GLE Chevy 350 V8

1996 Toyota Hiace 2,4

2003 Peugeot 307SW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tips:

bruk B234 blokka og ok kjøp original turbo manifolden på volvo. monter en mitsju 19T.

fiks ett skikkeli sprut, og en skikkelig mann som kan justere = 300hk

hei,

det spørs på årstallet..

 

alle b230 seiler i samme sjø, før 1989, hadde de svakere råder.

300hk på en 88' b234 er neppe lurt, uten å bytte råder..

 

men, ja.. billigere å bytte råder, enn å bytte blokk..

bare tenkte jeg skulle spesifisere det ,så han ikke drar ut 300hk og får råder gjennom panseret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

234-motorn kom ikke med de svake rådene..

Alle 16v har nye veiva med trøsten bak og de "sterke"rådene.

 

FK blokka er vel uansett mye sterkere enn B234 blokka siden denne har underspyling?

 

Rådene i B234 Blokka er vel ikke sterkere enn de i FK blokka?

1975 Volvo 264 GLE Chevy 350 V8

1996 Toyota Hiace 2,4

2003 Peugeot 307SW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FK blokka er vel uansett mye sterkere enn B234 blokka siden denne har underspyling?

 

Rådene i B234 Blokka er vel ikke sterkere enn de i FK blokka?

 

Rådene er de samme jo..

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At blokka er mye sterkere pga underspyling er tull, det har ikke så mye å si.

Sammen med hydrauliske løftere på 16v toppen, så er vel også 230 oljepumpa litt underdimensjonert.

Underspyling kan også ettermonteres på 234 blokka.

Har sett noen påstå at det er bedre støping i 16v, og andre sier motsatt.

Alt i alt er det nok lettest for deg å bruke 234 blokka, kun ene motorfestet som må moddes litt.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår