Gå til innhold

Hjelp Til planlegging av 16v Turbomotor

Ranger emnet


Volvo245TIC

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å sanke deler til 16V Turbomotor og vil gjerne ha tips og innspill fra dere der ute...

 

Poenget er å få noe som ikke koster så mye, ca 300+ holdbare hester og gjerne masse dreiemoment, og ikke minst skal den ikke bruke så mye bensin!!

 

 

 

Hehe, med alt det du har skaffet an ligger dette an til å bli temmelig DYRE 300 hk :)

Men du får jo en meget potensiell maskin da!

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

At blokka er mye sterkere pga underspyling er tull, det har ikke så mye å si.

Sammen med hydrauliske løftere på 16v toppen, så er vel også 230 oljepumpa litt underdimensjonert.

Underspyling kan også ettermonteres på 234 blokka.

 

Underspyling er for å hindre slitasje på sylinderveggene over lengre tid (og for å minske temperatur på stempel). Vil være unødvendig med underspyling om du skal kjøre med rundt 300+ hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underspyling er for å hindre slitasje på sylinderveggene over lengre tid (og for å minske temperatur på stempel). Vil være unødvendig med underspyling om du skal kjøre med rundt 300+ hk.

 

Jada, Men les litt lenger opp!

Jeg vil ha potensiale for mer!!:D

Da er det vel uansett bedre med FK blokk vel??

Blir sikkert 400hk senere, bare pengene strekker til:)

Poenget er bare at jeg vil ha et godt utgangspunkt som ikke går i stykker etter 30 tusen km...

 

Hvor mye holder forresten originaldysene på B234 blokka til?

 

Og en ting til, de balanseakslene på B234 blokka er vel kjekke?

Bør jeg kanskje putte innmaten i FK blokka over i B234 blokka, eller er det tull hvis jeg satser på 400hk senere?

1975 Volvo 264 GLE Chevy 350 V8

1996 Toyota Hiace 2,4

2003 Peugeot 307SW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, Men les litt lenger opp!

Jeg vil ha potensiale for mer!!:D

Da er det vel uansett bedre med FK blokk vel??

Blir sikkert 400hk senere, bare pengene strekker til:)

Poenget er bare at jeg vil ha et godt utgangspunkt som ikke går i stykker etter 30 tusen km...

 

Hvor mye holder forresten originaldysene på B234 blokka til?

 

Og en ting til, de balanseakslene på B234 blokka er vel kjekke?

Bør jeg kanskje putte innmaten i FK blokka over i B234 blokka, eller er det tull hvis jeg satser på 400hk senere?

jeg tror ikke selve styrken på blokken er noe differanse i.

Det jeg tror vil bremse deg, er råder og stempler som b234 har originalt.

 

Men, så må du regne på: er det kanskje bedre å selge ft'en komplett og heller kjøper SPM deler? Om du får 10-15 for ft'en og SPM råder koster vel 900kr stk, samt stemplene er vel 1500kr stk? (SEK).

 

ps. kan godt være jeg er på bærtur nå, er så sykt trøtt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke selve styrken på blokken er noe differanse i.

Det jeg tror vil bremse deg, er råder og stempler som b234 har originalt.

 

Men, så må du regne på: er det kanskje bedre å selge ft'en komplett og heller kjøper SPM deler? Om du får 10-15 for ft'en og SPM råder koster vel 900kr stk, samt stemplene er vel 1500kr stk? (SEK).

 

ps. kan godt være jeg er på bærtur nå, er så sykt trøtt :P

 

Hmmm, ok.

Jo, men jeg har kun blokka og fikk denne så billig at det gjør meg ingenting å slenge innmaten over i 234 blokka!

Men er de originale stemplene i FK blokka sterkere enn de i 234 blokka?

 

Sikkert spurt om det før men.. Er litt forvirra..

1975 Volvo 264 GLE Chevy 350 V8

1996 Toyota Hiace 2,4

2003 Peugeot 307SW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt før i tråden, så må det ene motorfestet moddes litt.

Blokka, stempler og råder er like sterkt som på en ft.

Du må bare bytte til lavkomp stempler for å kjøre med turbo.

Fordelen med 234 blokka er som sagt bedre oljepumpe, reg reim passer selvsagt uten mods og litt mindre med bevegelige deler i blokka.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, med alt det du har skaffet an ligger dette an til å bli temmelig DYRE 300 hk :)

Men du får jo en meget potensiell maskin da!

 

hva er det som er så dyrt av det han har skaffet da? det er jo det "værste" som står igjen! turbo og datasprut..er jo der det ryker penger! og i innmat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår