Gå til innhold

Bytte av fjører, tips?

Ranger emnet

texas_ranger

Anbefalte innlegg

jepp i dag blei jeg kjempe glad fordi jeg fant ut at 3 av 4 fjører er knekt på bilen min :(

er snakk om en mazda 323 LX 1987 modell.

har begynt fremme og skrudd ut den ene demperen men hva nå? jeg vet at jeg må få av den gamle fjøra og skal ut og kjøpe "fjør klemmer" til og klemme den sammen med i mårra, men åssen inni granskauen skal jeg klare og få den av?

må jeg på en måte klare og få skrudd den ut elelr kan jeg få lurt det til på en anna måte?

trenger jeg noe mere spessial verktøy for og få dette til?

mvh:

Texas_ranger

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på bærtur ja..lol..No offence..Ok..Du setter på fjærklemmene og skrur fjæra sammen til den "løsner" fra skåla i toppen på demperen din.Så tar du vekk den gummikoppen som dekker toppen av demperen din.Under der skal det være en mutter som du skrur av slik at toppskåla løsner.Da bare løfter du fjøra av og setter på den nye og reverserer hele prosessen...Lykke til..:)

Du må IKKE jeg gjenntar IKKE skru av toppskåla uten å ha strammet ned fjørene!! Da kommer den fjøra i 200 og skader deg..igjen..Lykke til..:)

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette var et tilfelle der fjøra har skrudd seg nedover nedre skål.

Gjer som nemnt over. Klem sammen fjøra. Skru av øvre skål.

Så fjerner du fjørklemmene og ser om du klarer å sku opp av fjøra for hand.

Viss ikkje må du kappe den biten som har skrudd seg nedover skåla.

Det ser ut som du har en brest på kanten av skåla. Stemmer dette. Da kan det vere der den har skrudd seg ut. I så fall bør du bytte fjørbeinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt er klart MEN jeg har ikke noe sjikkelig verktøy til og holde igjenn skåla på toppen så får ikke løsna mutteren (sitter rimelig greit fast) så hvis noen har noen smarte løsninger på detogså så hadde jeg blitt enda mere glad :D

edit: forklarte litt dårlig MEN når jeg skrur på mutteren på toppen av demperen så er det ikke noe mothold i den så alt abre snurrer med :eek:

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt er klart MEN jeg har ikke noe sjikkelig verktøy til og holde igjenn skåla på toppen så får ikke løsna mutteren (sitter rimelig greit fast) så hvis noen har noen smarte løsninger på detogså så hadde jeg blitt enda mere glad :D

edit: forklarte litt dårlig MEN når jeg skrur på mutteren på toppen av demperen så er det ikke noe mothold i den så alt abre snurrer med :eek:

Muttertrekker eller løs ut fjæren og løsne mutter ørlite. Det er kanskje noe verktøy man kan bruke på dempertoppen.(Torx, umbrace el.)

Biler:

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spurte pappa om han trengte en muter trekker (planen var og få han til og betale for en da sier han "hva skal du med en til?:thumb "

så han hadde handla en da han skulle bytte over i fra sommerdekk til vinterdekk i fjord og den viste ikke jeg om men nå vet jeg om den :D

takk fopr tips saken er løst :D

håper abre resten av skiftinga går smertefritt :???:

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider