Gå til innhold

Går det an å drifte med FWD på tørr asfalt?

Ranger emnet


al3k$

Anbefalte innlegg

Stooooooort NEI!

 

edit - heller ikke på våt, grus, snø, is, gress, MCdonaldsbrett.

Drifting = RWD. 4x4 og FWD for ikke en gang lov å stille i D1GP i japan, et av kravene for å stille er RWD :)

 

 

endelig noen som har skjønt det.. drifting er og blir en ting for RWD.. folk skjønner ikke det helt her inne gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det imponerer meg mer å se en kar drifte med FWD, enn en ilsint japse i overmotorisert riskoker som freser rundt på en bane i sladd. Greit nok at det er tøft med drifting, men ikke kom her og si at det ikke er kult med FWD-drifting. Mora mi kan drifte med bakhjulstrekk!

*-87 Golf Deuce. "Syvsoveren"

 

Overraskende kvikk 1,8 K-Jet

 

JKM Golf-crew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sku gjerne sett mora di drifte gitt, sikkert like bra som bestemora mi..

 

Drifting er mere enn å kunn slenge ut ræva, og stresse med å få den inn, med 5 liter svette under arma og tro man er kuul.. det er sånn folk med fersk lapp gjør for å tøffe seg..

 

Drifting er mer "kunstform" i mine øyne, sånn som en beskrev lengre oppe, å la ræva jage framparten på bilen i ville vinkler og ikke kun i 1 sving, men over lengre distanser..

Er nydelig å se på de ordentlige drifterene feks borti japan, er helt villt hvordan de klarer å kontrollere bilen..

 

så kom ikke her å fortell meg at mor di har like bra kontroll på en bil, og like bra reflekser.. det betaler jeg gjerne for å se..

-- 99`200sx S14A Racing Edition
-- 93 200sx S13 - Solgt
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

admin, plx ikke steng tråd >_> her er det så mange interessante innlegg!

 

drifting er en måte å gå rundt svinger på med en vinkel som er større enn fartsretningen, dvs at bilen peker innover i en tenkt sirkelbane. for å få til dette må man (for de som kan fysikk) ha en akselerasjonsvektor som peker innover og bakover i sirkelen i forhold til fartsretningen. du skal i sluttfasen av svingen ha en fartsvektor rett ut av svingen (dette gjelder for racing-inspirert drifting). om man kjører show-drift har man gjerne mer ekstrem vinkel som man holder etter svingen.

 

poenget er at bilen ved turn-in og apex (og utgang, i tilfelle show-drift) skal ha en vinkel skarpere enn tangenten av banen.

 

hvordan driftingen oppsto kan vi diskutere en stund om, men hensikten var helt klar å ha bilen linet opp rett ut av svingen tidligere enn du kunne få til med grip-kjøring, og dermed holde en høyere fart ut av svingen.

 

man kan riktignok få til disse bevegelsene med fwd til en viss grad, men det vil ikke bli særlig effektivt i lengden. idet man legger om vekta og drar i brekket så mister bakhjula grep og snur retningen på bilen og bremser ned en del, mens forhjula prøver å rette opp samtidig som den prøver å akselerere.

 

på rwd derimot, så har du bakhjulene som ved spinn mister grepet og snur retningen på bilen, men den kan også holde en god fart gjennom hele svingen. og forhjula kontrollerer hele bevegelsen på en mye bedre måte enn på fwd.

Det er sunt bondevett å ligge bredt

-Felleskaupet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her munner i bunn og grunn ut i definisjonen av hva drifting er. Vi er jo alle enige i at det er langt enklere og linke 2 drifter med bakhjulstrekk. Du får fart samtidig som styrehjulene griper så godt som mulig. Vi må nesten bli enige om å være uenige her folkens! For noen få år siden hadde folk sagt at 4x4-drifting er latterlig, men etterhvert som effekten økte på 4hjulstrekkerne har jo flere bevist at ingenting er så pent som å se en cossie ligge 89 grader bredt ut av en sving og hente den inn np. Mye moro å ha med alle mulige drivformer mener jeg, og det blir opp til øyet som ser. Merker at de som mener man kan drifte med fwd faktisk enten har fwd eller har erfaring med å kjøre det. De fleste som whiner om rwd og at det er best kjører tromsø-porsche (240) eller ascona.

 

litt off topic: vurderer og starte et nytt forum -> http://www.min_bil_er_best.com/forum

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her munner i bunn og grunn ut i definisjonen av hva drifting er. Vi er jo alle enige i at det er langt enklere og linke 2 drifter med bakhjulstrekk. Du får fart samtidig som styrehjulene griper så godt som mulig. Vi må nesten bli enige om å være uenige her folkens! For noen få år siden hadde folk sagt at 4x4-drifting er latterlig, men etterhvert som effekten økte på 4hjulstrekkerne har jo flere bevist at ingenting er så pent som å se en cossie ligge 89 grader bredt ut av en sving og hente den inn np. Mye moro å ha med alle mulige drivformer mener jeg, og det blir opp til øyet som ser. Merker at de som mener man kan drifte med fwd faktisk enten har fwd eller har erfaring med å kjøre det. De fleste som whiner om rwd og at det er best kjører tromsø-porsche (240) eller ascona.

 

litt off topic: vurderer og starte et nytt forum -> http://www.min_bil_er_best.com/forum

 

Hvordan linker man to drifter? Går ikke det gitt.

Man kan linke fler slædder, og da kanskje det kalles drifting. En 4x4 værsting som drar hele langsvingen på rudskogen drifter absolutt ikke. Han drar bare power over og holder rattet rett fram. (så å si)

Nei, det er ikke opp til en hver å definere hva drifting er, det er en offisiell sport og er allerede definert for oss. Men ja, du har rett i at man kan ha mye morro med både FWD 4x4 og RWD, men kun en av de kan brukes i drifting.

Og folk som kjører sierra 2.0l som sier de har "drifta" i første gir ut av shellen på strømmen eller gjennom en rundkjøring, de har jeg store vanskeligheter med å ikke le opp i trynet, menmen :thumb

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan linker man to drifter? Går ikke det gitt.

Man kan linke fler slædder, og da kanskje det kalles drifting. En 4x4 værsting som drar hele langsvingen på rudskogen drifter absolutt ikke. Han drar bare power over og holder rattet rett fram. (så å si)

Nei, det er ikke opp til en hver å definere hva drifting er, det er en offisiell sport og er allerede definert for oss. Men ja, du har rett i at man kan ha mye morro med både FWD 4x4 og RWD, men kun en av de kan brukes i drifting.

Og folk som kjører sierra 2.0l som sier de har "drifta" i første gir ut av shellen på strømmen eller gjennom en rundkjøring, de har jeg store vanskeligheter med å ikke le opp i trynet, menmen :thumb

 

 

kunne ikke sakt det bedre sjøl.. drifting er en SPORT med REGLER!! ikke mange som skjønner dette tydelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår