Gå til innhold

Ønsker hjelp og veiledning til bilstereoinstallsjon i Bergens området !

Ranger emnet

SirTrance

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal endelig prøve å få gjennomført byggingen av bilstereo i bilen min.

Det jeg trenger da er tips, råd, hjelp, og veiledning fra folk som har gjort dette før. Jeg kan en del, men er fortsatt bare en amatør.

Trenger mest hjelp til selve byggingen av kasse, oppsett av ledninger , med tanke på at det skal se pent ut.

Bilen er en Mercedes W124 ( vet disse ikke er de beste og bygge i) , og utstyret består av Pioneer og Monster Cabel.

Noen i Bergens området som vil hjelpe en amatør med drømmen sin ?

Mvh Andy !

- Mercedes CLK 200 Kompressor 00'

x Mercedes 300E-24V 90'

x Mercedes 190E 2,0 92'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen i området ditt skulle lese tråden her får du sikkert hjelp,

Men er det ingen aktive brukere tror jeg du klarer det fint selv.

(leserer at du vet hvordan det skal kobbles)

Kassehjelp, trenger du mål, eller hvordan man praktisk lager den ?

Kabling : "planlegging" er svaret på det ! (tenk deg systemet ditt og gjør som tenkt)

Sunn fornuft har hjulpet så mange :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er mange som driver med både bil og stereo ute i Frekhaugsområdet (Meland Kommune, utenfor knarvik).. Gikk på skole der ett år, traff mange lokalbeboende, veldig kjekke og kunnskapsrike folk :) Kjenner du noen der?

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kjenner desverre ingen i det området.

De folka jeg kjenner i bilmiljøet har tatt "avstand" fra bilstereo og gått over til MOTOR. Så der får jeg ikke så særlig med hjelp, faktisk kan jeg mer om stereo enn de.

Hm.. ser vel ut som jeg må gå til en forhandler og legge ut de store lappene for å få det gjort da.

x Mercedes 300E-24V 90'

x Mercedes 190E 2,0 92'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal ha dritavanserte konstruksjoner kan sikkert forumet her hjelpe deg med det du trenger :) Er ikke så vanskelig hvis man får info underveis

1988 Golf II aka. Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Vel, har planene så og si klare, er bare det at jeg trenger profesjonell veiledning til de forskjellige designene om de lar seg gjøre i virkeligheten. Har noe som heter plassmangel. Målte litt i bilen min nå. ser ut som det blir for trangt.

Skal ha 2 stk. 12 subber, med magnet ut. komponent sett i dørene foran med forsterker, og 1 monoblokk på hver sub. problemet mitt er hvor skal jeg plassere alt dette, hvor er best å plassere de? lurest, finest, sikrest ? har i tillegg kondesator(er) som og skal plasseres. Eventuelt ett extra batteri så jeg får nok strøm. Er mye jeg må tenke på , så som dere så pent sa. MÅ PLANLEGGE.

Her jeg trenger hjelpen så jeg ikke planlegger feil.... og gjør feil.

Jah, ser ut som jeg må ty til mye forum... blir artig dette.

Osterøy ? joda, e litt lang reise det, men men.. hvis det e det som må til så !

x Mercedes 300E-24V 90'

x Mercedes 190E 2,0 92'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor en monoblokk pr subb? for å spare plass kunne du vel gått for 1. da slipper du styr med mange kabel splittere på signalet til subb forsterker osv ;)

er det sedan du har? hvilke subber er det? stor kasse må dem ha'? :)

kansje bare lage en ny prosjekt tråd der du legger inn aktuelle produkter og ta det derfra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha 2 stk. 12 subber, med magnet ut.

Hvilket merke, hvilken type? Hvor stor må kassen være? Lukket? Portet?

komponent sett i dørene foran

Dette er jo ikke noe problem, bare og feste dem i de orginale festene (event. frese ut noen større hull).

1 forsterker, og 1 monoblokk på hver sub

Trenger nok ikke en mono pr. sub med mindre de er noen syyyyke beist. Forsterkeren til Komponentsettet trenger jo ikke og være så kraftig, og du får halvkraftige forsterkere som er greit små og plasssparende :)

problemet mitt er hvor skal jeg plassere alt dette, hvor er best å plassere de? lurest, finest, sikrest ?

En standard klassiker er jo og ha basskassen bak seteryggene, og forsterkerene på tverr bake ved luken. En kondensator kan festes (skikkelig) mellom elementene, eller hvis det ikke går, kan de alltids festes ved forsterkerene.

har i tillegg kondesator(er) som og skal plasseres. Eventuelt ett extra batteri så jeg får nok strøm. Er mye jeg må tenke på , så som dere så pent sa. MÅ PLANLEGGE.

En kondensator kan festes (skikkelig) mellom elementene, eller hvis det ikke går, kan de alltids festes ved forsterkerene. Batteriet får få den gjennværende plassen :)

Hvis bagasjerommet ditt ikke er noen lunde kvadratisk (eller firkantet i formene, lettere og jobbe med) så er det bare og bygge opp med plater. Da kan man konse og ha all strøm på ene side igjennom bilen og signal på andre siden. (Ett tips jeg har plukket opp er og pakke inn signalene i alu.folie (fåes kjøpt slik som tape)).

Nå vet ikke jeg hva kunnskaper du har, men jeg bare gir deg noen tips :) Jeg er ingen pro, men jeg har hjelpet til og bygge litt anlegg.

1988 Golf II aka. Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. ... TIL ALLE SOM LESER DETTE OG VIL KOMME MED TIPS ?

PR. dags dato har jeg følgende:

- 2 stk Pioneer TSW3004SPL 12" subber.

- 1 stk Rockford Fosgate power 1001BD monoblokk.

- 1 stk Digital Kondensator Monster Cabel 1 FARAD

- 2 sett Pioneer 10cm 2-veis TSE1076

- Front spiller Pioneer DEHP7500MP

- 1 stk OPTIMA GUL batteri ( 55Ah )

- 0/1 AWG Strømkabel fra monster cabel med 200A sikring fra DSL.

HAdde alt dette i bare jeg brukte en sub i en 35 L kasse ( lukket ).

Fungerte helt fint, men det var liksom ikke nok. Pluss det så ikke pent ut.

Så nå har jeg røsket alt ut etter at jeg fikk meg sub nr 2. Og vil bygge alt opp igjen så det ser pent ut, og forhåpentligvis vil låte bedre.

Det jeg er ute etter er å gi subbene nok mat, derfor 1 monoblokk pr sub. For da får jeg og kjørt de i 2 Ohm. Mitt valg der falt på Pioneer sine nye forsterker serie ( ICE POWER ) PRSD1000.

Front settet har jeg ikke bestemt meg for enda men tror jeg velger TSE136C, hvor jeg enten må ha GM3200T eller GM 5200T , tror PRSD200 blir for meget der.

Regner med jeg må ha en Kondis pr forsterker til subbene så må få meg enda en kondis fra Monster.

Kabler og kobling får jeg og fra Monster.

Baggasje rommet er litt teit laget, mer eller mindre rektangulært, med 2 små "hjulbrønner" på hver side.

Siden jeg ikke har all verden med plass var tanken min inne på 1 monoblokk til subbene, og PRSD5000SPL falt da i smak, siden den virker kraftig nok til å drive 2 stk. subber. Fordel her er at jeg da slipper å kjøpe enda en kondis, og jeg får bedre plass. Noen som har noe å si på forsterker valget mitt her?

Plasseringen er problemet mitt, for enten må jeg ha forsterkere på hver sin side med subbene i midten , eller en subb på hver sin side med forsterkerene i midten. Hva er best for både lyd og installasjon ?

All input hjelper meg !!

TAkker så langt for all hjelpen!! =)

x Mercedes 300E-24V 90'

x Mercedes 190E 2,0 92'

Lenke til kommentar
Del på andre sider