Gå til innhold

bmw 316 turbo konvertering E36

Ranger emnet


bmw 316 turbo

Anbefalte innlegg

Mener å huske at M40 er 8 ventiler og M42 err 16 ventiler. Etter det jeg hadde en 316 i fjor.

 

Men, jeg hadde satt turbo på 1.6 literen. Er jo mye enklere enn med 6`er motoren, og 4`ern har jo litt mere holdbar topp enn 6`ern.

M40 er en 8 ventils drittmotor. Feilkonstruert topp så reg.reim må skiftes på 40.000km og kammen blir rimelig fort utslitt.

Det med at E30 sekserne (M20) ikke har holdbare topper ved overlading kan jeg være enig i, derfor sveiser de som vet hva de driver med vannkanalene på toppene sine, da holder de.

Og bare for å si det, man trenger ikke slagvolum for å få effekt, på åttitallet plukka BMW 1350hk ut av en 1,5l M10:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M40 er en 8 ventils drittmotor. Feilkonstruert topp så reg.reim må skiftes på 40.000km og kammen blir rimelig fort utslitt.

Det med at E30 sekserne (M20) ikke har holdbare topper ved overlading kan jeg være enig i, derfor sveiser de som vet hva de driver med vannkanalene på toppene sine, da holder de.

Og bare for å si det, man trenger ikke slagvolum for å få effekt, på åttitallet plukka BMW 1350hk ut av en 1,5l M10:)

 

Med andre ord: start building!! hehe....m'm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vet ikke om M40 motoren er noe dritt !!! Men den jeg hadde, var gått nesten 400` jeg byttet regreim en gang. Og kammen begynte å tikke året etter, og da var den begynt å bli slitt når jeg tok opp å så på den. Ellers ikke noe olje forbruk eller søl. Bare rustent karrosseri.

Dummeste jeg har hørt. Ingen M40 som ikke er modifisert for å slippe problemet med kamslitinga går 400.000km ved skifte av kamreim en gang! Reimene ryker rett etter 40.000!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke km'erne som tar livet av reima, men tiden.

 

Min regreim hadde gått 160 000km da den røyk, fant jeg ut i ettertid.

 

De begynte med 90 000km intervall fra BMW i 87, men justerte ned etter ras på ras.

 

Ang motorene:

M40 = 8v m/ regreim

M42 = 16v m/regkjede

M43= 8v med regkjede (M40's etterfølger).

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke km'erne som tar livet av reima, men tiden.

 

Min regreim hadde gått 160 000km da den røyk, fant jeg ut i ettertid.

 

De begynte med 90 000km intervall fra BMW i 87, men justerte ned etter ras på ras.

 

Ang motorene:

M40 = 8v m/ regreim

M42 = 16v m/regkjede

M43= 8v med regkjede (M40's etterfølger).

Det er både tid og KM. Reima blir slitt av å snurre rundt mange mange ganger, men med tiden blir den også morken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår