Gå til innhold

Kombinere 8" og f.eks 12"

Ranger emnet

djaan

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd å kombinere en 8" og en 12" subb i et anlegg med riktig justerte delefilter. Evt 8"og en 15"....?

Hva slag synspunkter har folket med peiling på et slikt oppsett?

Tenker for øvrig 9x6 i hattehylla og et skikkelig komponentsett foran.

Jeg spiller mye forskjellig musikk men med hovedtyngden på rock som

foo fighters og metallica....osv

'98 Golf IV

'87 Yamaha FZR 1000 Streetfighter/caferacer prosjekt

'69 VW 1300 m/1600 motor

'68 VW 1300 Baja bug

'65 VW Beach buggy 1600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de spiller på hver sine frekvensspekter så ser jeg ingen grunn til at det ikke skal gå, kan få en morro midbass av slikt :)

Men behøver du strengt tatt å ha 6x9" da ? Hvis du får et skikkelig kompsett i front? Sikkert noen som kan udype dette bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel....9x6 står der fra før og spiller ganske bra.... frontsettet spiller også ganske bra, men ikke så bra som bak. dette kan jeg ordne.

Det jeg tenkte med subbene var å spille de fra hver egen utgang fra headuniten og drives av hver sin monoblokk. Eget filter til hver sub. Dette vil forhåpentligvis gi et lydtrykk av en annen dimensjon....eller?

'98 Golf IV

'69 VW 1300 m/1600 motor

'68 VW 1300 Baja bug

'65 VW Beach buggy 1600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket komponentsett spiller like høyt/godt som en 8" i det frekvensområdet som 8" tives best i?

Om jeg lar 8 tommeren overta det laveste frekvensområdet til komponentsettet og det høyeste frekvensområdet til 12 tommeren... Så vil vel alle elementene trives litt bedre?

'98 Golf IV

'69 VW 1300 m/1600 motor

'68 VW 1300 Baja bug

'65 VW Beach buggy 1600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å kombinere en 8" og en 12" subb i et anlegg med riktig justerte delefilter. Evt 8"og en 15"....?

Hva slag synspunkter har folket med peiling på et slikt oppsett?

Tenker for øvrig 9x6 i hattehylla og et skikkelig komponentsett foran.

Jeg spiller mye forskjellig musikk men med hovedtyngden på rock som

foo fighters og metallica....osv

Om du skal bruke en monoblokk på 8", og en monoblokk på 12" så får du vel ikke delt i NEDRE frekvenser uten å ha et eksternt delefilter i tillegg? Eller er det jeg som plukker bær nå...(?)

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller mye rock sjølv.

Slik gjorde jeg i caravellen.

2X boston pro 8" i hver sin trykkammer kasse.

2X Vega 12" i 1 delt refleks kasse. (60L hver)

boston pro 6.53 3 veis frontsett x 2X boston pro 6.4

1 stk Phoenix zx 450

frontsettet med de xtra 6" på de 2 første kanalenne.

8" i stereo på de to siste kanalenne.

12" mono/paralell sammen med 8" :) (uhm muligens det var seriekobling som funka best. husser ikke forskjelen i varmen nå)

Passiv deling var da ett must.

Spilte Metallice helt rått og "perfekt" (for meg da.)

Har faktisk kassa til 12" enda.... :) sparer til 2 stk 12" som jeg kan smøre inn i caddyen.. Har jo alt stuffa 6.53 settett inn i den. Men ikke de to xtra 6"... blir for mye for den lille cupeèn til caddy'en

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren som kommer til å bli kjøpt har to sub utganger med lavpassfilter. Så må jeg enten kjøpe justerbare båndpassfilter eller lage to stk selv....som er tilpasset hver sub. Det burde vel gå greit.

Ja det finnes flere "vanlige" måter å lage anlegg på med to 10" eller to

12" osv...men kunne godt tenke meg å gjøre noe litt annerledes. Kanskje jeg høres litt sta ut, men.....

Det med bakhøyttalerene er jeg enig i...men de står allerede montert og jeg tar meg ikke bryet med å fjerne de. Plager meg egentlig ikke. Jeg kan bare kjøpe et skikkelig frontsett som stiller i samme kategori så vil sannsynligvis lyden tilfredsstille meg og rocken... :thumb

Uansett så takker jeg for svar og setter alltid pris på en diskusjon på interessante temaer.

'98 Golf IV

'69 VW 1300 m/1600 motor

'68 VW 1300 Baja bug

'65 VW Beach buggy 1600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg splitter signalet fra spilleren til forsterkeren i to... går det ut over signalstyrken inn på hver av ampene?

'98 Golf IV

'69 VW 1300 m/1600 motor

'68 VW 1300 Baja bug

'65 VW Beach buggy 1600

Lenke til kommentar
Del på andre sider