Gå til innhold

Kombinere 8" og f.eks 12"

Ranger emnet

djaan

Anbefalte innlegg

splitte signalet med y-ledd er vel helt normalt

deler vel forsjovit signalstyrken. Men det har ingen nevnverdig betydning.

(regner med at spilleren din har ett signal på 4v eller mere)

har delt signal til 2 forsterker fra en spiller med 2V ut. etter og ha justert forsterkeren merket jeg ingen ting til dette.

Men du må sikkert øke gain ørlittegran mere en om du F.eks deler signalet fra en spiller med 8V ut. Men trur dette er fint lite.

Når jeg på mitt sett bytta til en spiller med 6V ut var det ikke behov for og justere forsterkeren ned.

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å kombinere en 8" og en 12" subb i et anlegg med riktig justerte delefilter. Evt 8"og en 15"....?

Hva slag synspunkter har folket med peiling på et slikt oppsett?

Tenker for øvrig 9x6 i hattehylla og et skikkelig komponentsett foran.

Jeg spiller mye forskjellig musikk men med hovedtyngden på rock som

foo fighters og metallica....osv

Mitt råd er å kun bruke en størrelse på subbene såfremt det ikke er 18 tommer som er helt ubrukelig til frekvenser over 60 hz vi snakker om.

Både 8 og 12/15 tommere bare kompliserer lydbildet og innstillingene og du vil ikke høre noe særlig til 8 tommerne i praksis hvis de ikke er superråe (type JL W8) og 12/15 tommer er bare middels.

Bruk heller 2 stk 10 eller 12 tommere og la frontsettet og/eller 6x9 tommerne ta midbassen. Det klarer de hvis de er av litt kvalitet og en riktig fastmontering.

Lykke til :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk tenkt på dette selv også.. Bare 2stk 8 og en 12'er.. Dette for å få ett fint utseende på installasjonen, og for at jeg har en viss tro på at det blir fin lyd... Og mitt prisspekter på alle elementer blir 20k..

Så jeg, som ikke har peiling, bare vet hva jeg liker å se, mener at det høres spennende ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et godt 8" komponentsett (har ikke Hertz noen, tro..?), og en/to rå 12", evt. en/to 15" om du har plass.

Så er du vel i mål da? Da trenger du kun to forsterkere også, og dersom du kjøper en firekanaler med godt delefilter, samt en rå mono, trenger du ikke et eneste passivt delefilter engang... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et godt 8" komponentsett (har ikke Hertz noen, tro..?), og en/to rå 12", evt. en/to 15" om du har plass.

Så er du vel i mål da? Da trenger du kun to forsterkere også, og dersom du kjøper en firekanaler med godt delefilter, samt en rå mono, trenger du ikke et eneste passivt delefilter engang... :)

Tja....da må jeg sjekke hva jeg får plass til...eller hvor mye som skal til.

Jeg har tross alt et begrenset bagasjerom i golfen min (99mod), så to 10" er jo også mye mulig...gir meg også mer fleksibilitet til basskasseutforming og plassering... eller 12"ere????

Må kanskje dra rundt å høre på litt forskjellige subber...

Pga musikksmaken min ville vel et godt 6.5" komponentsett og to 10" spille fint?

'98 Golf IV

'87 Yamaha FZR 1000 Streetfighter/caferacer prosjekt

'69 VW 1300 m/1600 motor

'68 VW 1300 Baja bug

'65 VW Beach buggy 1600

Lenke til kommentar
Del på andre sider