Gå til innhold

Svart kjølevann, noen som har peil?? HJELP!

Ranger emnet

Rival/

Anbefalte innlegg

HEI:hello:

Jeg har kjøpt meg en 740 og har litt problemer, tror ivartfall jeg har problemer, hehe. Det har seg slik at kjølevannet er svart, utblannet, så jeg tror ikke det er olje siden olje ikke blander seg med vann og i tilleg så blir olja hvit når den blannes med vann(tror jeg). Og jeg byttet vannet i dag, og det få ut til å ikke være noe problemer med vannet, men det gikk en liten stund, og da ble vannet mer og meg mørkt/svart...

Så da spør jeg dere: Vet dere hva som kan være problemet??:driving

:pics

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olje kan komme seg inn i kjølesystemet, men blir liggende oppå vannet (Altså, øverste punkt i kjølesystemet nemlig ekspansjonstanken).... men, dette ser du jo raskt på oljenivået da:) I tillegg vil detsom regel legge seg hvit gørr under oljepåfyllingslokket, fordi vannet trenger tilbake der lekkasjen er (Oljetrykket blir jo borte når du stanser motoren).

alt blir dog teorier, du har ikke opplyst noe om vann eller oljeforbruk liksom, og forstår jeg deg rett, så er ikke dette noe problem;) Kjøp deg et eller annet effektivt rensemiddel for radiatorsystemet, og rens det heeelt :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At slanger sånn helt plutselig begynner å misfarge vannet har jeg ihvertfall ikke trua på.. Hehe

Du skal være litt forsiktig med å bruke den der rensen i kjørlesystemet, det blir fort lekkasje på dissa gamle bila :P Hehe

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Det er større sjanse for at det lekker vann inn i oljesumpen, enn at det lekker olje inn i kjølesystemet. Det er mye høyere trykk i kjølesystemet, når motoren er blitt varm. Åpner du lokket for oljepåfylling, og den ikke er grå under, er det stor sjanse for at det ikke er lekkasje mellom systemene.

Du bør passe deg litt for de sterke rensemidlene. De kan spise pakninger om de ikke brukes riktig. Gjør heller som V940R6 eller turbojonas sier. Sjekk slangene dine innvendig. Men sjekk kompresjonsforholdet på sylindrene dine, at det ikke lekker fra en sylinder og inn i kjølesystemet gjennom en sprekk eller pakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At slanger sånn helt plutselig begynner å misfarge vannet har jeg ihvertfall ikke trua på.. Hehe

Du skal være litt forsiktig med å bruke den der rensen i kjørlesystemet, det blir fort lekkasje på dissa gamle bila :P Hehe

Les: gamle vannslanger har en tendens til å morke pga kjølvannet. Dette skjer over tid ,og til slutt vil små biter løsne fra slangene. Når dette skjer så begynner de å sirkulere sammen med kjølevannet rundt i systemet.. Da løser de seg opp på grunn av temperatur og det faktum at gummien er råtten... da får du masse gummipartikler i vannet og vannet blir misfarget. Har endel erfaring på området , værst er det med Iveco sine motorer (vi har en del Iveco TurboDaily på jobben). foøvrig også Fiat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider