Gå til innhold

Forskjeller på 142 og nyere 240?

Ranger emnet


avz

Anbefalte innlegg

Kort versjon:

Er det mye forskjell i motorrom, som motorfester og plass. Bremser, passer nyere 240-bremsekit feks? Og drivverk..?

 

Lang versjon:

Jeg var ute og kjørte idag, og heldigvis kjørte jeg FORBI en 142 som stod langs veien med lapp i ruta, for å si det sånn. Uheldigvis blei jeg sittende å tenke på denne nostalgiske kjærra, klarte ikke å glemme den før utpå kvelden:(

 

Morsomt å hatt en slik gammel Volvo var første tanken. Så etterhvert svevde jeg i skyene om hvor morro det kunne vært å sette i en god Volvo Turbo-motor av litt nyere dato. Og ettersom jeg har forstått, er det ikke mye deler som går om hverandre på Volvo generelt? Tenkte på oppgradering av bremser i forhold til effekt, senking og stiving i forhold til deler til 240? Det finns vel neppe noen bil som er mer tuning- og skru-vennlig enn Volvo?

 

Blir fler av mine spørsmål avkreftet, så kan jeg slappe av og glemme den. Skulle det være mer eller mindre bolt uten for mye herjing, så har jeg lyst til å kjøre forbi og stoppe for en titt altså...Blei skikkelig dårlig! heh Jeg som vanligvis ikke er så veldig Volvo-fan, må jeg innrømme.

 

Håper på utfyllende svar!

Mvh forvirra(/forvilla) bilinteressert...og hobbymekaniker

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mye av understelet ifra 240 som passer nei, er 2 helt forskjellige forstillinger, men 240 bakaksel kan lett tilpasses, motor rommet i en 140 er en del mindre enn på en 240, men det er fult mulig å sette inn en motor av nyere dato, kjører selv med en 92mod b230 fb i min.

 

Finner du ut at du skla ha servo på den, kna du få tak i ei snekke ifra en 164 med servo, den passer med litt mindre modifikasjoner, 240 tannstag passer ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai.

Som sagt er jo det nesten like greit. Så jeg kan slappe litt mer av med tanken rundt dette objektet.

 

Syns fortsatt det ville vært morro å "tatt vare" på den. Den så nemlig ikke så ille ut i forbifarta. Ikke hver dag en slik er til salgs i original stand heller vel?

 

Så de som ikke er så langt fra Skjeberg i østfold burte ta seg en tur på en vei der. Jeg er ikke derifra, så heh.. Kikka litt på bilder på nettet da jeg kom hjem. Fascinerende bil! Mener den jeg så var av typen før '73. Den fineste syns jeg da. Så ikke umulig at det er noe jeg kommer til å prøve å anskaffe meg ved en seinere anledning:)

 

Men på 240 er det McPherson? Har aldri studert Volvo, bare hivi av og på noen hjul på jobben. Hva er forstillingen på 142?

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår