Gå til innhold

Soting Av Lykter- Lov/Ikke

Ranger emnet

[]_ []D

Anbefalte innlegg

Hei.

Har hørt fra uttallige steder at man kan bli avskiltet av purken hvis de stopper deg med sotede baklykter f.eks.

Var på Mekk idag for å kjøpe lyktespray og forhørte meg der om det var sant at man kunne bli avskiltet på stedet av purken, han sa blankt nei, hvis den ene politimannen mente de var for mye sotet, da var det han andre i bilen som avgjorde det, og da måtte man på visning, og hvis man da ikke hadde fjernet det kunne man få bot og seff bli pålagt å fjerne sotingen/lyktene.

Jeg vil tro at han selger spray til soting at han da bør vite hva han snakket om for folk stoler jo på at det han sier er riktig...har ikke lyst å bli avskiltet fordi eg soter lyktene mine nå!

Så noen som VET garantert om man kan eller ikke kan bli avskiltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lyktene er E-merket med soting, er de fullstendig lovlige, enkelt og greit.

Men og sotespraye dem er ikke lov.

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har blitt stoppet med alle lys untatt hovedlys sotet.. han ville gi meg bot men eg ba om å få se kjøretøy forskriftene.. men da ble han usikker og sa han ikke hadde de med så eg fikk en lapp og måtte stikke innom stasjonen dagen etter.. der sjekket de forskriftene og fant ut at alt var lovlig så lenge fargene stemte når det var lys i lysene.. altså har du lov å sote alle lys sort.. men viss du tenker på feks rød eller grønn så må du la ryggelysene være hvite

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har blitt stoppet med alle lys untatt hovedlys sotet.. han ville gi meg bot men eg ba om å få se kjøretøy forskriftene.. men da ble han usikker og sa han ikke hadde de med så eg fikk en lapp og måtte stikke innom stasjonen dagen etter.. der sjekket de forskriftene og fant ut at alt var lovlig så lenge fargene stemte når det var lys i lysene.. altså har du lov å sote alle lys sort.. men viss du tenker på feks rød eller grønn så må du la ryggelysene være hvite

Konge! Det er det jeg skal, altså sote de sort..men skal seff ikke kullsote de da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sota baklyktene mine, gikk tvert igjennom EU-kontrollen hos NAF. Han som utførte kontrollen hadde jobba i Biltilsynet og hadde første dagen sin hos NAF den dagen jeg hadde Astraen inne. Fikk en enerfeil fordi jeg hadde glemt å hive inn parklyspærene igjen etter at den ene gikk, og toerfeil fordi innpresset på felgene var mer enn 7mm endret fra orginalt innpress(!!) Fyren var altså kanonnøye og lyktene gikk tvert igjennom. Så lenge du soter med sort og ikke gjør lyktene køle svart så er det fritt fram!

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_ []D']På lyktene mine står det E4' date=' har det noe å si med den e-merkingen?[/quote']

Lyktene er E-merket i sin originale tilstand.

Om man begynner å modifisere disse, frafaller vel de fleste merkinger/godkjenninger, så da må du enten skaffe ny godkjenning/merking, eller leve med risikoen for å få trøbbel neste gang noen skal sjekke/godkjenne bilen din.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyktene er E-merket i sin originale tilstand.

Om man begynner å modifisere disse, frafaller vel de fleste merkinger/godkjenninger, så da må du enten skaffe ny godkjenning/merking, eller leve med risikoen for å få trøbbel neste gang noen skal sjekke/godkjenne bilen din.. :)

En på jobben har lakket sine selv, de er så å si kull svarte...og han har fått den eu-godkjent, sa ingenting om det..så lever på det:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider