Gå til innhold

Hjelp! Coilen virker ikke

carboy

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,kjøpte i går en ford mondeo 2,0 gl 95,bilen er stor sett grei nok men selgeren sa at coilen virker ikke helt som den skal iflg kvernalandbil.Gir ikke nok spenning ved hard belastning.Min spørsmål:

- kan jeg skifte det selv ( har ikke penger til verksted )

- kan jeg kjører bilen slik før coilen er bytet

p.s. jeg må si og at jeg er ny begunner i bil verden

takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, å bytte coil er en (dyr og) enkel oprasjon. Den sitter skrudd fast med 4 8mm skruer og det er kun 1 kontakt å koble fra. Tar vel ca 15 min å bytte, men et tips: Ikke koble av tennplugg kablene når du skrur av den gamle, la de sitte på. Da kan du plugge dem rett over på den nye når den er montert, noe som hindrer at du blander utgang og kabel.

Det kan også tenkes at det ikke er noen feil med coilen, men MAF'en som trenger en rens.... Du kan få samme symptomene hvis denne trenger rens/er gåen.

Men du ikke hast avgårde til Ford å kjøp dyr coil, ta heller en tur på et bilopphuggeri å kjøp en brukt.... det er skjelden de ryker.

MAF'en renser du på følgende måte:

Demonteringen er enkel men du må ha litt spesial-verktøy. MAF'en sitter festet i to torks skruer (med senter tapp) på det aluminiumsrøret rett etter luftfilteret. Husk å koble ut kontakten før du begynner.

Når du har fått ut MAF'en så dusjer du de to bi-metall fjærene godt med bremserens (gjør IKKE noe forsøk på å børste fjærene med tannbørste/pensel eller lignende!!!), la den ligge et trygt sted der den kan dryppe fra seg en 15 minutters tid. Monter så i omvendt rekkefølge, jeg erstattet skruene med noen med enklere hode, men dette avgjør du selv.

Det kan tenkes at du må ta ut den 3 Amp (lilla tror jeg den er) sikringen under panseret i 15 Min også. Denne styrer minnet på motorstyringen og du vil da få slettet alle feilkoder som ligger inne.

Ulempen om du gjør dette med sikringen er at du bør ta deg en 4-6 mils kjøretur, dette fordi hjernen må "læres" opp igjen. Prøv først bilen uten å ta ut sikringen.

Lykke til :D

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!!!!!!!!Det var stor hjelp,nå kan jeg sove roligere og prøve det imorgen.Jeg skal gjøre først det som du sa om MAF,en og etterpå hvis det ikke hjelper kjøpe en brukt coilen.

Det var veldig enkel og godt forklart slik at en nybegynner kan prøve å gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plugg ledningER på coilen?? det sitter da bare 1 "pluggledning" der, og +/-...

Nope coil og fordeler er en enhet på Mondeoen, se vedlagt bilde

magnecorfitting.jpg

1986 Yamaha XJ-600

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig enkel og godt forklart slik at en nybegynner kan prøve å gjøre selv.

En dag (muligens denne uka siden jeg har ferie) kommer jeg nok til å lage en guide for rensing av MAF med bilder og greier, for dette er en ting som har gått igjen her. Får prøve å få admin til å lage den Sticky når jeg har posten klar.

Men er viktig å forklare så enkelt som mulig ja, er ikke alle som har bil. mekk fagbrev (er selv datamann hehe)

1986 Yamaha XJ-600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke stole blindt på hva en selger sier er galt med bilen.... Det er meget sjeldent coilen ryker. Jeg vedder en tier på at det er plugger/pluggledninger. Mondeoen er svært kresen og ømfintlig på dette området. En kjempetips her, er å kjøpe ORGINALT! Ikke nok med at det varer mye lengre, men er såvidt meg bekjent også billigere enn noe annet stred. rundt 500kr for 4plugger + ledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider