Gå til innhold

innsug og tenning og planing

Ranger emnet


Elling

Anbefalte innlegg

heisann! har 3 spørmål:

 

1. er det noen som har liggende eller vet prisen på en innsugsmaniflold til dobble 45 webere? har selger på gassere...

 

2. hva er optimal fortenning på b230a med tanke på effekt og slikt..

 

3. noen som hvet GARANTERT hvor mye man skal plane toppen for å få mest mulig extra.. og at det holder litt lengre enn ut av gårdsplassen :)

 

hva kan jeg regne med effekt ut av å gjøre disse tingene:

 

-plane/frese toppen

-(trimkam)

-dobble 45 weber

-ogm litt dremeltuning? (porte toppen)

-luftfilter

-elektrisk vifte istedenfor mekanisk

-tenning

 

håper på svar fra dere volvo gæærninger! hehe.. (er det vel selv men har iukke lært meg så mye enda) :)

Volvo 940LT 95'

Volvo 245 86'

x - Volvo 245 91'

x - Volvo 240 GLE 86'

x - VW Golf MKII 88'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Elling

heisann! har 3 spørmål:

 

1. er det noen som har liggende eller vet prisen på en innsugsmaniflold til dobble 45 webere? har selger på gassere...

 

2. hva er optimal fortenning på b230a med tanke på effekt og slikt..

 

3. noen som hvet GARANTERT hvor mye man skal plane toppen for å få mest mulig extra.. og at det holder litt lengre enn ut av gårdsplassen :)

 

hva kan jeg regne med effekt ut av å gjøre disse tingene:

 

-plane/frese toppen

-(trimkam)

-dobble 45 weber

-ogm litt dremeltuning? (porte toppen)

-luftfilter

-elektrisk vifte istedenfor mekanisk

-tenning

 

håper på svar fra dere volvo gæærninger! hehe.. (er det vel selv men har iukke lært meg så mye enda) :)

 

 

 

1: Sjekk http://www.kgtrimning.com

 

2: Koble ut vacuumet, og gi gass til ca 4000 rpm. Juster tenning til 36 grader. Kobl og ut EGR systemet, det er boss, og gir dårlige ytelser, særlig på høyt turtall.

 

3: Du kan høvle 2mm av en 530 topp på en B230A.

 

Med de modifikasjonene der kan du ikke regne med særlig til effekt, men med eksos i tillegg så... ;)

 

 

 

Ca 140-170hk kan du regne med.. men det er jo vanskelig å si da... suggen vet alt sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tomgang ville jeg lagt tenningen på ca. 12grader, men det er en fordel å bygge om fjærene i fordeleren, så tenningskurven blir litt annerledes. Vakuumen kan du bare drite i med doble 45mm... Innsug får du hos pedersen racing i sarpsborg, samme med kam, grenrør og alt det andre "obligatoriske". Med uporta topp kan du regne med å komme opp i 160hk kanskje, men det kan ikke sammenlignes med en turbobil, med sugemotor har du effekten der med en gang du rører gasspedalen. Var ganske morro med lekebilen å ligge i 30km/t på andregir å bare gi gass, og spinne kontraer så langt jeg bare ville! Etter en runde hos per guldbrandsen ble motoren en helt annen, den reagerte bare så sinnsykt kjapt, absolutt å anbefale!

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by suggen

På tomgang ville jeg lagt tenningen på ca. 12grader, men det er en fordel å bygge om fjærene i fordeleren, så tenningskurven blir litt annerledes. Vakuumen kan du bare drite i med doble 45mm... Innsug får du hos pedersen racing i sarpsborg, samme med kam, grenrør og alt det andre "obligatoriske". Med uporta topp kan du regne med å komme opp i 160hk kanskje, men det kan ikke sammenlignes med en turbobil, med sugemotor har du effekten der med en gang du rører gasspedalen. Var ganske morro med lekebilen å ligge i 30km/t på andregir å bare gi gass, og spinne kontraer så langt jeg bare ville! Etter en runde hos per guldbrandsen ble motoren en helt annen, den reagerte bare så sinnsykt kjapt, absolutt å anbefale!

 

Han burde kjørt til sverige og kjøpt en b234 og tatt toppen over.. Den funker meget bra med dobble forgassere også..

 

sjekk feks www.pvd.no

De har en gul PV med b234 med dobble forgassere..

 

ps. du vil ikke ha b234 blokken, da den har ekstern oljepumpe.

 

du trenger også en del fra www.ovlov.net

 

jeg tror det er "enkelt" å dra ut mye mer med den toppen..

ps. du kan ikke bare borre som du vil for å porte.. du skal vite hva du gjør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Elling

åssen byggerjeg om fjærene i fordeleren a? mer effekt eller? ja ja.. jeg mista lappen på fredag så nå håper jeg jeg får råd til å trimme litt :)

 

Ang lappen: kondolerer

Ang motor: mail http://www.ovlov.net folkene! De er hyggelige folk som gjerne svarer deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tak takk... var 2.22 km fra å komme o avisa da.. hehe :) "åeste" målingen i helga var på 145... nesten fali det... men det jeg tenkte på... det egr greien.. bare rett og slett ta av det to vacuum slangene assa? ikke tette igjen eller noe?

 

og.. et stort spm.. er det helt lik topp på en b21 som på en b230a? har fått tak i en b21 topp.. men gidder ikke gjøre noe emd den før jeg vet garantert om det er det samme...

 

takker for svar forresten :)

Volvo 940LT 95'

Volvo 245 86'

x - Volvo 245 91'

x - Volvo 240 GLE 86'

x - VW Golf MKII 88'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår