Gå til innhold

Støy/tikking..

Ranger emnet

J_A_H

Anbefalte innlegg

Er akkurat ferdig med å hjelpe svigers med å innstalere anlegg i bilen hans. Det virker bra, men det er en svak ulyd i anlegget: Det er som en svak tikking, med ca 2 "tikk" i sekundet, lyden/støyen er konstant uavhengig om man ruser bilen opp på turtall.

Den er der og uansett om man bruker radio eller cd spiller.

Spiller man høyt hører man ingenting, helt til man skifter sang på cd'en, eller kanal på radioen.

kabelene er trukket på hver sin side av bilen, så det skal ikke være noe humbug der..

Noen forslag?

Jeg skulle skrevet noen vise ord her.. men Polo Classic har skrevet noe som er så bra så da gidder ikke jeg overgå det.... punktum... ( credit$..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja vel...

det er en pioneer spiller midt på treet.. den ble brukt før forsterkeren m.m kom inn i bildet, og da var det ikke klage på støy.. hvorfor nå?

Jeg skulle skrevet noen vise ord her.. men Polo Classic har skrevet noe som er så bra så da gidder ikke jeg overgå det.... punktum... ( credit$..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Drev å rota litt med et bilstereoanlegg for endel år siden i en gammel

volvo 340DL, og hadde noe av det samme problemet! Den gangen var det

en kombinasjon av dårlig skjermede tennpluggkabler, og en liten overledning

i fordelerlokket. Prøv følgende:

1 slå av motoren, og sett på stereoen. Er støyen borte?? Er den det så kan

tenninga være synderen. Sjekk om alle tennpluggkabler/plugger er ok. Er de

gamle og isolasjonen er oppsprukket - bytt dem ut. Evt. kjøp et skjerme-

sett for tennpluggene til bila.

2 Signalkabler til bilstereo bør være trippelskjermet. Hvis du ikke har innstallert

det i bil'n, prøv følgende tjuvtriks. Napp ut signalkabelen fra spilleren i dash-

bordet og tvinn inn alle deler av kabelen som er i nærheten av bilens strøm-

kabeler med to - tre lag med aluminiumsfolie. Gjerne koble en tynn ledning

til ene enden av aluminiumsfolien og jord den til chassiet.

Aluminiumsfolie benyttes vanligvis som skjerming i signalkabler.

3 (Lån av en kompis) eller kjøp en brukbar stor kondensator > 0.5 F, og koble

den på plusskabelen til forsterkeren. Spør om hjelp hvis du er usikker hvor-

dan du lader opp kondensatoren - IKKE feilkoble den!!! Da smeller det kraft-

tig!!!

Det er ikke sikkert at noe av dette hjelper deg - men det er no' en start!:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Tror vi fant feilen.. han hadde kjøpt en trippel skjermet signalkabel, og en jalla en.. byttet ut den jalla.. tikkingen borte.. men vi skal gå på hardt med sølvfolie for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider